Gå til innhold

Prospekt uten tilstands/boligsalgsrapport

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv om du har avslått leiligheten, så vil jeg likevel dele min erfaring med deg.

Å kjøpe en bolig innebærer alltid en vis risiko. Å kjøpe en bolig uten tilstandsraport er rett og slett å leke russiskrulette med boligkjøp. Vi kjøpte leilighet med tilstandsraport. Tilstandsraporten var foretatt av eierskifteforsikringsselskapet. Egenærkleringsskjemaet var fylt ut, og det så ikke ut som det var noen mangler. Det viste seg ganske kjapt at både tilstandsraporten og egenærklæringsskjemaet var fult av feil. Kjøperen viste om flere grove feil med leiligheten, de hadde bare valgt å lyve om de. tilstandsraporten var alt for snill...takstmannen fra eierskifteforsikringen hadde på ingen måte vært grundig nok, og tilstandsgraden på badet ble blant annet sporenstreks hevet av en neutral takstmann.

etter at det og flere andre feil ble oppdaget klaget vi selvfølgelig....og fikk umiddelbart avslag fra eierskifte forsikringen. Nå 3,5 år senere har saken vår akkurat blitt behandlet i finansklagenemnda. Det har tatt utrolig mye tid og krefter, og jeg begynnr å skjønne hvorfor folk velger å ikke ta kampen.

poenget mitt er at det er så utrolig vanskelig å gå mot et eierskifteforsikringsselskap selv med bevist feil egenærkleringen og tilstandsraport. Hvis du kjøper katten i sekken uten en tilstandsraport så kommer det til å bli så uendelig mye verre. Du vil ikke ha noe å stille opp med i det hele tatt. For min del er denne erfaringen såpass dyrkjøpt at jeg aldri ville vurdert en bolig uten tilstandsraport. for meg tyder det på at selger vet at en tilstandsraport kommer til å gi lavere takst. og at de derfor unnlater den slik at de kan få mest mulig for boligen, uten å måtte ta ansvar for eventuelle feil og mangler som dukker opp.

aldri kjøp bolig på den måten! Det er rett og slett bare for risikabelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når det f.eks gjelder borettslag og fukt på loftet så er jo det noe borettslaget måtte ha ordnet, det er ikke noe du personlig skal fikse, følgene av fukten er også borettslagets ansvar. Det samme med f.eks punkterte vinduer/ødelagte ytterdører etc.

Skrevet (endret)

Det tenkte jeg og liv, men det var så mye å gjøre innvendig også, hadde vært litt redd for hva som ville dukket opp over tid.

Elensire, takk for at du delte din erfaring! Jeg skjønner det lønner seg å ha is i magen og være veldig forsiktig, iallefall når en ikke får sett på boligen selv.

Jeg har allerede funnet noen prospekter som ser ut som de er i bedre stand, MED tilstandsrapport :) Også tenker jeg vel egentlig å vente til jeg er i byen selv, det er tross alt ikke lenge til.

Fikk melding om det første budet i dag tidlig, og nå er den solgt. Ikke lei meg for det, nå kan jeg kose meg med finn-annonser enda lengre ;)

lillepus, tusen takk for tips! Det skal jeg ta med meg til neste aktuelle prospekt, for det blir helt sikkert sameie/brl på meg! Og katten må få komme ut. :)

Og takk til deg også, Schadenfreude, for gode råd! Det kryr av den typen boliger her, som er bygget på 50-tallet og kanskje ikke gjort allverdens med. De ser veldig fine ut, og har kjekke planløsninger, men man skal nok ha endel ressurser til å pusse dem opp.

Endret av Metazoa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...