Gå til innhold

Marsvin ut!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Irjalilja

Har et problem, ganske stort problem egentlig. I går gnagde marsvinene hull på vannledningen til vaskemaskinen og lagde en flott vannlekasje til flerfoldige tusenlapper, så nå er det bestemt at de skal ut. Men hvor annonserer man bort dyr, vil jo at noen gode folk skal ta over dem, selv om de kanskje ikke står så veldig høyt i kurs her i huset akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo kanskje høre med dyreomplassering i nærheten av der du bor om de kan ta den imot. Mange som ikke bare tar inn katter og hunder. Hvis ikke går det jo an å legge ut annonser i lokalavisen, på internett eller henge opp lapper på f.eks rimi.

Det lureste er vel likevel å tenke på at slike ting kan skje, før en anskaffer seg et dyr.(men det er jo litt sent nå da.. :wink: )

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sette opp lapper i nærbutikker og sånn er vel det letteste i første omgang. ellers kan du jo ta med en liten tur til dyrlegen, det koster sikkert ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ble bare sint på marsvinets vegne da jeg leste hovedinnlegg, d fulgte sin natur og så er ikke mamma glad i den mere.....

Kanskje like greit å få en ny heim da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irjalilja

Grunnen til at de må gå er mest fordi huseier ble superforbanna når han så hva som var grunnen til at han fikk vann i hodet når han satt på sitt nyoppussede kontor og krevde dem ut på dagen. Er jo glad i dem, men tror de får det bedre hos noen som ikke har så sinte huseiere og kanskje noen barn som kan leke og kose litt mer med dem enn vi har tid til nå. Avliving er ikke en option!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en tur på en dyrebutikk? Kanskje de tar imot dem om de ikke er for gamle...

Uansett er det et trist utfall, dømmer deg verken for det ene eller andre, men en må tenke gjennom før en anskaffer seg dyr, at utrivelige ting kan skje underveis... Håper inderlig du finner noen som er glad i dyr. :wink: Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare sint på marsvinets vegne da jeg leste hovedinnlegg, d fulgte sin natur og så er ikke mamma glad i den mere.....

Kanskje like greit å få en ny heim da.

:enig:

Var ikke dette du lurte på: Men ærlig talt!!

Skal marsvinet løpe løst så må du faktisk passe på at det ikke har tilgang til ledninger o.l.!!!

Og på et vaskerom? Hva pokker gjorde marsvinet der?

Tenk om det hadde fått i seg noe vaskepulver e.l. som kanskje hadde drysset på gulvet!

Trasig med vannrøret, men burde kanskje ikke du gjort jobben din først?

Beklager avsporinga.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ble bare sint på marsvinets vegne da jeg leste hovedinnlegg, d fulgte sin natur og så er ikke mamma glad i den mere.....

Kanskje like greit å få en ny heim da.

Veldig enig. "Alle" vet at marsvin gnager, derfor må man ta forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem' date=' ganske stort problem egentlig. I går gnagde marsvinene hull på vannledningen til vaskemaskinen og lagde en flott vannlekasje til flerfoldige tusenlapper, så nå er det bestemt at de skal ut. Men hvor annonserer man bort dyr, vil jo at noen gode folk skal ta over dem, selv om de kanskje ikke står så veldig høyt i kurs her i huset akkurat nå.[/quote'] hvor var du da det skjedde da...

du må jo passe på marsvinet ditt når det ike er i buret da..

marvin har et sterkt gnagebehov vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagere, uansett hvor tamme de er, burde ha tilsyn når de er ute av buret!

Gå til dyrebutikker og heng opp lapper der, eller sett inn annonse hos dyrenett.no helt gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Irjalilja

Problemet er at marsvinene er supermarsvin. De kommer seg ut på egenhånd, samme hva vi gjør. Vi lagde dør i buret til dem slik at de kunne gå ut og inn av det når de var ute i luftegården sin på sommeren og brukte en stein til å stenge dette hullet, men de klarer å dytte vekk steinen. Så vi hadde skiftet til en større stein rett før det der og de hadde ikke kommet seg løs på lenge, før dagen de spiste på vaskemaskinen. Lurer på om de ikke hadde klatret opp på steinen og ut av luka på toppen av buret! (vi har et veldig lavt bur) De bruker uansett aldri å ha lov til å være løse når ingen passer på dem, da de som folk påpeker gnager på ABSOLUTT alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest en sånn krok som er på enden av hundebånd og leietau til hest. Jeg har funnet ut at ikke selv superdyr kan bruke sine magiske evner til å få opp dem!! Og særlig ikke når kroken er på UTSIDEN av burets åpning!!

Har døren sprinkler?? Hvis ikke får dere skru inn noe slik at dere får festet krokene. Vet du hva jeg mener på?? For jeg kommer ikke på noe navn på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hannah!!

Stakkars små missforsåtte Marsvin.Marsvinet stammer fra Andesfjellene.Der bor de mange tusen meter over havet..Deres liv er meningsfylte og de er aktive og sosiale dyr.De gnager i trær og bark,og det er derfor de har disse lange tennene,som vokser hele tiden.Dette er det få som tenker over.Marsvin ble ikke skapt til å være leketøy for oss grådige mennesker(ikke personlig rettet til noen)Når vi mennesker velger å frarøve dem friheten og sette dem i bur,må vi nok fint finne oss i det som følger med!!!Hvis du mener alvorlig at du ble sint på marsvinene må jeg virkelig si at det er vondt å tenke på at du har hatt ansvaret for disse uskyldige dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel absolutt ikke uansvarlig å la marsvin gå løse så lenge man passer på at alt av ledninger er så høyt på veggen at de får gnagd på dem og ingen små unger som kan tråkke på dem.

Vi har et guttemarsvin på litt over 3 år som heter Rusty og han går løs hele tiden, buret står på et bord med sidedøren åpen, Bonzomannen har lagd en trapp fra bordet/buret og ned på gulvet. På gulvet har han et eget salongteppe da han ikke liker å gå på glatte gulv. Alle ledninger er hengt opp på veggen slik at han ikke skal dø av støt. Så det eneste han biter i er bordbeinene og sengen som står ved siden av. Har han på gjesterommet nede ved stuen. Nede har han pinner, stein, dokasse, stort hjørnehus, og opp i sitt bur har han også hus. Litt bortskjemt ja, og så selskapssyk da. Dessuten bestekompis med hunden vår Bonzo

Syntes det nesten grenser til dyreplageri å ha marsvin innestengt i bur, og spesielt da små bur. Vårt marsvin har det største plastburet vi fant, samt da mange kvm. gulv å løpe på. Og siden dører til buret alltid står åpen styrer han selv når han vil ut å løpe.

Vaskerommet er vel et like egnet rom for marsvin som noe annet, det man da må gjøre er å stenge for alle muligheter for biting på ledninger. Vi har blandt annet brukte en bred treplanke for å stenge Rusty ute fra å gå under sengen. Da får vi jo aldri tak i han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars små missforsåtte Marsvin.Marsvinet stammer fra Andesfjellene.Der bor de mange tusen meter over havet..Deres liv er meningsfylte og de er aktive og sosiale dyr.De gnager i trær og bark' date='og det er derfor de har disse lange tennene,som vokser hele tiden.Dette er det få som tenker over.Marsvin ble ikke skapt til å være leketøy for oss grådige mennesker(ikke personlig rettet til noen)Når vi mennesker velger å frarøve dem friheten og sette dem i bur,må vi nok fint finne oss i det som følger med!!!Hvis du mener alvorlig at du ble sint på marsvinene må jeg virkelig si at det er vondt å tenke på at du har hatt ansvaret for disse uskyldige dyrene.[/quote']

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr. dyregod

Jeg har de 2 marsvinene mine løse i stua på en betingelse og det er at de lar alt som heter ledninger ligge i fred og heller gnage på disse biteringene jeg har kjøpt(egentlig beregnet på babyer fra 4 mnd, men shit au, de fungerer utmerket til marsvin også :wink: )

Sporet kanskje litt av her nå men... som svar på spørsmålet til hovedinnleggeren så vil jeg anbefale at du legger ut annonse på www.dyrenett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...