Sulosi Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg sitter og leser til eksamen og sliter med å finne den rette betydningen av diskurs og artefakter. Har søkt i ordbøker, fremmedordbøker og googlet men blir ikke helt trygg på betydningen. Diskurs kan visst bety både samtale (i LRE faget) og språklige betydninger/kulturell tolkning/meninger knyttet til begreper osv osv...i tilegg kommer diskursetikk som sier noe om "regler" for hvordan man samtaler/diskuterer. Jeg er ikke sikker på hvilken betydning jeg skal legge i ordet på Pedagogikk eksamen... Og artefakter?? Finner ikke noen definisjon noe sted. Blir hoppende glad for svar )
Jamme Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Diskurs er et litt uklart begrep som det er skrevet side opp og ned om, men det virker som om du er inne på det i det du skriver. Én veldig enkel definisjon er at det er samtale i ordets videste betydning, at det inkluderer tekst og så videre. Hvis det ikke er en veldig viktig del av pensum, ville jeg nok hatt den definisjonen i bakhodet. Er det derimot en stor del, ville jeg lest litt Foucault.
Barbie-87 Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Diskurser trenger ikke inkludere tekst. Jeg ville lest Vygotsky
Wombat Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Artefakter er vel det samme som på engelsk; artifact? Fra Wikipedia: Artifact (archaeology), an object formed by humans, particularly one of interest to archaeologists. Diskurs aner jeg ikke hva er
Barbie-87 Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Artefakter er vel det samme som på engelsk; artifact? Fra Wikipedia: Artifact (archaeology), an object formed by humans, particularly one of interest to archaeologists. Diskurs aner jeg ikke hva er Ja, og de er kulturelle redskaper.
Jamme Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Diskurser trenger ikke inkludere tekst. Jeg ville lest Vygotsky Ja, til ped-eksamen er vel han mer relevant. Sorry, jeg er litteraturstudent
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 http://www.diskurs.no/pedagogikk.html http://stud.hsh.no/lu/inf/nordisk/Materiell/mod2cdok2.htm (Les Bernstein om du er pedagogikkstudent) http://www.uio.no/studier/emner/uv/pfi/PED4320/h07/Lysark2.html Ofte kan du ganske enkelt oversette diskurs med diskusjon, en faglig drøfting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå