Gå til innhold

17 mai tog og flagg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en dansk kompis , av en eller annen grunn bruker han danebrogen på 17 mai . jeg har sagt hva jeg mener om det men....

Han får gjøre som han vil , tross alt ikke ulovlig

Av alle flagg å vaie med på Norges nasjonaldag synes jeg det er den mest respektløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av alle flagg å vaie med på Norges nasjonaldag synes jeg det er den mest respektløse.

Hvorfor det, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:filer:

Teskje med stikkord: Union, Danmark, ikke selvstyre.

Og det var forferdelig? Jeg tror ikke det.

Uten å kunne gjøre krav på noen spesielt omfattende historikunnskaper: Danmark var ikke verre enn at de tillot oss å skrive vår egen grunnlov, den samme som vi feirer hver 17.mai, og svenskene, som vi var i union med etter 1814, innvilget oss selvstendighet gjennom referendum i 1905. De er, og var, broderfolkene, og jeg for min del tror egentlig at vi burde ha vært en nasjon, og at det ville ha vært til alles fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, egentlig?

Vet du hva det er vi feirer på 17. mai? Det er ikke bare "Norges Bursdag", som de lærer bort til de minste barna.

Og det var forferdelig? Jeg tror ikke det.

Uten å kunne gjøre krav på noen spesielt omfattende historikunnskaper: Danmark var ikke verre enn at de tillot oss å skrive vår egen grunnlov, den samme som vi feirer hver 17.mai, og svenskene, som vi var i union med etter 1814, innvilget oss selvstendighet gjennom referendum i 1905. De er, og var, broderfolkene, og jeg for min del tror egentlig at vi burde ha vært en nasjon, og at det ville ha vært til alles fordel.

De tillot oss ikke å skrive den, den ble skrevet på noen få måneder der Danmarks makt var svekket og vi ante en mulighet til å bli en selvstendig nasjon. De gav oss heller ikke bort frivillig, akkurat som Norge ikke frivillig var med i Unionen. Jeg foreslår at du leser litt Unions-historie.

At de Nordiske landene idag kanskje hadde hatt utbytte av å gå sammen i en ny Union, er en helt annen sak. Da ville det vært som likeverdige partnere, ikke hvor ett land styres av et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da aldri vært et problem? Har vi noensinne hatt et "masse-flagg-fra-andre-land-på-syttende-mai-problematikk" i det hele tatt?

Hvorfor denne evige diskusjonen? Er det ikke meningsløst å diskutere noe i det uendelige når det ikke er et reelt problem? Jeg har aldri sett annet enn norske flagg på 17.mai, verkern i toget her jeg bor eller i toget jeg ser på tv.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har da aldri vært et problem? Har vi noensinne hatt et "masse-flagg-fra-andre-land-på-syttende-mai-problematikk" i det hele tatt?

Hvorfor denne evige diskusjonen? Er det ikke meningsløst å diskutere noe i det uendelige når det ikke er et reelt problem? Jeg har aldri sett annet enn norske flagg på 17.mai, verkern i toget her jeg bor eller i toget jeg ser på tv.

Nei, det er det som er litt pussig. AT vi har diskusjonen, mener jeg. Og det er den samme evige diskusjonen fra år til år, samme tema, og de samme hissige innleggene. Jeg har skrevet noen selv, forøvrig. Men siden "problemet" er ikke-eksisterende, hva kan poenget med diskusjonen være? Er det noen som bare finner problemstillingen interessant, så interessant at den må diskuteres hvert år, eller er det noen som benytter anledningen til å åpne for litt oss/dem-retorikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva det er vi feirer på 17. mai? Det er ikke bare "Norges Bursdag", som de lærer bort til de minste barna.

De tillot oss ikke å skrive den, den ble skrevet på noen få måneder der Danmarks makt var svekket og vi ante en mulighet til å bli en selvstendig nasjon. De gav oss heller ikke bort frivillig, akkurat som Norge ikke frivillig var med i Unionen. Jeg foreslår at du leser litt Unions-historie.

At de Nordiske landene idag kanskje hadde hatt utbytte av å gå sammen i en ny Union, er en helt annen sak. Da ville det vært som likeverdige partnere, ikke hvor ett land styres av et annet.

Du bør ikke glemme at svenskene lot det være opp til oss selv om vi ønsket å fortsatt være i union med dem. Det var en folkeavstemning som i prinsippet avgjorde saken. Og den ble respektert. Til forskjell fra mange andre folk, har vi ikke behøvd å slåss for selvstendigheten. Den ble gitt oss i respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grinsjen

Nei, det er det som er litt pussig. AT vi har diskusjonen, mener jeg. Og det er den samme evige diskusjonen fra år til år, samme tema, og de samme hissige innleggene. Jeg har skrevet noen selv, forøvrig. Men siden "problemet" er ikke-eksisterende, hva kan poenget med diskusjonen være? Er det noen som bare finner problemstillingen interessant, så interessant at den må diskuteres hvert år, eller er det noen som benytter anledningen til å åpne for litt oss/dem-retorikk?

Nei, det er ikke pussig i det hele tatt.

Det handler om at hvert år før denne orgien i nasjonalisme- som andre land aldri ville ønsket å være snørrhoven nok til å oppvise siden det er direkte usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner i historisk, euiropeisk kontekst egentlig( hadde det ikke vært barn som gikk i toget ville vi nok fått hørt det rett fram...)-

så har det norske folk behov for å konsolidere seg før de skrider til verket:

->Vi må si høyt med ord i forkant det vi ikke ønsker å si på den faktiske dagen, siden vi vet at det er usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner som vi hausser oss opp til å feire under et slør av nasjonalromantikk...Men med barn i front for å ta brodden av det über-nazionalistiske i dette flaggviftene triumftoget til ære for norsk "Storhet".

Eneste grunn til at dette går an i Noreg er at vi aldri har vært en reell stormakt med muskler brukt overfor andre.

Vi har vært ei litta steinrøys oppi bakken, før noen fant en oljebrønn en gang rundt jueltider på 70-tallet.

Hadde Norge hatt en annen fortid, ville vi ikke kunnet ferie oss selv på en så gjennomført nazionalistisk måte.

Men slik det er nå, så feirer vi.

Og er grundige med å innprente hverandre på forhånd at INGEN innflytter med feil bakgrunn får ha bunad, og vi vil KUN se VÅR EGET FLAGG.

Det er for å frikse opp grunnreglene hvert år.

Når dagen kommer hiver vi derimot alt sånt på båten, og maser ivei om Kogefamilien, Grunnloven, "Våre Nye Landsmenn" (som vi plutselig elsker over alt på jord siden de valgte VÅRT flotte trauste land å komme til(Vi er jo BEST, må vite. Men resten av året er de ikke like velkommen som i dag...)Vår kollektive lidelse under Krigen (med stor K og i entall faktisk...), den skjønne naturen vår (Der alle har PLIKT til å gå på TUR hvsi de vil sees på som sunne og normale nok) , nostalgisk foring av barn med pølser og is, innholdsløse taler ved "bedårende russ " (som har fått kjeft siden månedskiftet mars/april og snart skal stryke til eksamen hvis de overlever flatfylla) osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grinsjen

Nei, det er ikke pussig i det hele tatt.

Det handler om at hvert år før denne orgien i nasjonalisme- som andre land aldri ville ønsket å være snørrhoven nok til å oppvise siden det er direkte usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner i historisk, euiropeisk kontekst egentlig( hadde det ikke vært barn som gikk i toget ville vi nok fått hørt det rett fram...)-

så har det norske folk behov for å konsolidere seg før de skrider til verket:

->Vi må si høyt med ord i forkant det vi ikke ønsker å si på den faktiske dagen, siden vi vet at det er usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner som vi hausser oss opp til å feire under et slør av nasjonalromantikk...Men med barn i front for å ta brodden av det über-nazionalistiske i dette flaggviftene triumftoget til ære for norsk "Storhet".

Eneste grunn til at dette går an i Noreg er at vi aldri har vært en reell stormakt med muskler brukt overfor andre.

Vi har vært ei litta steinrøys oppi bakken, før noen fant en oljebrønn en gang rundt jueltider på 70-tallet.

Hadde Norge hatt en annen fortid, ville vi ikke kunnet ferie oss selv på en så gjennomført nazionalistisk måte.

Men slik det er nå, så feirer vi.

Og er grundige med å innprente hverandre på forhånd at INGEN innflytter med feil bakgrunn får ha bunad, og vi vil KUN se VÅR EGET FLAGG.

Det er for å frikse opp grunnreglene hvert år.

Når dagen kommer hiver vi derimot alt sånt på båten, og maser ivei om Kogefamilien, Grunnloven, "Våre Nye Landsmenn" (som vi plutselig elsker over alt på jord siden de valgte VÅRT flotte trauste land å komme til(Vi er jo BEST, må vite. Men resten av året er de ikke like velkommen som i dag...)Vår kollektive lidelse under Krigen (med stor K og i entall faktisk...), den skjønne naturen vår (Der alle har PLIKT til å gå på TUR hvsi de vil sees på som sunne og normale nok) , nostalgisk foring av barn med pølser og is, innholdsløse taler ved "bedårende russ " (som har fått kjeft siden månedskiftet mars/april og snart skal stryke til eksamen hvis de overlever flatfylla) osv osv osv.

Men det å bruke andre flagg enn det norske til å vise norsk nasjonalisme er såklart lite logisk, og dermed er det bare folk som har vokst opp utenfor norsk kontekst som er innsktsløse nok til å faktisk TRO PÅ at 17mai er en dag for frihet og demokrati, og dermed tar med andre flagg.

De andre vet at det er norsk storhet vi flagger for, og dermed blir antallet flagg fra andre nasjoner så klart i mindretall.

Det er også en grunn til å gjerne ville se "våre nye landsmenn" (Tilhører de oss, altså? Eier vi dem?) i drakter fra sine rrespektive land: Da viser de nemlig tydelig at de ikke er en av oss, men bare på besøk (Vi vil jo helst at gjestene drar igjen, her på berget..) Altså blir deres avvikende drakter et synlig tegn til oss på hvem av oss i toget som er ekte norsk på denne dagen... :filer:

Hurra for Norge, 17mai og olje og alt det derre der....Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke pussig i det hele tatt.

Det handler om at hvert år før denne orgien i nasjonalisme- som andre land aldri ville ønsket å være snørrhoven nok til å oppvise siden det er direkte usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner i historisk, euiropeisk kontekst egentlig( hadde det ikke vært barn som gikk i toget ville vi nok fått hørt det rett fram...)-

så har det norske folk behov for å konsolidere seg før de skrider til verket:

->Vi må si høyt med ord i forkant det vi ikke ønsker å si på den faktiske dagen, siden vi vet at det er usmakelig nasjonalisme med stygge undertoner som vi hausser oss opp til å feire under et slør av nasjonalromantikk...Men med barn i front for å ta brodden av det über-nazionalistiske i dette flaggviftene triumftoget til ære for norsk "Storhet".

Eneste grunn til at dette går an i Noreg er at vi aldri har vært en reell stormakt med muskler brukt overfor andre.

Vi har vært ei litta steinrøys oppi bakken, før noen fant en oljebrønn en gang rundt jueltider på 70-tallet.

Hadde Norge hatt en annen fortid, ville vi ikke kunnet ferie oss selv på en så gjennomført nazionalistisk måte.

Men slik det er nå, så feirer vi.

Og er grundige med å innprente hverandre på forhånd at INGEN innflytter med feil bakgrunn får ha bunad, og vi vil KUN se VÅR EGET FLAGG.

Det er for å frikse opp grunnreglene hvert år.

Når dagen kommer hiver vi derimot alt sånt på båten, og maser ivei om Kogefamilien, Grunnloven, "Våre Nye Landsmenn" (som vi plutselig elsker over alt på jord siden de valgte VÅRT flotte trauste land å komme til(Vi er jo BEST, må vite. Men resten av året er de ikke like velkommen som i dag...)Vår kollektive lidelse under Krigen (med stor K og i entall faktisk...), den skjønne naturen vår (Der alle har PLIKT til å gå på TUR hvsi de vil sees på som sunne og normale nok) , nostalgisk foring av barn med pølser og is, innholdsløse taler ved "bedårende russ " (som har fått kjeft siden månedskiftet mars/april og snart skal stryke til eksamen hvis de overlever flatfylla) osv osv osv.

Hehe , godt eksempel på en oikofob person .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når man ferier Norge, så skal man bruke Norske flagg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grinsjen

Det var jo også et år her at 17mai komiteen i Oslo fikk skikkelig drahjelp av en norsk-pakistaner med ønske om å bli godt likt i politikken, og ikke ville si noe negativt om nasjonalromantikken vår, som "legitimerte" å KUN ha norske flagg (Når tilogmed "utlenningene våre" som pleier å dra rasismekortet mot oss sier det, så MÅ det jo være sant!)

slik at alle sluttet å tenke selvkritisk i forhold til å faktisk dempe de overdøvende rød-, hvit-, og blåe fanene, som i alle andre land enn Norge ville spredt en betenkelig stemmning...

På tide å tenke LITT kritisk om oss selv, kanskje? Det kunne vært sunt.

Ha en god dag videre :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grinsjen

Hehe , godt eksempel på en oikofob person .

Oiko-hva?

Jeg forakter ingenting. Jeg elsker Norge, bugdatun, lefseklining , hardingfele og spekekjøtt. Men det er faktisk lov å være selvkritisk uten å kalles oikofob.

(Kanskje du må se flere Disney-filmer?)

Hilsen Grinsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiko-hva?

Jeg forakter ingenting. Jeg elsker Norge, bugdatun, lefseklining , hardingfele og spekekjøtt. Men det er faktisk lov å være selvkritisk uten å kalles oikofob.

(Kanskje du må se flere Disney-filmer?)

Hilsen Grinsjen.

Disney filmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen.. Hvorfor diskuterer dere dette? Det har aldri vært og er ikke et problem!

Forstår meg ikke på slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

syns det er ok med andre flagg på 17, så lange det er det norske flagget som er i sentrum. For det er jo tross alt Norges nasjonal dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...