Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest bekymret
Skrevet

Har endelig tatt motet til meg og bestilt time hos gynekolog for undersøkelse. 24 år, og det begynner å bli på tide! Noen som har gode råd før timen? Kjenner jeg er veldig nervøs og gruer meg for dette. Har bestilt på privatklinikk, blitt anbefalt å betale noen kroner ekstra for dette istedenfor å gå til fastlegen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med deg en du stoler på og fortell at du er nervøs, eventuelt bruk litt tid på å prate først. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden TS, men jeg har et spørsmål. Må snart ha en gynekologisk undersøkelse selv, og kjenner jeg er temmelig usikker på hvordan det fungerer. Noen som kan fortelle? Jeg har aldri ringt å fått legetime selv, så hva sier jeg? Må jeg fortelle telefondamen at jeg vil ha en GU?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må si at du skal ha en GU. Fastlegen må vite hva du skal, det er ikke alle som har alt utstyr på lager heller.

Du ringer bare og sier at du skal ta en gynekologisk undersøkelse, ikke noe mer.

En GU går veldig fort. Jeg synes det er verst når jeg kler av meg og går bort til stolen, når jeg først ligger der så går det greit.

Kan være lurt å ha på seg en lang genser/tunika så man ikke føler seg så naken.

Det er over på få minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fort over, og legen er vant til at man er nervøs. Si ifra at det er første gangen, så er legen litt obs på det. Legen min pleier å småpreike litt underveis slik at jeg egentlig ender opp med å tenke på noe helt annet enn at jeg ligger å spriker. Det synes hvertfall jeg er litt kjekt. Jeg pleier å ha skjørt el kjole på meg, så slipper jeg å føle meg så naken. Da er det bare å ta av trusen og evt. strømpebukse og likevel føle meg påkledd når jeg går til/fra benken.

Skrevet

Jeg anbefaler også lang genser/tunika så man ikke føler seg så naken :) Jeg pleier også å gå på do rett før og tar med en intimserviett, så jeg slipper å bekymre meg for om jeg skulle være "møkkete" også. Jeg pleier å se opp i taket, ikke tenke på at man ligger i en grusom stol og bare puste og slappe av. Det går så mye greiere om man får til å slappe av ordentlig :) Selv om det er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...