Gå til innhold

Fjernet.

Anbefalte innlegg

Gjest thelife
Skrevet (endret)

Fjernet.

Endret av thelife
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan sikkert gå an. Men jeg tror faktisk det enkleste for både deg og valpen er at den blir hjemme... tenk så bundet DU kommer til å bli til den lille, er du sikker på at du orker akkurat det? Og kanskje blir det også veldig slitsomt for valpen din? Valper trenger MYE søvn, er du sikker på at det er gjennomførbart å la valpen hvile når den trenger det? Og at du kan ha han med deg overalt innenfor "stevneområdet" - f.eks når det spises? Valpen blir neppe glad for å bli forlatt i et telt....

Og hva om valpen din er veldig bilsyk?

8 timer på buss er ganske heftig med en valp. Jeg syntes halvparten var veldig lenge da jeg hentet min, selv om han sov hele turen.

Hvordan er størrelsen på valpen? Det er også av betydning. Min valp ville bare ligge i fanget mitt hele turen. Ble litt ukomfortabelt i lengden, men hva kunne jeg gjøre? I buret ble ham kjemperastløs og bare pep...

Også må du ta hensyn til eventuelle allergikere. Du bør sjekke ut på forhånd at ingen av de som skal sitte på bussen er allergiske mot hund.

Gjest Canis lupus
Skrevet

nei det syntes jeg ikke at du kan. Det er vannskelig å skjerme valpen under slike omstendigheter, jeg syntes man skal bruke de første ukene med valpen til å bli kjent med den, og få den trygg. Ikke dra den med på telttur hvor folk skal drikke :) Selv om du er edru..

Gjest thelife
Skrevet

Det kan sikkert gå an. Men jeg tror faktisk det enkleste for både deg og valpen er at den blir hjemme... tenk så bundet DU kommer til å bli til den lille, er du sikker på at du orker akkurat det? Og kanskje blir det også veldig slitsomt for valpen din? Valper trenger MYE søvn, er du sikker på at det er gjennomførbart å la valpen hvile når den trenger det? Og at du kan ha han med deg overalt innenfor "stevneområdet" - f.eks når det spises? Valpen blir neppe glad for å bli forlatt i et telt....

Og hva om valpen din er veldig bilsyk?

8 timer på buss er ganske heftig med en valp. Jeg syntes halvparten var veldig lenge da jeg hentet min, selv om han sov hele turen.

Hvordan er størrelsen på valpen? Det er også av betydning. Min valp ville bare ligge i fanget mitt hele turen. Ble litt ukomfortabelt i lengden, men hva kunne jeg gjøre? I buret ble ham kjemperastløs og bare pep...

Også må du ta hensyn til eventuelle allergikere. Du bør sjekke ut på forhånd at ingen av de som skal sitte på bussen er allergiske mot hund.

Tusentakk for svar! Det med at valpen trenger mye hvile har jeg faktisk glemt å tenkte på midt oppi tanken med landsstevnet her.. Men det er sant som du sier! Må prøve å skaffe noen i familien som kan passr han mens jeg drar dit. Har avtalt med mine venninner, så jeg må nesten dra dit, selvom tidspunktet er dårlig. Men det får gå! :)

Om det ender med at han MÅ være med, så er det er yorkshire terrier, og er dermed en allergivennlig og liten hund:)

Skrevet

Jeg ville nok ikke anbefalt å ha med valpen. Det er stressende for den å forlate moren og bli vandt til sitt nye hjem. Og en 8 timers busstur er ikke bare bare, selv om den forhåpentligvis sover store deler. Du har vel ikke mulighet til å lufte den når det passer? Kanskje den blir bilsyk. Og går det i orden i forhold til andre mennesker på bussen, som kanskje har allergi?

I tillegg er det ikke bra om den må omgås mennesker hele tiden. Den bør etter noen timer med lek få sove i fred og ro på dagen også. Kanskje den ikke sover om natten, noe som kan bli ganske kjedelig for de andre som sover i telt rundt deg. Du ser sikkert de første dagene, før turen, hvordan den tilpasser seg, men for sikkerhetsskyld ville jeg skaffet noen til å passe den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det ordner seg med pass jeg, og at det er det beste for alle parter :) Hvis du til nød ikke får pass av folk du kjenner og stoler på, kan du finne seriøse og snille hundefolk som kan passe for deg gratis- eller for en billig penge, spør f.eks på Hundesonen eller Canis. Hvis du bor i Trondheim har f.eks Charlottes omplassering en hundepassformidling for hundene kan være i private hjem, men det koster litt mer.

• Liker 1
Gjest thelife
Skrevet

Ja, jeg håper det ordner deg med pass!:) men gjør det mye for valpen at jeg drar bort når den bare har vært hos meg en uke, eller går det bra?

Skrevet

Hele telttur konseptet fungerer nok helt fint. Vi hadde med vår kjære lille på telttur da hun var valp. Det eneste som bekymrer meg er den bussturen. Hvor gammel er valpen, og hvordan rase er det? At hunden må ligge i ro i en buss i 8 timer høres utrolig lenge ut. Jeg tenker at valpen kanskje føler seg litt innesperret hvis den ikke har muligheten til å gå rundt, og det er jo ikke trygt når bussen kjører. Selv om at noen valper sover ganske mye, så fins det valper som sover veldig lite. Vår valp f.eks. var totalt turbo 80% av dagen og trengte virkelig rom for å leke og springe rundt. Du vet jo ikke personligheten til din valp siden du ikke en gang har møtt valpen.

Jeg mener ikke du er uansvarlig, du spør jo fordi du ønsker det beste for valpen. Men som jeg sier, telttur er greit, men husk at valp trenger ro og hvile i sitt eget hjem også, og en lang telttur med massevis av andre mennesker kan bli litt dumt. I tillegg til at jeg er litt bekymret for bussturen.

Skrevet

Oi, jeg så ikke at du hadde kommet frem til en løsning før jeg postet. :gjeiper:

Gjest thelife
Skrevet

Det går helt fin! Takk uansett:)

Skrevet

Ja, jeg håper det ordner deg med pass!:) men gjør det mye for valpen at jeg drar bort når den bare har vært hos meg en uke, eller går det bra?

Kan den ikke bare bli hos oppdretter den uken ekstra?
  • Liker 1
Skrevet

Du merket det tydeligvis ganske tidlig, nemlig det med at når man får hund så endrer livet seg en del ;) At man ikke lenger har muligheten til å bare planlegge en tur til et eller annet sted, for man må huske på den firbente også, og hva som er best for den.

Jeg ville aldri dratt fra valpen den første uken valpen er med ny eier. Den første uken bruker valpen på å bli kjent med deg, hjemmet sitt og omgivelsene. Valpen skal også bli trygg på den nye tilværelsen. Den er plutselig alene uten "mor" og "søsken". Du er hundens nye familie og valpen trenger nok en ganske god stund på å bli trygg på det. En annen ting er at valpen kan bli litt forvirret over hvem som er eieren dersom du drar bort for en lengre periode og valpen er med en annen person. Dette er bare et problem når valpen er såpass ny i hjemmet som den er. Jeg er forsåvidt enig med Knitcat - om du absolutt må på den teltturen, kan du ikke ha valpen hos oppdretter litt lengre?

• Liker 1
Gjest thelife
Skrevet

Jo, tror jeg skal høre med oppdretter om valpen kan være hos henne i 2 uker ekstra. Regner med at dette går bra eller?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, tror jeg skal høre med oppdretter om valpen kan være hos henne i 2 uker ekstra. Regner med at dette går bra eller?

Må du absolutt dra på denne turen? Husk at det er en del ting du må forsake når du har dyr.

• Liker 1
Gjest thelife
Skrevet (endret)

Fjernet.

Endret av thelife
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må dra på denne turen. Jeg holder det jeg lover for min beste venninne og lar ikke hun dra ALENE til Rogaland når jeg har lovet henne å bli med. Og les over at jeg vet hvor mye jobb det er med dyr, og at jeg ikke er like fri som før.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du kjøpte deg valp som kolliderer med denne turen.

• Liker 3
Skrevet

Og btw; du skriver at hunden er allergifri. Ingen dyr er det og både jeg og guttungen reagerer på akkurat denne type hund så det er ikke sikkert du får ta den med en gang på bussen. Der er en hund en hund, og ikke alle selskaper godtar hunder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis oppretter hører hva du mener og spør om, kan jeg garantere at du ikke får kjøpt valp.

Ja, jeg må dra på denne turen. Jeg holder det jeg lover for min beste venninne og lar ikke hun dra ALENE til Rogaland når jeg har lovet henne å bli med. Og les over at jeg vet hvor mye jobb det er med dyr, og at jeg ikke er like fri som før.

Du holder det du lover din beste venninne, men driter i valpen? Hvor ALENE tror du valpen vil føle seg på en lang busstur, et stevne og med masse fremmede og som også inntar alkohol? Hallo du!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på at noen kan rave dritings rundt og ramle over teltet når den er alene der? Nei, tenk deg om et par ganger til.

Gjest thelife
Skrevet

Herlighet for en kritikk dere! For det første så bor jeg ikke alene, vi er 2 i huset. Jeg og min mor. Om hun skulle bort så måtte jeg ha skaffet en annen til å passe valpen OM den ikke kunne vært hos oppdretter litt lenger.

Jeg kommer IKKE til å ta med valpen på tur!

Dette er så typisk KG... :kghjerte:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...