Gå til innhold

Trenger tips til hva jeg skal grille!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal få gjester til grilling!!

De som kommer er skikkelige matgourmeter, så vi ønsker å varte litt ekstra opp!

Og da mener jeg ikke grille en pattegris eller et lam...;)

Til barna er menyen i box, men til oss voksne...?

Gjerne noe litt utenom vanlige sommerkoteletter eller svinefileten...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Scampi med hvitløk & chili eller urter? :)

Koteletter er jo digg da, dere kan jo kanskje ha fancy tilbehør til som en hjemmelaget potetsalat eller noe sånt?

• Liker 2
Skrevet

Indrefilet med bacion surret rundt. Skalldyr ville jeg holdt unna pga folk kan ha allergi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Laks<3

• Liker 1
Skrevet

Grillkongen Craigs "Indrefilet av svin karibicue" fra Rema 1000 er utrolig god, godt krydret uten å være for sterk, og kjøttet er mørt og godt :) Marinerte lammelår, fårefilet eller spare-ribs kan kanskje også være noe?

• Liker 1
Skrevet

:) Fine tips.

Dette er mennesker som elsker sjømat så kamskjell kommer nok på menyen. Usikker på om vi skal servere litt av mye eller holde oss til noen få alternativ...

Indrefilete fra Rema 1000 hr jeg ikke vært borti. Kanskje teste den...?

Mere tips?

Skrevet

:) Fine tips.

Dette er mennesker som elsker sjømat så kamskjell kommer nok på menyen. Usikker på om vi skal servere litt av mye eller holde oss til noen få alternativ...

Indrefilete fra Rema 1000 hr jeg ikke vært borti. Kanskje teste den...?

Mere tips?

Den indrefileten er veldig god altså, kan absolutt anbefale den :jepp: Og kanskje med hjemmelaget potetsalat med nypoteter, eller fylt paprika og champignon som man kan ha på grillen?

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Fråts i grønnsaksdisken etter deilige grønnsaker også, som sqaush, auberginer, forskjellige typer sopp osv osv

Småpoteter som er kokt litt på forhånd kan du ha oppi en "pose" av aluminiumsfolie sammen med smør og krydder. Kjempegodt som tilbehør.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ikke sjømat, men noe av det beste med kylling på grill:

Beer-can chicken

Kjempesnadder :)

Lag gjerne noe "småsnacks" med fersk sjømat til forrett (Chilimarinerte scampi for eks.)

Masse god, blandet grønn salat ved siden av :)

Ekeblad, frilandsalat, ruccola, crispi e.l. osv. Bland farger, smaker og bladfasonger :)

Stek gjerne tilbehørs-brød på grillen også :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok vurdert pølser også. Skikkelige gourmetpølser fra slakter altså, gjerne rå, ikke noe Gilde-greier eller tilsvarende. Ellers ville jeg ha laget flere typer god salat som tilbehør. En type hjemmelaget potetsalat, eventuelt byggryn, en blandet grønn salat (uten mais og paprika), og en tomat- og bønnesalat eller noe annet litt syrlig og sprøtt. Og som nevnt er jo fersk sjømat alltid en vinner.

Skrevet

Hva med å kjøpe et marinert kalkunbryst? Det er jo helt fantastisk godt! Steketermometer og varmekontroll blir da veldig viktig, og du bør vel ha en grill med lokk.

Ellers kan jeg anbefale grillspyd med svinekjøtt marinert i koriander, olje, salt, pepper og litt sitron. Sjampinjong, paprika, mais, løk o.l. kan has på spydet.

Grillede tomater med mozarella er veldig godt: Kjøp noen store tomater. Skjær av bunnen og toppen så den blir ca. 3 cm tykk (avhenger av størrelsen på tomaten). Grill den først på den ene sida, så snur du den. Legg på et lag med revet mozarella og finhakket basilikum. Steng lokket og vent til osten har smeltet. Spises med én gang! Nydelig!

Skrevet

Ja, her er det mye godt, Folkens!!

Foreløpig har vi kommet så langt på menyen (tror vi ;) ):

Litt tapas-grillings :)

Kamskjell

Grillede hele sopp med fyll

Ratatouille (grønnsaker i folie!)--> Blir saftigere synes vi...

Kyllingspyd med peanøttsaus/Kylling-satay-spyd

Svinefilet innrullet i bacon

Grønn salat

Tzatziki

Ovnsbakte poteter eller hjemmelaget potetsalat hvis det blir VELDIG varmat!

pølse, kjøttbolle og mais-spyd til barna

Eventuelt flere typer pølser...obs! har mange gode nå!!

Ulike sauser til/som dipp

Til dessert tenker vi også å bruke grillen.

Det blir sannsynligvis sjokoladefondant stekt på grillen og

marshmellows til barna. Kankje bananer med sjokolade i...;)

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det beste jeg vet til grillmat er hvitløk og løk stekt i folie med noe olje og salt. Jeg kunne spist bare det, jeg.. :sjenert:

Gjest Vestlandslefsa
Skrevet

Ja, her er det mye godt, Folkens!!

Foreløpig har vi kommet så langt på menyen (tror vi ;) ):

Litt tapas-grillings :)

Kamskjell

Grillede hele sopp med fyll

Ratatouille (grønnsaker i folie!)--> Blir saftigere synes vi...

Kyllingspyd med peanøttsaus/Kylling-satay-spyd

Svinefilet innrullet i bacon

Grønn salat

Tzatziki

Ovnsbakte poteter eller hjemmelaget potetsalat hvis det blir VELDIG varmat!

pølse, kjøttbolle og mais-spyd til barna

Eventuelt flere typer pølser...obs! har mange gode nå!!

Ulike sauser til/som dipp

Til dessert tenker vi også å bruke grillen.

Det blir sannsynligvis sjokoladefondant stekt på grillen og

marshmellows til barna. Kankje bananer med sjokolade i...;)

Synes du har kommet frem til en flott meny. Noe jeg fokuserer på når jeg får feinsmeckere på besøk er synsinntrykket da jeg mener det er halve opplevelsen. Bruk friske farger, dander maten på en ren og elegant måte (å sentrere maten midt på fatet ser med en gang mer forseggjort enn å legge maten side om side på fatet)og la maten og tilbehøret ha en fin fargeharmoni.

Skrevet

Synes du har kommet frem til en flott meny. Noe jeg fokuserer på når jeg får feinsmeckere på besøk er synsinntrykket da jeg mener det er halve opplevelsen. Bruk friske farger, dander maten på en ren og elegant måte (å sentrere maten midt på fatet ser med en gang mer forseggjort enn å legge maten side om side på fatet)og la maten og tilbehøret ha en fin fargeharmoni.

Takk! Godt tips med farger og sentrering på fatet! Enig i at det estetiske er viktig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...