Anines Skrevet 10. mai 2011 #1 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg er en jente på 20 som skal til Egypt om to uker (med kjæresten) og vil gjerne oppleve litt mer enn kun bassenget på hotellet. Hva bør man kjøpe med seg hjem og hvilke aktiviteter er morsomme der? Vet at snorkling/dykking er et must, og i tillegg vil jeg ri på kameler. Tips til selskaper der nede som tilbyr dette som kanskje ikke er så dyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Del Skrevet 10. mai 2011 Dere reiser sikkert med charterselskap? Da vi var der nede, var det i allefall en kontaktperson der som hadde mye info om slikt. Det var visst et møte dagen etter ankomst, der denne personen informerte om alternative turer folk kunne melde seg på. God tur, vi hadde det flott der nede! Både ved bassenget, i gamlebyen, på stranda (og båttur der vi snorklet ved korallrev - dette var fantastisk, anbefales!). Så får dere kanskje tilbud om å melde dere på Kairo-tur for å se på pyramidene. En i reisefølget vårt ble syk, så vi droppet dette, men skulle gjerne gjort det. Selv om det er mange timer i buss gjennom ørken. Men det kan jo være eksotisk nok det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anines Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mai 2011 Takk! Hvordan var prisene på mat osv, og hvordan er shopping mulighetenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 10. mai 2011 #4 Del Skrevet 10. mai 2011 Mat er billig i Sharm og standarden deretter også desverre. Siden Sharm er bygd for turisme prøver mange å "tilfredsstille" turistene med å lage internasjonal mat, som de desverre ikke mestrer. Pizza Margarita, smakte ikke pizza Margarita - og det er slik mat du får på hotellområdet og strandområdet. Vi hadde to velsmakende måltid på turen, det ene var på Hard rock Cafè og det andre var på en liten lokal sjappe rett vet Oriental Rivoli Hotell. Verdt å nevne at tre av fire i reisefølget ble syk etter dette måltidet, uvisst om det skyldtes det måltidet eller ikke. Vær oppmerksom på at de fleste hoteller ikke tillater at du tar med deg mat,- og drikkevarer (Gjelder også vann) fra markedet og inn på hotellområdet. Det samme gjelder for stranden, om stranden er privat - dvs tilknyttet hotellet deres eller et samarbeidshotell. Nå er ikke maten og drikken på hotellet spesielt dyrt heller da, men i forhold til på markedet er det store forskjeller. (Vi betalte 8 Egyptiske pund for ei 1 1/2- liters flaske vann på hotellet. Tror prisen på markedet lå rundt 5 EGP) Forøvrig verdt å merke seg at du må betale for å dra på stranden om ikke hotellet har avtaler på dette eller har privat strand. Gamlebyen er verdt et besøk, det samme med selve sentrum av Sharm. Shoppingmulighetene er der, men det er typiske sydenboder, veldig lite "ordentlige" butikker. Det finnes sikkert noen kjøpesenter om du leter, men vi hadde ikke spesielt stort behov for det, så vet ikke hvor i tilfellet. Ellers så er det andre småting som kan være lurt å sette seg litt inn i, slik som hvor mye dere skal betale i taxi fra hotellet og inn til sentrum, hva som er vanlig pris for typiske suvernirer. Pruting er et must, ikke gi dere før vedkommende dere pruter med begynner å bli sur, da nærmer det seg verdien på varen. Når det kommer til hva som er verdt å se så har jeg desverre ikke spesielt mange tips utover det du allerede har sagt. Kamelsafari var kjempefint, ta det på ettermiddag/kveld og spis middag med beduinerne og se på stjernehimmelen på kvelden. Det er helt fantastisk i fra ørkenen. Snorkling er et must, og noen sier at firhjulinger i ørkenen er moro, men vi prøvde ikke dette. Tur til Kairo er antakeligvis verdt turen, men skal dere være ei uke blir det kanskje litt mye stress, da det er 6 timer hver vei i buss. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Del Skrevet 10. mai 2011 Vi shoppet souvenirer i gamlebyen, og det var stort sett der vi spiste, også. Vi tok sjansen på det (lokal mat er noe av det mest spennende med å reise, og jeg pleier ikke bli syk), og heldigvis klarte vi oss bra. Alkoholservering var det så som så med, på de lokale sjappene i gamlebyen hvor vi spiste, var det ikke mulig å få kjøpt øl til maten - og når bønneropene kom, la de seg ned på matter, uansett om det var kunder i butikkene eller ikke. Det var veldig spennende og fint der, moro å prøve vannpipe med alle mulige smaker! På hotellet var det mulig å kjøpe drinker, men de var faktisk helt grusomme. Og laget på *dårlig* hjemmebrent. Og navnene bar preg av det. I stedet for Jack Daniels var det Jim Daniels, etc, på etikettene. Noen i følget mitt kjøpte gull (smykker etc), det skulle visst være rimelig der. Jeg kjøpte selv noe til hjemmet, en puff, noen lanterner/lamper, og noe småtteri. Det var visst noen "moderne" shoppingmuligheter i Naama bay (hvis jeg husker rett), men vi var ikke så mye der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anines Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 10. mai 2011 Tusen takk for svar! Hjelper veldig, så vet man litt hva man skal forholde seg til der nede. Hva koster det for taxi da ca? Har hørt at det er viktig å gi tips der, hvor mye bør man gi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 10. mai 2011 #7 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Tusen takk for svar! Hjelper veldig, så vet man litt hva man skal forholde seg til der nede. Hva koster det for taxi da ca? Har hørt at det er viktig å gi tips der, hvor mye bør man gi? Taxi - kommer jo litt an på hvor langt du skal.... Hvilket hotell skal du bo på? Vi fikk beskjed om at fra hotellet vårt og inn til sentrum var det vanlig å betale 10-15 EGP, mens til gamlebyen ca 20 EGP. Tipser ikke taxisjåføren, men vær forberedt på å måtte prute på taxi også. Avtal alltid på forhånd hvor mye du skal betale, og man skal aldri betale pr hode, men pr taxi. Mange som prøver seg Vi tipset litt i restauranter, men de fleste har et automatisk påslag på 10% service. Dette er enten oppgitt i menyen eller på regninga. Utover det, så forventes det ikke tips, men vi tipset av og til litt ekstra uansett da. Var jo ikke snakk om dyre måltidene vi hadde Edit: Fra hotellet vårt og til sentrum var det ca 10 min i taxi, litt avhengig av sjåføren (De kjører som no sviin) Til gamlebyen 15-20 minutter. Så har du et estimat mtp pris på taxi. Om du har guide eller en person fra reisebyrået på hotellet informerer de ofte om hva som er forventet pris fra hotellet og inn til sentrale steder Endret 10. mai 2011 av Periwinkle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anines Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 10. mai 2011 Takk, da har jeg hvertfall fått litt inntrykk av hva det koster. Var jo ikke dyrt! Skal bo på novotel hotel tror jeg det het. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 10. mai 2011 #9 Del Skrevet 10. mai 2011 Ok, vel, da stemmer iallefall prisene på taxi, med mindre de har forandret seg fryktelig mye på under et år Jeg bodde på hotellet som delte strand med Novotel, så ca ett minutt lengre opp i gata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 10. mai 2011 #10 Del Skrevet 10. mai 2011 Vil anbefale det nye kjøpesenteret Il Mercato. Taxien kjørte meg dit for 20 Eg pund, ca 10 minutters kjøretur. Der finnes det spesialbutikker,vinbutikker, Starbucks, Adidas osv. -og noen gode restauranter. (har ikke prøvd alle da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anines Skrevet 11. mai 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 11. mai 2011 Hvordan strøm uttak er det der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 11. mai 2011 #12 Del Skrevet 11. mai 2011 Hvordan strøm uttak er det der? Går an å bruke norske plugger Ser litt annerledes ut, men spenningen er den samme, så du trenger ikke adapter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anines Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 12. mai 2011 Sitter på jobb nå, litt sliten og drømte meg bort til spa. Vet dere om det er billig å få massasje der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 12. mai 2011 #14 Del Skrevet 12. mai 2011 Sitter på jobb nå, litt sliten og drømte meg bort til spa. Vet dere om det er billig å få massasje der? Oriental Spa som "tilhører" Oriental Rivoli Hotel var veldig bra, og gamske billig. Husker ikke heelt hva jeg betalte, men det er bare å prute, endte på mye mindre enn hva som var utgangspunktet for oss iallefall. Fra hotellet ditt er det ikke langt dit, de i resepsjonen kan sikkert peke deg i riktig retning. Ellers så kan det være hotellet ditt tilbyr spa? Vet flere har det på stranden, men da vi var i Sharm hadde vi rundt 45grader i skyggen, så massasje på stranden var uaktuelt for vår del iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. mai 2011 #15 Del Skrevet 14. mai 2011 Jeg fikk ihvertfall prutet meg ned til 100 egyptiske pund for full spabehandling på over 2 timer. Det synes jeg er billig :D Har bare skummet gjennom tråden, så vet ikke helt hva folk har sagt, men jeg vil absolutt anbefale å bli med på en båttur ut til enten Tiran eller Ras Mohammed, hvis du vil ha enda mer fantastiske snorkleopplevelser enn fra stranda. Tur på firhjulinger i ørkenen er også å anbefale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå