Gå til innhold

Molekylær gastronomi - Tips til "startkit"?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Sambo har snart bursdag, og jeg er som vanlig sent ute med å finne gave...

Han er veldig interessert i matlaging og har lest en del om molekylær gastronomi i det siste. Er det noen her inne som har peiling på det? Tenkte kanskje jeg skulle lage et "start kit" til han med redskaper og ingredienser, men vet ikke helt hva det skal være... Noen som vet eller har tips? Vet man kan få kjøpt noen via internett men det har jeg ikke tid til og det skal visstnok være veldig dyrt i forhold til å bare kjøpe selv...

Han har snakket om noen ingredienser man får kjøpt på div. helsekost og apotek og sprøyter for å sprøyte ting og tang inn i kjøtt el. (jeg har ikke peiling, lager bare kjedelig mat som kjøttkaker og seibiff)

Tips anyone?

Evt. andre "kule matlagingsting", han ønsker seg f eks en kjøtthammer, men det koste 100 kr så det er liksom ikke akkurat verdens største gave. Jeg tenker 500-1000 i pris.

Endret av piapetrine
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her er en liste over stoff som kan brukes. Prøv å google de forskjellige å se om de er mulig å få tak i andre plasser. Feks agar-agar er jo mulig å få tak i (på helsekost, "asia"butikker eller velassorterte dagligvarer tror jeg).
Skrevet

Og denne må jo passe perfekt. Hvis den er å få tak i utenom internett også :)

AnonymBruker
Skrevet

Denne kan brukes til å lage f.eks brusdruer: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157127638

Og denne kan brukes til å lage diverse rare kremer:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937924

Strålende, han har pratet om de druene som liksom skal eksplodere i munnen...

Jeg får google litt og sjekke helsekosten om jeg finner noen av disse andre ingrediensene, men om noen av dere vet hva disse dyre texturas heter på "vanlig språk" er det bare å skrike ut;) Hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg kjøpt disse men det er litt langt unna;)

Skrevet

Oops forrige ble visst anonym, men takk til venus og for tips om bok og stoffer! Boken er bestillt og jeg har fått mail om at den er sendt så den kommer nok i tide til bursdagen i neste uke:) Takk!

Skrevet

har sett slike sprøyter som kan brukes til marinering på teknikk magasinet.

Skrevet

Strålende, han har pratet om de druene som liksom skal eksplodere i munnen...

Jeg får google litt og sjekke helsekosten om jeg finner noen av disse andre ingrediensene, men om noen av dere vet hva disse dyre texturas heter på "vanlig språk" er det bare å skrike ut;) Hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg kjøpt disse men det er litt langt unna;)

Jeg kom plutselig på at åpningen på flasken muligens er for liten til å få plass til en drue... Det er kanskje verdt å sjekke før et eventuelt kjøp med formål å lage brusdruer :)

Skrevet

Denne kan brukes til å lage f.eks brusdruer: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157127638

Og denne kan brukes til å lage diverse rare kremer:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937924

Jeg kjøpte den til krem jeg siden jeg husket feil når jeg var i butikken, men det ser ut til at det på bloggen skrives om iSi whipper, ikke den soda-saken (om jeg ikke misforstår heelt nå da!).

Nå settes bursdagsgaven sammen av

- ovennevnte kokebok

- iSi whipper + en pakke druer;)

- lecithin fra helsekosten som brukes til å piske skum av alt mulig rart.

Det ble tilsammen ca 1000 kr, det jeg hadde planlagt. Så da håper jeg at jeg ikke har bommet helt på kjøpene, men at det faktisk kan brukes, og at han kommer til å like det... hehe;)

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Vil bare komme med et lite tips til alle som er intressert i molekylær gastronomi.

Marcel Vigneron som var en av deltagerene i serien top chef, har en intresse for molekylær gastronomi, og etter top chef produserte han en egen liten serie.

Den går ut på at de tar på seg catering oppdrag av forskjellige typer. De bruker da molekylær gastronomi for å lage mat til eventene. Masse inspirasjon, og en ting eller fem å lære for dere som er intressert.

Seriens navn: Marcel's Quantum Kitchen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...