Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Hvis du tror du har Diabetes burde du oppsøke legen så fort så mulig? Det er vel ikke så alvorlig?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Diabetes er en alvorlig kronisk sykdom. Man kan dø av ubehandlet diabetes.
Arkana Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Man kan helt klart dø av uoppdaget diabetes, jeg gjorde nesten det. Jeg har type 1 diabetes som jeg plutselig ble veldig dårlig av. Begynte en morgen med kvalme og innen kvelden kom fikk jeg ikke puste. Ble sendt på sykehus og hadde da en alvorlig ketoacidose som hadde kommet så langt at selv om jeg fikk behandling på sykehus falt jeg i koma etter kort tid og våknet noen dager senere. Det var veldig alvorlig, men jeg har heldigvis kommet meg uten noen mén. Diabetes er ikke til å spøke med.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Oi, det var ganske alvorlig. Jeg kan ikke gjøre noe med saken i dag, siden det er søndag. Får ringe legen på mandag.
Leanne Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 hvis du virkelig tror det er diabetes kan du stikke innom legevakta og be de sjekke blodsukkeret ditt. Det er bare et lite stikk i fingeren.. Mange som har diabetes oppdager dette først ved at de blir ordentlig dårlige, slik som arkana beskriver. Så det er lurt å ta dette alvorlig.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Hvis du tror du har Diabetes burde du oppsøke legen så fort så mulig? Det er vel ikke så alvorlig? Hva er det som gjør at du tror du har diabetes ? Og hvilken type er det du tror du har ? Type I eller type II ?
Lipstick Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Henger meg på her! Diabetes er en alvorlig sykdom, ja. Får du type 1, tar det ikke lang tid før du blir alvorlig syk. Type 2 kommer mer gradvis, så merker du symptomer på denne, har du kanskje hatt sykdommen lenge uten å vite det. Symptomer på diabetes: - Tørste - Hyppig vannlating - Trøtthet - Svimmelhet - Tung pust - Kvalme - Magevondt - Dårlig humør - Manglende matlyst - Kløe i skrittet - Dårlig konsentrasjon - Dehydrering - Trang til å ligge seg ned - Vekttap - Lukt av aceton (Du trenger ikke ha alle disse symptomene, men det er typisk med ett eller flere for ubehandlede diabetikere). Høyt blodsukker gir sukker og syre i urinen, og kan over tid føre til syreforgiftning og diabetisk koma. Mange jeg kjenner forteller meg at de frykter å ha diabetes på grunn av følingssymptomer (lavt blodsukker). Dette er IKKE tegn på diabetes. Hvis kroppen din får lavt blodsukker, lager den nok insulin, og da har du ikke diabetes. Diabetikere som bruker insulin eller tabletter får lavt blodsukker på grunn av medisinen, ikke sykdommen. Selv har jeg en langsom type 1 diabetes. Det eneste symptomet jeg hadde da jeg gikk til legen min var at jeg var veldig trøtt, i tillegg til at jeg gikk ned i vekt. Hvis jeg får høyt blodsukker nå, blir jeg sur som ei potte, veldig tørst og må tisse mye. Merker også at alting blir veldig ''tungt''. Håper ikke for din del at du har diabetes, for jeg anbefaler deg ikke, men om du så finner ut at du har det, skal du vite at det går fint an å leve et godt liv med det. Det er mye styr til å begynne med, men etterhvert blir stikkingen en lek og du blir flink til å kjenne etter hva kroppen din trenger
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Hva er det som gjør at du tror du har diabetes ? Og hvilken type er det du tror du har ? Type I eller type II ? Jeg er ekstremt tørst hele tiden og må på do veldig ofte. Type 2.
kaprifolen Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Hvis du er ekstremt tørst, er det ikke så rart at du må på do veldig ofte.. Nedsatt blodomløp kan også være symptom hos diabetikere. I den grad at man f.eks ikke merker at man har et stygt sår på foten. Men ta deg en tur til legen, du! Så finner dere ut av det!
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er ekstremt tørst hele tiden og må på do veldig ofte. Type 2. Du bør ringe fastlegen, fortelle hvilke syptomer du har, og be om å få en haste-time/akutt-time. Har du rett i mistankene dine så har du antageligvis gått lenge med dette, og du bør få en eventuell diagnose fastslått så fort som mulig. "Så fort som mulig" betyr ikke at du akseptere at fastlegen har ledig time om 2 mnd. ! Derfor skal du be om en haste-time samme dag som du ringer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå