Gå til innhold

Vaktene tok han

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i en butikk i dag og handlet og en kunde kom innom og ville bytte en vare. Han hadde ikke noe kvitering og ble da nektet og han ble sur. Etter hvert kom sjefen og spurte hva problemet her var. Han gjentok at han vil bytte varen på en litt sur måte. Han ble nektet i gjen. Han hevet stemmen litt og begynte å stille spørsmål, så slang han varen bare fra seg og viste fingeren til butikkfolkene. Så var han på vei til å gå og ble møtt av to vakter han gjentok seg og sa at butikken suger noe inni h**** mens han viste begge fingerene.

Da kastet vaktene seg over han, holdt han ned i bakken med det ene kneet på ryggen hans og satt på han håndjern og dro han med seg.

Ja, jeg må si at han oppførse seg barnslig, men har vaktene lov til dette? Jeg så det hele og han var på ingen måte truende eller hadde noen farlig oppførsel. Han var jo også på vei ut da det skjedde.

Mannen var lettere sint og hevet stemmen litt, men langt fra noen Donald om du skjønner, så skjønner ikke helt dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tviler jeg på.

Blir forbanna over folk som ikke takler å ha autoritet og ikke vet hvordan de skal bruke det.

Skrevet

kan jo hende han var en kjenning av betjeningen, at varen vår stjålet eller lignende..

• Liker 5
Skrevet

kan jo hende han var en kjenning av betjeningen, at varen vår stjålet eller lignende..

Det er uansett bare politiet som har myndighet til å bruke makt hvis det ikke er i nødverge...

• Liker 5
Skrevet

trodde det var noe som het sivil arrest eller noe som vekter har rett til å utføre jeg?

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir provosert av bare å lese det jeg! Hater Hater mennesker som tror de ar autroritær makt, eller autroritærer som viser seg stolt av denne "makten" sin... Selvfølgelig har ikke vaktene lov til det...det er jo en grunn for at de blir kalt "tyttebær politi" ...men jeg må si at jeg har litt vanskeligheter med å tro at vaktene går rundt med håndjern altså.. Men uansett, enig med noen her, det høres jo ut som varen var stjålet, og han kan jo være en kjenning, men det er jo ikke lenge siden vaktene i oslo fikk masse refs og hets i media fordi de hadde brukt makt for å holde igjen personer!

Skrevet

Vektere har ikke lov til å kaste ut noen en gang. Har aldri sett vektere med håndjern, synes det høres veldig rart ut. Vektere har svært liten autoritet, de kan be folk gå, men ikke fysisk kaste de ut, da må de tilkalle politiet.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Vektere har ikke lov til å kaste ut noen en gang. Har aldri sett vektere med håndjern, synes det høres veldig rart ut. Vektere har svært liten autoritet, de kan be folk gå, men ikke fysisk kaste de ut, da må de tilkalle politiet.

Stort sett alle vektere går med håndjern eller strips.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har jobbet endel i butikk, og vektere som tror de eier butikken er dessverre et problem. De har IKKE lov til å bruke makt, men det har sjelden blitt overholdt der jeg har jobbet.

Gjest Consensio
Skrevet

De har lov til å bruke makt dersom det passer inn i de riktige paragrafene.

Skrevet

At de kalles tyttebærpoliti har ikke noe med at de er "småpurk" å gjøre - det er fordi Securitas har tre røde prikker/"tyttebær" i logoen...

AnonymBruker
Skrevet

Om de har lov eller ikke, vet ikke jeg. De burde få lov, synes jeg. Er altfor mange koko mennesker på frifot som det er. Sannsynligvis opplevde andre han som truende selv om ikke du synes det, vet du.

• Liker 7
Skrevet

Vektere har IKKE lov til å bruke makt/vold noe mer enn den vanlige mannen i gata. Det er KUN politiet som har voldsmonopol i norge. Men fordi dette er noe de fleste av oss tror de har lov til, og tror at vektere har mer myndighet enn de egentlig har, slipper de unna med mye rart.

Det finnes alt for mange maktsyke vektere av den typen som ikke engang kom inn på politiskolen og som har et enormt hevdelsesbehov. Denne episoden var IKKE grei, og hadde jeg vært deg ts, så hadde jeg sendt en klage. Det er en uting at vektere skal få holde på som de vil kun fordi de har kommet på å lage seg en uniform.

Vektere kan, som du og jeg, forholde seg til nødvergeparagrafen som gir de rett til å forsvare seg selv. De kan også, som også du og jeg, forholde seg til borgerarrestparagrafen, noe som tillater de Å HOLDE FAST NOEN SOM HAR BLITT TATT PÅ FERSKEN I FORHOLD SOM KAN STRAFFES MED 6 MÅNEDERS FENGSEL ELLER MER, MENS DE TILKALLER POLITIET STRAKS. Denne mannen som ble lagt i bakken i denne saken ville absolutt ikke ha blitt dømt til noe fengsel dersom det i det hele tatt hadde ut siktelse mot han. Vekterene hadde i dette tilfellet derfor ingen rett til å røre mannen, og de overreagerte sterkt.

Dette med at vektere egentlig står likestilt med oss andre er noe flere bør bli obs på. Det vil si at dersom du blir stoppet av en vekter eller bedt om å gjøre ditten eller datten og du IKKE har gjort noe gale på forhånd, er det bare å si Nei Takk og gå.

Jeg er en snill og lovlydig borger, som har jobbet på et sted der vi ofte opplevde ekle episoder og ble truet med litt av hvert, og er glad for at vi har noen som passer på. Men jeg høre bare drøyere og drøyere historier om vektere (og dørvakter for den saks skyld), og jeg tror det er på tide at flere av oss egentlig blir med klar over rettighetene våre!

Link som forklarer enkelt:

Min lenke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vektere kan gå med håndjern HVIS de har tatt et kurs som går ut på blandt annet selvforsvar. De har i utgangspunktet ikke lov å røre deg, men det har faktisk ikke politiet lov til heller hvis du ikke har gjort noe galt eller virker truende. Hvis vekteren har gått rett kurs kan de legge en person som virker truende i håndjern. Du kan gå når vekteren spør deg om å vise legitimasjon f.eks. men de tilkaller bare politiet. De spør gjerne ikke uten grunn og hvis du ikke ønsker å vise det så virker det tvilsomt. Vektere og politiet jobber ganske tett sammen, og slik jeg har forstått er ikke politiet treige med å komme hvis vekteren tilkaller dem. Nå jobber samboern min som vekter så jeg hører og vet av og til litt mer enn "mannen på gata". Noen vektere er for høye på pæra bare pga uniformen, men mange av dem er kjempe koselig! Ikke alle vektere vil bli politi... Har møtt flere politifolk som er høye på pære og skal nå "ta igjen" for alt som skjedde da de var yngre..

Dørvakter er en helt annen historie for de trenger gjerne ikke gå et kurs en gang, det er ofte bare noen som klubbeier kjenner.

Gjest Consensio
Skrevet

Alle vektere skal lære seg selvforsvar da.... det er en del av kurset for å kunne bli vekter..

Dørvakter må også gå kurs, aller helst vekterkurs, men det går greit med ordensvaktkurs. Vet ikke om et eneste sted hvor de ansetter dørvakter som ikke har gått disse kursene.

(og ja...jeg kjenner en som driver en vekterskole i Oslo så jeg tar det ikke helt ut av det blå¨)

Skrevet

trodde det var noe som het sivil arrest eller noe som vekter har rett til å utføre jeg?

Det er HELDIGVIS IKKE TILFELLET.

Om de har lov eller ikke, vet ikke jeg. De burde få lov, synes jeg. Er altfor mange koko mennesker på frifot som det er. Sannsynligvis opplevde andre han som truende selv om ikke du synes det, vet du.

Vektere burde ikke få lov å gå til håndgripelser. Både du og jeg kan bli vekter, og vi kan starte eget vekterfirma og ansette hvem vi vil, også de med kriminelt rulleblad og voldshistorie bak seg. Hvem vet om du eller jeg er lovlydige eller bare er tøffe og dårlig rustet til å håndtere bråk og ustabile mennesker?

Skriver ikke mer, Roya skrev veldig utfyllende.

Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Alvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...