AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har talt rundt 10 blåmerker på det ene benet mitt, alt fra dyp lilla til gulgrønn, 1/2cm omkrets til 3cm. Noen er i grupper også på en måte. Jeg skader meg virkelig ikke så mye at det skulle tilsvare små mye blåmerker.. Føler jeg alltid har 5+ av de. Jeg tar ingen medisiner og spiser normalt. Noen som vet hva det kan komme av? Jeg har også veldig guloransjebrune knær uten at jeg bruker selvbruning. Er det normalt?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Dra til legen. http://www.lommelegen.no/799893/gjentatte-blaamerker-er-det-blodkreft
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Det er tull å sitte her og spørre om slikt, klart du må dra til legen! Det kan også være jernmangel
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Blåflekker er ikke et symptom på jernmangel... Ved økt tendens til blåflekker har man for lite (eller dårlig fungerende) blodplater, og antall blodplater øker faktisk ofte bittelitt ved jernmangel. Det som minsker i antall ved jernmangel er røde blodlegemer, og det gir symptomer som trøtthet, tungpustethet og noen ganger svimmelhet fordi oksygenet ikke blir fraktet godt nok rundt i kroppen. Er det bare blåflekker du har fått TS, eller har du også opplevd småblødninger i tannkjøtt og nese? Ved leukemi og andre alvorlige tilstander i blod/ryggmarg får man ofte også andre småblødninger i slimhinner og såkalte petekkier (små røde prikker/småblødninger i huden som ikke forsvinner når du trykker på dem). Økt antall blåflekker kan være alt fra infeksjoner i kroppen til blodkreft, så det beste er å kontakte lege. Som oftest er det ikke noe dødsens alvorlig, men det er jo greit å sjekke så man slipper å bekymre seg i lang tid. Skulle det være noe alvorlig er det jo også desto viktigere å få behandling tidligst mulig. Lykke til ihvertfall! Ikke vent med å gå til legen.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Jeg får avtale en time med legen imorgen tenker jeg. Sånn generelt tror jeg ikke jeg har noen videre symptomer på noe, blør sjeldent og eventuelle sår heles relativt raskt tror jeg. Det var derfor jeg begynte å stusse litt på hva det kunne være. Er kanskje litt svimmel iblant, spesielt når jeg trener. Får litt hodepiner også. Broren min har litt problemer med lave blodplatetall, hvis dette kanskje er noe som kan ligge i familien?
skruf Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Enkelte får bare fort blåflekker uten at det behøver å være noe alvorlig.. Jeg blir blå bare jeg dunker litt inni noe. Har alltid et minimumsantall blåflekker på ca 5stk...og når jeg i tillegg har et lite klønegen så får jeg blåflekker på de rareste plasser.. f.eks nedover ryggen og bak på armene fordi jeg kom borti kjøleskapsdøra.. Har spurt legen om dette, og tatt blodprøver, men alt er hos meg i orden:-) Men, det er lurt å ta en sjekk for sikkerhets skyld!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Ja mange har lett for å få blåflekker, men da har de jo hatt det hele livet og er vant med det. Hvis man ikke har hatt særlig lett for å få blåflekker, men plutselig begynner å få mange, er det mer sannsynlig at det er noe galt i kroppen. Men hvis broren til TS har lavt blodplatetall kan det absolutt være noe som går igjen i slekta. Noen mennesker produserer for få blodplater enten fordi beinmargen ikke fungerer eller fordi kroppen ødelegger blodplatene (autoimmun sykdom). Og ja, det er også en mulighet for at det er tilfeldig og ikke noen form for sykdom. Spesielt hvis TS ikke er plaget med andre unormale blødninger. Men uansett kan en lege svare mye bedre på dette enn oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå