Gå til innhold

Runners/jumpers knee - noen med erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest Mynona83
Skrevet (endret)

For 10 år siden fikk jeg utrolig vondt i knærne etter 1 mnd ferie som stort sett bestod i å gå. jeg dro til legen, men de fant egentlig ikke helt ut hva det var. De antok at det var runners knee eller jumpers knee. Jeg ble ikke så grundig undersøkt, for jeg hadde selvfølgelig aldri vondt når jeg var der. I flere år etter denne ferien fikk jeg denne smerten i knærne når jeg gikk, men kun når det var varmt ute (som det var da det oppstod første gangen). Smertene sluttet for 6-7 år siden.

I dag er de tilbake igjen. Det kjennes helt likt. Jeg er absolutt ikke en idrettsutøver, så jeg har vondt for å tro at det er idrettsskade egentlig. Jeg jogger på tredemølla, men har bare gjort det siden etter jul, og ikke noe særlig langt eller lenge heller (max 30 min jogging/gåing et par ganger i uken). Nå er det altså varmt og det er vondt i knærne etter jogging i går.

Noen med erfaringer fra runners eller jumpers knee? Er det værre under noen temperaturer? Er det noe jeg kan gjøre som hjelper? Kan det egentlig undersøkes hos lege ved røntgen eller lignende? Hva skyldes det (feil belastning el.?)?

Jeg er skikkelig noob på dette, så alle forslag tas vel i mot :) (info på engelsk via google er så vanskelig å lese - jeg er ikke god på treningsspråk og medisinspråk på eng)

Edit: jeg har altså mest vondt på siden av kneskåla. Litt sånn under, der det er en "grop"

Endret av Mynona83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye som kan sies og mange teorier om disse tilstandene. Både runner's og jumper's knee er kliniske diagnoser, uten bildediagnostikk e.l. Der bildediagnostikk er brukt kan man i noen tilfeller se degenerative forandringer, spesielt når problemet har vedvart lenge.

Begge tilstandene kan skyldes feilstillinger, plutselig overdreven trening, svak og/eller stram muskulatur, dårlig muskelkoordinasjon, eller ubalanse mellom musklene som påvirker patella eller kneets stilling. Jumper's knee skyldes som oftest rask økning i treningsmengde og/eller intensitet.

Siden du ikke ble grundig undersøkt sist gang er det nok lurt å dra til legen igjen for en grundigere anamnese og undersøkelse.

Som oftest hjelper en ispose på kneet etter aktivitet (ikke på bar hud) og for mange kan det hjelpe å teipe kneet med f. eks. kinesiotape hos fysioterapeut. Tøying, mobilisering, terapeutisk ultralyd, tverrfriksjoner osv. kan også hjelpe.

Gjest Mynona83
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg skal kjenne litt på det, og krysse fingrene for at det ikke vedvarer. Liker ikke å renne ned legekontoret for alt mulig småtteri, men noen ganger må man jo ta seg en tur..

Gjest petre
Skrevet

Lurt å dra til legen innimellom ja :)

Jeg fikk streng beskjed å slutte å løpe og hoppe, og i stedet sykle eller svømme. Hadde hovne, knirkete, vonde knær. Begynte da på spinning, syntes det var dritkjedelig i begynnelsen, men med pulsbelter og bra musikk, ble det gøy(iallefall stort sett).

Gjest Mynona83
Skrevet

Herregud, nå har jeg jo fått en skikkelig kul på kneet..

Jeg hadde altså vondt på tirsdag når jeg skrev, også var det mindre vondt onsdag, så da dro jeg på trening. Orket bare jogge i 10 minutter, for da fikk jeg vondt i leggen.

Nå er det mindre vondt enn på tirsdag, men så nettopp at det er en kjempekul ved sidenav kneskåla, der det er mykt. Det er jo veldig mykt der for meg nå, og skikkelig hovent.

Er det vanlig med runnes/jumers knee, eller kan det være noe annet?

Ser an i morgen om det er like hovent, og hvis det er det, eller mer ringer jeg legen.

Gjest Miriam83
Skrevet

Jeg har fått "diagnosen" jumpers knee. Smertene startet så smått når jeg startet med jogging i høst. Jeg overså smertene, tenkte ikke at det var noe galt og fortsatte med treningen. Det skulle jeg ikke ha gjort!! Oppsøkte fysioterapeut og fikk vite at jeg er plattfot. Har ikke tatt noen bilder, men gjennom trykk og press rundt knærne kunne det settes en "diagnose". Jeg har da jogget med joggesko som ikke er bra for meg over lengre tid noe som har ført til at jeg har landet feil og overbelastet knærne mine. Hvis man tenker seg kneskålen som en klokke hvor klokken 12 er ned mot tærne sitter mine smerter på høyre kne ca kl. 2...Vet ikke om dette var til hjelp...hehe. Jeg fikk smerter når jeg gikk, trente, når jeg la meg for kvelden, når jeg våknet...egentlig konstant!

Begge mine knær må nå trenes opp og jeg har fått beskjed om å bevege meg minst mulig, ikke gå i trapper ol. Har kjøpt meg innleggsåler og joggesko anbefalt hos løpelabben. Siden februar har jeg trent 2-3 ganger i uken og treningen består av rolig sykling 10-15 minutter og deretter trener jeg styrke på kne og lårmuskler. Fysioterapeuten har gitt meg et treningsprogram som jeg følger. Det er viktig at du finner ut hva det er og får hjelp til evt øvelser for gjøres de feil kan du belaste andre deler av kroppen og få mer vondt enn utgangspunket.

Nå har jeg trent siden februar og knærne er mye bedre. Jeg kan fremdeles ikke dra på joggetur, spille squash, gå fjellturer ol med det første. Får bare smøre meg med tålmodighet og trene på. Nå vet jeg at det virker!! :) Jeg bruker joggesko til daglig. Med en gang jeg tar på meg andre fine sko uten god støtte får jeg vondt...:(Vet flere som har måttet trene i flere år for å få bukt med smertene.

Vet egentlig ikke hvor mye en fastlege kan gjøre for deg. Spør om en henvisning til en fysioterapeut hvis plagene dine ikke opphører. Du burde ihvertfall ta det med ro i tiden framover og ikke trene, belaste det alt for mye :)

Håper jeg kunne være til litt hjelp :)

Lykke til :)

Gjest Miriam83
Skrevet

Rettelse:

Smerter venstre kne klokken 2

Høyre kne klokken 10

Gjest Mynona83
Skrevet

Hei Miriam.

Takk for svar. Mine smerter er nok ganske like dine, i tillegg er jeg ekstremt hoven.

Har vært hos legen i dag, og han hadde god erfaring med runners knee heldigvis. (Gikk til privat i stedenfor fastlegen, og gud så mye bedre jeg ble tatt hånd om. Han hadde jo faktisk tid til meg)

Han tok en telefon til ortopedisk avd og de har lagt opp et løp for meg siden det var såpass akutt og hovent. Blir helt i ro gjennom en voltaren-kur, så skal jeg til fysio. Han håpet det kunne hjelpe, og hvis ikke kunne vi forsøke med kortison sprøyter. Han snakket også om MR.

Som sagt i digresjonen over, var jeg veldig fornøyd med legen, han var profesjonell, hadde tid til meg og tok meg på alvor. Forklarte hvorfor og hvordan osv..

Legen sa også at jeg kunne sykle og til nød bruke elipse maskin, og må få tøye øvelser av fysio så jeg kan prøve å strekke ut den senen eller båndet eller hva det er som er alt for kort/stram.

(Dette ble veldig personlig, så jeg håper ikke noen kjenner meg igjen og avslører hvem som står bak nicket mitt)

Gjest Miriam83
Skrevet

Så bra at du ble tatt på alvor. Det er kanskje en hensikt å dra til privat lege av og til. Jeg føler også at de har litt mer tid og kan sette seg inn i problemstillingen. At de allerede har ringt videre til ortopedisk avdeling er veldig bra!! Håper de finner ut av noe!

Den hevelsen du beskriver kjenner jeg desverre meg ikke igjen i.. det hørtes ikke noe godt ut. Håper voltarenen hjelper deg.

Jeg anbefaler hvertfall er par ordentlige gode joggesko med god støtte til bruk i hverdagen hvis du må vente litt med time. Sykling er vel det mest ideelle. Jeg har fått beskjed om å stille inn setet på sykkelen slik at jeg kun får en lett bøy i kneet uten å belaste det for mye. Det har hjulpet veldig :)

Jeg kan også føle at det er lett å bli for personlig her inne. Vi får satse på at ingen kjenner oss igjen ;)

Skrevet

Ble slettet - legger inn i mine innlegg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...