Gå til innhold

Kjørt dieselbil tom for diesel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnet dårlig fungerende varsellampe og min egen uoppmerksomhet har jeg kjørt en gammel dieselbil tom for diesel, og nå får jeg ikke startet den igjen. :s Hva gjør jeg? Holder det å skaffe en kanne med disesel og fylle på tanken, eller må noe repareres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo først prøve å få tak i en kanne med diesel og fylle? Om ikke det funker, så er det vel lurt å få bilen sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nyere biler lufter seg selv. Fyll på og se hva som skjer. Uansett er bruksanvisningen et godt sted å begynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er "gammel"? Nyere diesel er selvluftende, gammel diesel må visstnok luftes når de er kjørt tom, men jeg har aldri merket noe til det. Jeg hadde skaffet en kanne, fyllt på og prøvd å starte. (de gangene jeg har gjort dette har jeg måttet vente 5-10 minutter etter påfyll før den vil starte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig, nen jeg vil tipppe biler med commonrail er selvluftende, mao rundt 10 år for de fleste tyske/europeiske biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen er fra tidlig 90-tall/sent 80-tall. Om det fulgte med noen bruksanvisning er nok den bortevekk for lenge siden... :gjeiper: Hva vil det si å lufte? Åpne bensinlokket bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si å lufte? Åpne bensinlokket bare?

Det er nok litt mer plunder enn som så. Kommer an på bilen, men poenget er at man åpner systemet, enten via dieselfilteret, en lufteskrue eller ett av rørene, og så pumper til man har tømt systemet for luft. Men det finnes like mange løsninger som bilmodeller, så jeg hadde som sagt prøvd den enkle måten først, og uansett må man vite nøyaktig merke og årsmodell for å hjelpe deg videre. (du bør også fylle godt med diesel før du prøver å starte, minst 10-20 liter, så du får noe trykk på tanken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Jeg vet ikke nøyaktig, nen jeg vil tipppe biler med commonrail er selvluftende, mao rundt 10 år for de fleste tyske/europeiske biler

Vet ikke hvordan andre merker har det, men på Audi/vw/skoda med common rail er det lufteskrue som må åpnes etter f.eks dysebytte eller om bilen er kjørt tom for diesel, ellers har man ikke sjangs til å starte.

Men på så gammel bil TS har er det egentlig bare å kjinne til den starter, evt løsne 2 dyserør og kjinne til det kommer ut diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp noen med en 17 år gammel Golf, ei kanne diesel og litt tålmodighet var alt som skulle til den gangen. Startet ikke før femte forsøket eller noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...