AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 jah.. Jeg har en "venn" som sender meg krypterte mail innimellom, siden han vet at jeg ikke klarer å tenke på mye annet før jeg har løst den. Slemt nok.. Men nå har han altså sendt meg en jeg ikke forstår. G er lik T, og meldingen er sannsynligvis på engelsk: ...ankdcamsnj acxssbom, tv jonkiv xssbom.... Noen som aner?
Lady Stardust Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Eneste hint er g er lik t? Hm, prøver for harde livet her, nå!
Gjest Reproductivist Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 (endret) jah.. Jeg har en "venn" som sender meg krypterte mail innimellom, siden han vet at jeg ikke klarer å tenke på mye annet før jeg har løst den. Slemt nok.. Men nå har han altså sendt meg en jeg ikke forstår. G er lik T, og meldingen er sannsynligvis på engelsk: ...ankdcamsnj acxssbom, tv jonkiv xssbom.... Noen som aner? Er vel bare å bytte ut hver bokstav med annen annen, f ex g for t. Da blir det: ankdcamsnj acxssbom, Gv jonkiv xssbom muligens er alle bokstavene flyttet like mange ganger bortover alfabetet. Endret 9. mai 2011 av Reproductivist
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 har forsøkt de mest selvfølgelige, snudd og herja vilt egentlig.. Men får den ikke til
Heart Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Vet du ikke sikkert om meldingen er på norsk eller engelsk? Det gjør det ganske mye vanskeligere. Vi vet jo at det er et "substitution cipher" (aner ikke hva det heter på norsk), siden g=t. Koden "xssbom" er spesielt interessant, siden den også forekommer i varianten "acxssbom". Da må "ac" være en forstavelse. "ss" i "xssbom" er sannsynligvis en dobbel konsonant hvis det er norsk, eventuelt kan det også være "ee" eller "oo" hvis det er engelsk. Kan du ikke spørre pent om å få vite hvilket språk det er, i de minste...?
Monica76 Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Koden "xssbom" er spesielt interessant, siden den også forekommer i varianten "acxssbom". Da må "ac" være en forstavelse. "ss" i "xssbom" er sannsynligvis en dobbel konsonant hvis det er norsk, eventuelt kan det også være "ee" eller "oo" hvis det er engelsk. Eller alt er skrevet feil vei, og "ca" etter "mobssx" er for eksempel en flertallsending.
Heart Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Eller alt er skrevet feil vei, og "ca" etter "mobssx" er for eksempel en flertallsending. Joo... men da har vi et ord på to bokstaver som slutter på g og som forekommer rett før komma. På engelsk måtte det da være "ag" (agricultural), noe som er vanskelig/umulig å få til å passe. På norsk har vi bare "og", og foran komma kan det da ikke stå som konjunksjon, men må bety "også". Hmm.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Joo... men da har vi et ord på to bokstaver som slutter på g og som forekommer rett før komma. På engelsk måtte det da være "ag" (agricultural), noe som er vanskelig/umulig å få til å passe. På norsk har vi bare "og", og foran komma kan det da ikke stå som konjunksjon, men må bety "også". Hmm. Det er jo ikke sikkert at T= G, selv om G= T? Det eneste vi vet her, er at det ikke er noen t'er i setningen (da det ikke er noen g'er i koden)
FrøkenJosefine Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 flytt alle bokstavene ni ganger bortover kanskje?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Her er hele meldingen: Vsn ckm tv ankdcamsnj acxssbom, tv jonkiv xssbom sz wem skqcxua xsx kcimjmmb wvim g=t skal sette meg ned å pusle med den jeg og snart, må bare bli ferdig på jobb. Har gått rundt og svirra i hele dag >.>
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Går ut i fra at den er på engelsk forresten, og garantert engelsk alfabet.
Heart Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Her er hele meldingen: Vsn ckm tv ankdcamsnj acxssbom, tv jonkiv xssbom sz wem skqcxua xsx kcimjmmb wvim g=t Et engelsk ordboksøk på mønsteret "kcimjmmb" (hvis vi går ut fra at unike bokstaver i koden ikke kan representere samme bokstav i meldingen) gir ikke så mange alternativer: Forlengs (kcimjmmb): blueweed, cameleer, fireweed, muleteer, pokeweed, rapeseed Baklengs (bmmjmick): attitude, zootoxin (Nei, jeg er ikke på jobb nå. ) Endret 9. mai 2011 av Heart
Heart Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 What can I say; setningen inneholder også ord som ikke finnes i ordboken. Men trøst deg med at du er hans "curvaceous caboodle". 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 kan jeg få løsningen? og forklaring? Jeg ber*-*
Heart Skrevet 9. mai 2011 #17 Skrevet 9. mai 2011 ikke riktig ennå. Må finne ut hva/hvem "....... bob" er (hvis det er mulig). Du vet forresten mer enn nok til å klare det selv nå.
Heart Skrevet 9. mai 2011 #18 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Ah. Selvsagt. "Canoodle", ikke "caboodle". Og dermed faller "bob" bort i sin helhet. Endret 9. mai 2011 av Heart
Heart Skrevet 9. mai 2011 #19 Skrevet 9. mai 2011 Og svaret er: *drumroll* "You are my curvaceous canoodle, my slurpy noodle of the organic non rapeseed type" Jeg antar at denne viktige meldingen beriket ditt liv. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #20 Skrevet 9. mai 2011 Ikke annet enn å gi meg hodepine*-* Men jeg er fryktelig imponert! Hvordan klarte du å løse den?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå