AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Jeg og samboeren har 100kr igjen på matbudsjettet (vi har mer penger men ønsker ikke å bruke dem), og må klare oss på de i minst 3, kanskje 5 dager. Jeg er helt grønn på matlaging så jeg vet ikke hva vi burde kjøpe og lage? Grønnsakssuppe? Kanskje kan vi bruke noe vi har fra før, som er: - litt spaghetti - masse ris - ca. 1 pakke stekegrønnsaker - 1 hvitløksbaguette - ost - krydder av forskjellige slag
Gjest Reproductivist Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Jeg og samboeren har 100kr igjen på matbudsjettet (vi har mer penger men ønsker ikke å bruke dem), og må klare oss på de i minst 3, kanskje 5 dager. Jeg er helt grønn på matlaging så jeg vet ikke hva vi burde kjøpe og lage? Grønnsakssuppe? Kanskje kan vi bruke noe vi har fra før, som er: - litt spaghetti - masse ris - ca. 1 pakke stekegrønnsaker - 1 hvitløksbaguette - ost - krydder av forskjellige slag Tørka grønne erter (ca 8-10kr for 500g) og ris. Smaker best med kjøttbuljong og fett oppi og kokt til det meste av vannet er borte. Tørka brune bønne (ca 16-20 kr 500g pakke) kokt sammen med hele byggryn. Holder med en pakke med erter for mat til en hel dag til to, iallefall om man har ris ved siden av.
Gjest navnelapp Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Har du ingenting i frysaren? Smør/margarin/olje? Kveitemjøl? Buljong? Hermetikk? Kjøp to boksar med hermetiske tomatar, to boksar kikerter, ein kilo first price-løk, ein paprika, ein kvitløk, ein pakke av det billigaste skinkepålegget og eit lite kålhovud. Bruk tomatane til ei fyldig tomatsuppe, surr løk i feittstoff, ha på litt mjøl, ha i vatn/buljong og tomatboksane. La koke godt, smak til med salt, peppar og litt sukker. Dette blir ein stor porsjon, held til to dagar. Sett suppa kaldt, så kan du spise den eine porsjonen på mandag og den andre på torsdag. Lag ei kikertsuppe med kikerter, løk, buljong, kvitløk og terningar av kvitløksbaguetten til garnityr. Same her, stor porsjon, del på to dagar. Ferdig suppe i plastboks el.l. held seg i fire-fem dagar utan problem. Kok ris, fres løk, paprika, finsnitta kål og kvitløk i olje. Ha i ris, halve skinkepakken og det du måtte ha lyst på av krydder. Fres det godt til alt er gjennomvarmt. Grønsakene du har er nok til to runder med dette. Lag kvit saus av mjøl og mjølk, ha i litt riven ost og skinkebitar. Server over pasta. 6
MilliVanilli Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 (endret) På større matbutikker med ferskvaredisk pleier man å få fiskebiter for ca. 5 kr. Det går under navnet "fiskeavskjær", og du kan få halen på fisken, men i den er det masse god og sunn mat hehe + Her får man helgrillet kylling for ca. 30 kr., og det er mye mat i en kylling. Bør hvert fall få to middager for to personer ut av den! Endret 11. mai 2011 av MilliVanilli
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Oi, takk for svar alle sammen. Her var det masse lurt. Tror vi har en plan! :D
Leanne Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 first price fiskegrateng koster 10 kr. Er sikkert i spesiell sunn, men smaker godt. Barna her er veldig glad i den.. Kan serveres med revne gulerøtter og rundstykker / brød til..
Gjest Lyh Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Om du har mel, smør og melk, kan du jo kjøpe en boks med fiskeboller på remi til 8,90,- og lage fiskeboller med hvitsaus, er god med en dæsj karri oppi og. Serveres med poteter og evt. raspet gulrot
Kelsier Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 Spaghettisaus kan lett lages med en boks hermetiske tomater, litt salt og pepper og hermetisk mais/champignon Fiskegrateng har noen allerede nevnt, det er kjempebillig. Wok kan du lage med frosne grønnsaker og litt krydderier. Frossen kylling fra Europris er billig, men er ikke sikker på om det går med ditt budsjett. Supper er også billig, enten om man kjøper eller lager selv.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Soppstuing, potetkarbonader, kålrabikarbonader. Eller kjøp en pakke reinsdyrkarbonader eller karbonader. Reinsdyrskarbonader har mer kjøtt, mens det andre har mer soya og er litt billigere. En pakke lapskausblanding og 400 gram kjøttdeig koster cirka 40 kroner, holder til to middager hvis dere har brød til. Det er mye dere kan lage. Løksuppe, potetsuppe eller omelett. Ser du har fått flere gode forslag. Er litt nysgjerrig på hva dere endte opp med å lage. Trenger tips selv av og til.
xinnia Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Rema 1000 har mange gode oppskrifter og tips til middag til 4 for under 100 lappen.
DBM Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Det her virket ganske tullete. Dere har mer penger å ta av, men vil likevel lide dere gjennom disse fem dagene. Kan dere virkelig ikke doble budsjettet til 200 kr? 100 kr er nesten ingenting i dag. Men for å svare på tema: mitt beste sparetips i forhold til middag er å se i billig-disken til Rema, hvis dere har Rema i nærheten. Der er det som regel kjøtt, pølser, kylling e.l. til halv pris fordi det snart går ut på dato. Kjøp inn first price gulrøtter, poteter og buljong og lag gryterett. Da har du plutselig middag i flere dager, og godt er det også. Endret 12. mai 2011 av DBM
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Rema 1000 har mange gode oppskrifter og tips til middag til 4 for under 100 lappen. Men her var det jo snakk om to personer i fem dager, altså kan du sammenligne det med middag for 10 til en hundrelapp. 10 kr pr middag. Med ris som basis kan du lage masse. Amerikansk grønnsaksblanding koster ikke stort. Lag stekt ris med grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Kjøp en kilo first price pasta for 10 kr og en pose pastasauspulver til ca. 15. Pulveret skal tilsettes melk og vann, holder til 2 middager. 1 kilo pasta bør holde til hvertfall 5 middager for dere begge.
Gjest made4u Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Hvordan er det mulig at to personer havner i en situasjon som denne? Jeg fatter ikke hvordan dere har maktet det, ei heller hvorfor dere ikke bruker av penger dere skal ha og øker matbudsjettet for disse fem dagene noe. Ingen har en økonomi som skulle tilsi at dem skal måtte gjøre et stunt som dette, så her må dere ha prioritert skrekkelig ille sett fra mitt ståsted.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Hvordan er det mulig at to personer havner i en situasjon som denne? Jeg fatter ikke hvordan dere har maktet det, ei heller hvorfor dere ikke bruker av penger dere skal ha og øker matbudsjettet for disse fem dagene noe. Ingen har en økonomi som skulle tilsi at dem skal måtte gjøre et stunt som dette, så her må dere ha prioritert skrekkelig ille sett fra mitt ståsted. Ts spurte ikke om hva du mente om deres prioriteringer. Har du ingen gode råd, kan du heller la være å svare. Om ts øker budsjettet med noen kroner, var hun likevel på jakt etter billige middager/oppskrifter.
Lykkelitenen Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Stekt ris er genialt. Egg, ris, grønnsager og kanskje en pakke crabsticks? Nuddler er også grei mat når man har dårlig råd, denne kan man koke, tilsette grønnsaker og så får man e form for nuddelsuppe. I morgen er det fredag, noe som vil si god helg tilbud hos Kiwi, greit om dere har en slik i nerheten. Pasta er nevnt, sprit den opp med parmesan (9kr på rema, holder flere måltider) og billig posesaus eller bare knuste tomater på boks med krydder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå