AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Jeg blir så innmarri lett solbrent, spesielt i ansiktet og da i kinnene og på nesa. Jeg bruker faktor 50 hver eneste dag det er sol og egentlig også når det er overskyet på våren/sommeren, men likevel tar det bare en halvtime før jeg er brent og rød igjen. Noen som vil anbefale en solkrem som virkelig fungerer eller har andre tips? Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg blir sånn hele tiden, har to ekstremt brune foreldre, brunt hår naturlig, ingen fregner og nesten ingen føflekker. Er derimot veldig lenge siden sist jeg var ganske brun, har ikke vært i syden siden 2001, så jeg har vel kanskje dårlig oppbygd pigment? Soleksem eller pigmentflekker har jeg heller ikke. Og jeg er muligens den hviteste personen i vennegjengen, har en britisk venninne og til og med hun er brunere!
Gjest Tjoms Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Jeg ble ekstremt mye solbrent før, men etter jeg la om kostholdet så trenger jeg nesten ikke solkrem lenger! Jeg ante ikke at koshold kunne ha innvirkning på solbrenthet, men tydeligvis (for ordens skyld, jeg bruker fortsatt solkrem, men trenger ikke så høy faktor lenger, og trenger ikke hyppig påsmøring som før)
Jade Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Har du prøvd en hvilken som helst annen solkrem? Det høres jo rart ut at du skal bli solbrent etter en halvtime med 30+ solfaktor? Det må jo være noe alvorlig galt med den solkremen! Smører du på nok? Blander du med annen krem?
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Kna du foklare meg hva kosteholdet har å si for antall pigmenter i huden? Spiser du mye gulerøtter?
Gjest Tjoms Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Kna du foklare meg hva kosteholdet har å si for antall pigmenter i huden? Spiser du mye gulerøtter? Visstnok har det med syre/base balansen å gjøre, men hva som skjer i forhold til pigmenter aner jeg ikke. Jeg har vært en rosa gris hver sommer hele livet (noen ganger lilla), uansett solkrem. La om kostholdet i forbindelse med ME, og ikke bare blir jeg ikke brent lenger, men jeg får ikke fregner heller (eksploderte tidligere med en gang sola kom frem, har forøvrig nok fregner ) Edit: nei, spiser veldig lite gulrøtter. Tok i en periode for 2 år siden betakaroten som helt klart ga meg mer farge, men trengte fortsatt mye krem. Endret 9. mai 2011 av Tjoms
Gjest Mynona83 Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Bruker du gammel solkrem?? Det finnes en solkrem som heter P20 som er utrolig bra. Den har faktor 20, men jeg vet det er en med faktor 30 og. P30 tror jeg den heter. Jeg er lys og blir i utg.punktet fort brent, men med P20 kan jeg smøre meg 1 gang på morgenen selv når jeg er i solen fra kl 7 om morgene på sjøen. Med andre kremer må jeg smøre meg minst 1 gang i timen for å ikke bli brent. Kan anbefale deg å prøve den. En annen fordel er at den ikke er tykk og ekkel, den er nesten flytende så den er lett å smøre ut og trekker fort inn i huden. Gi gjerne tilbakemld om den funker for deg og hvis du prøver. http://www.p20.co.uk/images/p20-1.png IMG-tagger fjernet, ninuska_, moderator Endret 13. mai 2011 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/sol/solforbrenning
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Visstnok har det med syre/base balansen å gjøre, men hva som skjer i forhold til pigmenter aner jeg ikke. Jeg har vært en rosa gris hver sommer hele livet (noen ganger lilla), uansett solkrem. La om kostholdet i forbindelse med ME, og ikke bare blir jeg ikke brent lenger, men jeg får ikke fregner heller (eksploderte tidligere med en gang sola kom frem, har forøvrig nok fregner ) Edit: nei, spiser veldig lite gulrøtter. Tok i en periode for 2 år siden betakaroten som helt klart ga meg mer farge, men trengte fortsatt mye krem. Høres fantastisk ut Jeg blir lett brun men får likevel lett soleksem på bryst, armer og noen ganger på leggene. Brukte solfaktor 10 første dagen i syden og det var altfor lavt. Vi lå bare et par timer og det var skyet innimellom. Da var det for sent å bruke faktor 30, ble bare verre. Nå smører jeg på leggene med hydokortison. Ser ikke ut!
Gjest Tjoms Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Høres fantastisk ut Jeg blir lett brun men får likevel lett soleksem på bryst, armer og noen ganger på leggene. Brukte solfaktor 10 første dagen i syden og det var altfor lavt. Vi lå bare et par timer og det var skyet innimellom. Da var det for sent å bruke faktor 30, ble bare verre. Nå smører jeg på leggene med hydokortison. Ser ikke ut! Kutt ut ting som sukker og kunstig søtningsmiddel, samt hvete, og se hva som skjer etter en stund. Kanskje ikke at dette alene er nok for deg, men dette og ikke minst halvfabrikat (e-stoffer, fargestoffer, konserveringsmiddel) er lurt å droppe fra kosten.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Kutt ut ting som sukker og kunstig søtningsmiddel, samt hvete, og se hva som skjer etter en stund. Kanskje ikke at dette alene er nok for deg, men dette og ikke minst halvfabrikat (e-stoffer, fargestoffer, konserveringsmiddel) er lurt å droppe fra kosten. Er det mer lavkarbo du spiser nå ellers? Høres veldig interessant ut, takk for svar! Myona83: Takk for tips, skal definitivt teste ut den solkremen der. Jade: Nei, jeg bruker ikke gammel solkrem, er ganske nøye med at den skal være ny for hvert år. Men det er spesielt ansiktet som er problemet. På kroppen blir jeg ikke brun, men heller ikke brent. Smører ofte og mye ja! Ellers kan jeg vel nemne at jeg ble veldig solbrent på ferie når jeg var barn, fikk vel dirkete solskader i ansiktet (sprengte blodkar osv.). Kan det være med på å påvirke hvor brent jeg blir nå selv flere år etterpå?
Gjest Reproductivist Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Kna du foklare meg hva kosteholdet har å si for antall pigmenter i huden? Spiser du mye gulerøtter? Er pigmenter i tomater også. Tror anti-oxidanter er viktigere for å hindre inflammasjonen. Det finnes noe som gjør en mer lysømfintlig. F eks persillerot, johannesurt og noen medisiner. Jeg blir ikke solbrent (rød), får bare litt mild svie og nesten bare når jeg tar på området. Blir lett brun også.
Gjest Tjoms Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 Er det mer lavkarbo du spiser nå ellers? Høres veldig interessant ut, takk for svar! Myona83: Takk for tips, skal definitivt teste ut den solkremen der. Jade: Nei, jeg bruker ikke gammel solkrem, er ganske nøye med at den skal være ny for hvert år. Men det er spesielt ansiktet som er problemet. På kroppen blir jeg ikke brun, men heller ikke brent. Smører ofte og mye ja! Ellers kan jeg vel nemne at jeg ble veldig solbrent på ferie når jeg var barn, fikk vel dirkete solskader i ansiktet (sprengte blodkar osv.). Kan det være med på å påvirke hvor brent jeg blir nå selv flere år etterpå? Nei jeg følger ikke lavkarbo livsstil. Jeg er veganer, spiser iheller kke hvete, sukker, søt frukt, gjær, halvfabrikat, og måteholden med ris og potet.
Gjest Mynona83 Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Nei jeg følger ikke lavkarbo livsstil. Jeg er veganer, spiser iheller kke hvete, sukker, søt frukt, gjær, halvfabrikat, og måteholden med ris og potet. Ikke sukker og ikke søt frukt.. hvordan holder du ut?! Ikke for å dra tråden ut i en annen diskusjon, men kan ikke tenke meg å ikke spise en jordbær en gang Edit: jordbær er kanskje et bær det, og ikke en frukt Endret 11. mai 2011 av Mynona83
Gjest Tjoms Skrevet 11. mai 2011 #14 Skrevet 11. mai 2011 Ikke sukker og ikke søt frukt.. hvordan holder du ut?! Ikke for å dra tråden ut i en annen diskusjon, men kan ikke tenke meg å ikke spise en jordbær en gang Edit: jordbær er kanskje et bær det, og ikke en frukt Jordbær er ikke frukt nei Det var vanskelig å kutte det ut i begynnelsen, men helsegevinstene for meg er for store til at det i det hele tatt er noe å lure på. Altså, jeg ER bare et menneske og har lurt i meg sukker en sjelden gang. Men det er virkelig ikke verdt det
Jade Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Edit: jordbær er kanskje et bær det, og ikke en frukt Jordbær er en oppsvulmet blomsterbunn med små nøtter (de små frøene som er utenpå). Altså hverken bær eller frukt. Endret 12. mai 2011 av Jade
Gjest Mynona83 Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Jordbær er en oppsvulmet blomsterbunn med små nøtter (de små frøene som er utenpå). Altså hverken bær eller frukt. Haha... oppsvulmet blomsterbunn.. mmm, det hørtes godt ut 1
Gjest Applestore Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 TS, smører du det ca en halvtime før du går ut i solen ?
MsPaddington Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Noen solkremer holder rett og slett bare ikke hva de lover. Jeg tror ikke det har noe med pris, finner dårlige billige som dyre solkremer. I tillegg som noen her sier, er det viktig å smøre seg en halv time før man går ut i solen, slik at solkremen får tid til å virke. Kan komme med en anbefaling da, syntes Clinique sin solkrem funket utrolig bra! Prøvde den av ei venninne når jeg var i Australia, og der er det sterk sol for å si det sånn. Ozonhullet er rett over Det funket nesten for bra, følte jeg fikk null farge når jeg brukte den, verken brun eller rød! Men hallo, det er jo bedre enn å bli kjempesolbrent hvis du sliter med det
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #19 Skrevet 1. juli 2021 Gjest Tjoms skrev (På 9.5.2011 den 19.32): Jeg ble ekstremt mye solbrent før, men etter jeg la om kostholdet så trenger jeg nesten ikke solkrem lenger! Jeg ante ikke at koshold kunne ha innvirkning på solbrenthet, men tydeligvis (for ordens skyld, jeg bruker fortsatt solkrem, men trenger ikke så høy faktor lenger, og trenger ikke hyppig påsmøring som før) Gjest Tjoms skrev (På 9.5.2011 den 20.49): Visstnok har det med syre/base balansen å gjøre, men hva som skjer i forhold til pigmenter aner jeg ikke. Jeg har vært en rosa gris hver sommer hele livet (noen ganger lilla), uansett solkrem. La om kostholdet i forbindelse med ME, og ikke bare blir jeg ikke brent lenger, men jeg får ikke fregner heller (eksploderte tidligere med en gang sola kom frem, har forøvrig nok fregner ) Edit: nei, spiser veldig lite gulrøtter. Tok i en periode for 2 år siden betakaroten som helt klart ga meg mer farge, men trengte fortsatt mye krem. Høres ut som humbug🙄 Anonymkode: 2a160...319
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som humbug🙄 Anonymkode: 2a160...319 Få deg ME og og prøv dietten. Først da kan du gjøre deg opp en mening😏 Anonymkode: fd5aa...91c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå