AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Jeg skal flytte til hjembyen min i sommer, og har funnet en leilighet jeg er interessert i. Den har visning i morgen, og jeg har fått en kompis som har kjøpt hus og leilighet før til å se på den for meg. Jeg har ikke mulighet til å reise for å få med meg visningen (bor i en annen del av landet nå), selv om jeg absolutt burde. Leiligheten er i en korsdelt 4mannsbolig fra 50-tallet, godt etablert borettslag med fin økonomi og greit utvendig vedlikehold, men den er ikke oppusset innvendig. Den ser hel og grei ut, men med gammel tapet og vegg til vegg-teppe f.eks. Det jeg tenker litt på, er at det ikke foreligger tilstandsrapport. Leiligheten er del av et dødsbo, så selger har ikke bodd der selv, og egenerklæringsskjemaet er bare krysset over. Jeg får jo selvsagt vite mer etter at kompisen min har vært på visningen, men likevel. Er det vanlig å bestille tilstandsrapport selv ved kjøp av slike leiligheter? Jeg er litt redd for at hvis jeg skal ordne med takstmann og vente på rapport så blir leiligheten solgt lenge før jeg er klar. Samtidig vil jeg jo sikre meg best mulig. Er det noen som vet hva en slik rapport koster? Og hvor lang tid det tar å utarbeide rapporten? Jeg har snakket med megler på telefon (han var forresten en veldig travel type, ble helt stresset av å snakke med ham :gjeiper: ) og han sa at det ikke var noe som var ødelagt, men at overflatene er gamle osv. Ingen punkterte vinduer sa han. Hvor mye kan man stole på at megler forteller om evt. mangler? Åh, det er mye å tenke på som førstegangskjøper! Håper noen kan hjelpe litt
Frøken Mitzi Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Trudde det var vanleg at ein fekk tilstandsrapport på visning eg, men det varierer kanskje frå stad til stad...? Står det i annonsen, eller har meglar sagt det ikkje finst tilstandsrapport?
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Megler har ikke peiling på om det er skjulte feil og mangler på boligen. Be ham skaffe en tilstandsrapport fra takstmann du. 1
Metazoa Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Takk for svar! Jeg spurte megler, og fikk til svar at det ikke forelå tilstandsrapport. Kan jeg be megler ordne det altså? Det er vel strengt tatt valgfritt for selger om h*n vil ha boligsalgs/tilstandsrapport? Jeg så for meg at en takst vil innebære en tilstandsrapport også, når de først får en verdivurdering liksom. Eller kan megler sette prisantydning? Det er tegnet eierskifteforsikring, men siden det er en andelsleilighet uten eget bnr kreves det ikke boligsalgsrapport.. Er det noen som vet om takstmenner er klare for oppdrag på kort varsel, eller om det tar noen dager før de kan stille opp?
Metazoa Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 ..ooog der var jeg ikke anonym lengre. :gjeiper: 1
Sissan9 Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Selger kan selv velge. Men du som kjøper kan si at du ikke er intr. i å legge inn bud uten. Høres rart ut at de har fått tegnet eierskifteforsikring på dødsbo uten tilstandsrapport, trodde ikke de gjorde det. Du kan jo ringe eierskifteforsikringsselskapet og spørre de om reglene rundt mangler på dødsbo. Reglene er litt spesielle. Megler setter prisantydning, og takstmennene setter stort sett teknisk verdi, ikke markedsverdi. Jeg kjenner ikke til takstmenn noe sted, men skal du ha håp om svar der, må du nok si noe om hvor denne leiligheten ligger ;-)
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har aldri hørt om hus som blir solgt uten tilstandsrapport. Kanskje du kunne tatt med deg en takstmann på visninga? De pleier jo å kunne se ting ganske raskt (de gangene jeg har hatt takstmann i heimen, har de gått rundt og sett og målt litt, og gjort seg opp en mening raskt).
Rosalie Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 Det er vel ikkje kjempevanleg med tilstandsrapportar over heile landet, om eg ikkje hugsar feil. Særskild når det gjeld leigenheiter er det uvanleg. Det er ikkje krav om det, og det kostar pengar.
Sissan9 Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Det er ikke krav om tilstandsrapport nei, og store deler av landet bruker det ikke.
flickan Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Jeg ville aldri kjøpt en bolig hvor det ikke foreligger tilstandsrapport, og spesielt ikke fra et dødsbo. Det er fordi du som kjøper også har en undersøkelsesplikt i tillegg til selgers opplysningsplikt. Selger har kun plikt å til å oppgi de mangler de kjenner til, og siden de ikke har bodd i boligen selv, er det ikke unaturlig at de ikke kjenner til selv vesentlige feil. Da kommer du ingen vei dersom det skulle dukke opp noe, da så og si alle boliger i dag selges "som de er". Det er mest naturlig at selger står for en slik rapport, men dersom selger ikke vil (og du ikke kan tvinge h*n) kan du selv leie inn en takstmann, og legge inn bud med forbehold om at det ikke avdekkes vesentlige mangler som råte og fuktskader. (som du ikke allerede nå kan se).
Rosalie Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Jeg ville aldri kjøpt en bolig hvor det ikke foreligger tilstandsrapport, og spesielt ikke fra et dødsbo. Det er fordi du som kjøper også har en undersøkelsesplikt i tillegg til selgers opplysningsplikt. Selger har kun plikt å til å oppgi de mangler de kjenner til, og siden de ikke har bodd i boligen selv, er det ikke unaturlig at de ikke kjenner til selv vesentlige feil. Da kommer du ingen vei dersom det skulle dukke opp noe, da så og si alle boliger i dag selges "som de er". Det er mest naturlig at selger står for en slik rapport, men dersom selger ikke vil (og du ikke kan tvinge h*n) kan du selv leie inn en takstmann, og legge inn bud med forbehold om at det ikke avdekkes vesentlige mangler som råte og fuktskader. (som du ikke allerede nå kan se). Og er bustaden i eit noko pressa område, er bustaden seld lenge før trådstartar rekk å seie ordet "tilstandsrapport". Er det fleire som legg inn bud, vil eit noko høgre bod med atterhald om vesentlige manglar blablabla, bli avvist for eit lågare bod utan atterhald.
flickan Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Og er bustaden i eit noko pressa område, er bustaden seld lenge før trådstartar rekk å seie ordet "tilstandsrapport". Er det fleire som legg inn bud, vil eit noko høgre bod med atterhald om vesentlige manglar blablabla, bli avvist for eit lågare bod utan atterhald. Det er klart, men da er det rett og slett ikke rett bolig for meg. En feil mange førstegangskjøpere gjør er å tro at det ikke dukker opp en ny mulighet, og derfor haster med "den perfekte" boligen, selv om omstendighetene ikke er spesielt gode. Hvis du har råd til å ta sjansen, kan man selvsagt gå for det, men jeg vil sjelden anbefale en førstegangskjøper å gjøre det. At andre er villig til å ta den sjansen kan ikke jeg gjøre noe med. Endret 11. mai 2011 av flickan
Sissan9 Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 Enig med Flickan - det at andre er villig til å ta en stor risiko, er ingen grunn til at jeg skal gjøre det. Ville aldri kjøpt dødsbo uten boligsalgsrapport og kjøperforsikring. Nettopp fordi selgers opplysningsplikt er svakere da h*n ikke har bodd i huset.
Metazoa Skrevet 11. mai 2011 #14 Skrevet 11. mai 2011 Tusen takk for svar, alle. Jeg tror jeg tenker at jeg ser hvordan det går på visningen i dag. Er det mye trøkk og masse folk, så regner jeg med å tape en budrunde uansett. Hvis det ikke dukker opp så mange, så kan jeg prøve å skaffe takstmann for å gå en runde før jeg evt. legger inn bud. Er ikke det en grei løsning tror dere? Det er så vanskelig å forutsi markedet i hjembyen min, noen prospekter ligger ute for salg i to mnd før de blir solgt, mens andre forsvinner rett etter visning. Det med at det kommer flere muligheter er jo sikkert sant, men jeg ligger nokså i bunnen av markedet når det gjelder hvor mye jeg kan by, så det er ikke lenge før jeg er priset ut av markedet. Jeg ser jo at endel leiligheter ligger ute uten tilstandsrapport, men som dere sier, når det er et dødsbo og selger ikke har bodd der bør man vel sjekke litt. Nå får jeg bare vente på visningen, så får vi se! Det er jo veldig spennende da, å skulle kjøpe selv. Uansett hva man ender opp med!
flickan Skrevet 11. mai 2011 #15 Skrevet 11. mai 2011 Tusen takk for svar, alle. Jeg tror jeg tenker at jeg ser hvordan det går på visningen i dag. Er det mye trøkk og masse folk, så regner jeg med å tape en budrunde uansett. Hvis det ikke dukker opp så mange, så kan jeg prøve å skaffe takstmann for å gå en runde før jeg evt. legger inn bud. Er ikke det en grei løsning tror dere? Det er så vanskelig å forutsi markedet i hjembyen min, noen prospekter ligger ute for salg i to mnd før de blir solgt, mens andre forsvinner rett etter visning. Det med at det kommer flere muligheter er jo sikkert sant, men jeg ligger nokså i bunnen av markedet når det gjelder hvor mye jeg kan by, så det er ikke lenge før jeg er priset ut av markedet. Jeg ser jo at endel leiligheter ligger ute uten tilstandsrapport, men som dere sier, når det er et dødsbo og selger ikke har bodd der bør man vel sjekke litt. Nå får jeg bare vente på visningen, så får vi se! Det er jo veldig spennende da, å skulle kjøpe selv. Uansett hva man ender opp med! Det at du skriver at du ligger i "bunnen av markedet" for hvor mye du kan by, sier meg at du ikke bør kjøpe boligen uten å ha takstmann til å se på den. Dersom noe skulle vise seg å være alvorlig galt, vil du mest sannsynlig ikke ha råd til å utbedre manglene, og er det en sjanse du er villig til å ta? En med større økonomisk slingringsmonn trenger ikke i like stor grad bekymre seg for dette,men den situasjonen er det få førstegangskjøpere som er i. 1
Metazoa Skrevet 11. mai 2011 #16 Skrevet 11. mai 2011 Det er et godt poeng, flickan. Jeg har nok bestemt meg for å få tatt en grundigere vurdering, hvis den ikke blir solgt før jeg rekker det. Jeg krysser fingre for at det ikke er noen andre som vil ha den Et annet spørsmål; nå fikk jeg husreglene for borettslaget, og det står at det ikke er tillatt med dyr med mindre styret har godkjent det. Ifølge husleieloven §5.2 bør jeg vel kunne regne med å få lov til å ha med katten hvis jeg skulle kjøpt leiligheten?
Rosalie Skrevet 11. mai 2011 #17 Skrevet 11. mai 2011 Om det er innekatt, ja, og han ikkje bråker. Om katten er utekatt kan det blir forlangt at katten ikkje oppheld seg på fellesareal korkje inne eller ute (det vil seie du må då ha katt i band som du bèr inn og ut av leigenheit).
Metazoa Skrevet 11. mai 2011 #18 Skrevet 11. mai 2011 Å putte katten min i bånd ville tatt seg ut. Det hadde nok laga mer styr og bråk enn en katt som fikk snike seg ut døra som han ville sjøl Nå har kompisen min vært og inspisert, og det ser ut til at det er litt fuktskader på loft og i kjeller, så jeg står nok over denne. Om den fortsatt ligger for salg når jeg kommer til byen om en mnd kan jeg se på den selv og ta en vurdering da. Takk for alle svar iallefall!
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mai 2011 #19 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Tips: Når det gjelder katten så kan du ringe megler og be ham få borettslagets etablerte praksis oversendt (dvs. du ber megler undersøke om du vil bli godtatt med katten. Megler blir da nødt til å få dette undersøkt da et eventuelt bud fra din side vil være avhengig av svaret ). P.s. Og det svaret du da får fra megler skal du få på mail. d.s. Edit: Presisert innleget. Endret 11. mai 2011 av Lille-pus
Schadenfreude Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 Leiligheten er i en korsdelt 4mannsbolig fra 50-tallet, godt etablert borettslag med fin økonomi og greit utvendig vedlikehold, men den er ikke oppusset innvendig. Den ser hel og grei ut, men med gammel tapet og vegg til vegg-teppe f.eks. Nå ser jeg lenger ned i tråden at du har slått fra deg leiligheten, men vil kommentere dette generelt. 60 år gamle boliger som ikke er gjort noe med siden byggeår (utover et par malingsstrøk utvendig) ville jeg holdt meg langt unna om du ikke er veldig handy og har mange penger til rådighet til oppussing. Rør og elektrisk anlegg kan fort finne på å trenge utskifting, samt at man sier bad generelt har en levetid på 25 år, hvilket vil si at det badet der er 35 år på overtid. Det er ofte en grunn til at slike leiligheter er billigere, og det er fordi det er mye å gjøre med dem. Når det faktisk er en tilstandsrapport, vil takstmann oppgi verdien på boligen om alt hadde vært i orden, og trekke fra sånn cirka det det vil koste å sette boligen i stand. Disse tallene kan gi en indikator på hvor mye som faktisk må gjøres med boligen, og en detaljert tilstandsrapport vil i alle fall gi deg informasjon om kritiske forbedringer vs forbedringer som kan tas over tid. Lykke til med videre boligjakt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå