Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke man trenger å ta flere hensyn enn med navn på søsken. De fleste tenker vel at de skal passe noenlunde sammen og med etternavnet. Navn som rimer, har samme forbokstav, eller på andre måter er veldig like synes jeg blir litt for skrullete.

Da jeg vokste opp var greia at man skulle bygge opp under at tvillinger har seperate identiteter, og man skulle unngå for like navn, alltid like klær osv, vet ikke om dette fortsatt er rådende, eller hva ekspertene sier nå for tida?

Uansett, de voksne tvillingene jeg kjenner har relativt ulike navn, men gjerne navn fra samme navnetradisjon, som feks norrøne navn, bibelske navn, og like mange navn. Og jeg tror egentlig de setter pris på å ikke hete Mari&Kari eller Thomas&Tommy som voksne.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Og noen som får tvillinger må i tillegg til at de får oppmerksomhet for det, sørge for at hver en jævel de møter spør om navnet. Som de som var i dagbladets magasin og reiste overalt, Miko og Tiliam... Sært. Bare sært.

Jeg har twins og de har vanlige navn som ikke røper noe som helst om dem annet enn hva de heter.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere par med lik forbokstav, f.eks. Kari og Kristoffer, Daniel og Dine.

Har vel egentlig aldri tenkt over at det er så veldig likt eller sært, siden navna ellers er så ulike.

• Liker 2
Skrevet

Eg ville tenkt akkurat som ved "vanlege" sysken - namn som passar til etternamnet, og som er i omtrent same "stil", men ikkje for like.

Skrevet

Hadde jeg hatt tvillinger, ville jeg ikke tenkt noe mer over navn til de enn til andre søsken. Er ikke noe glad i matching av navn i det hele tatt. Velg navn man liker!

Kjenner heller ingen tvillinger med spesielt matchene navn, de heter bl.a. Camilla og Andreas, og Øystein og Kristian.

AnonymBruker
Skrevet

Hørt om tvillingpar som har fått navnet Pål og Martin, altså ikke så veldig likt kan du si..

Andre tvillinger: Silje og Lotta, Stine og Amalie, Inger og Svein. Ser nå at alle er ca like lange :)

Det ene tvillingparet jeg har reagert på (i mitt stille sinn) er Sanne og Synne, skal sies at jeg ikke har møtt de, bare hørt navnet via noen andre..

Ellers så ville jeg kanskje syns det var litt spesielt med Einar og Andre :gjeiper:

Skrevet

Hvis vi skulle få tvillinger, hadde vi valgt to navn vi likte godt. Jeg er ikke noen stor-fan av at søskennavn skal være mest mulig like, f.eks. at de skal begynne på samme bokstav, men samme stil er gjerne å foretrekke (ikke Maximilian August og Ernst :gjeiper: ).

Når det gjelder å bestemme hvilken av tvillingene som skulle ha fått hvilket navn - det synes jeg virker vanskeligere. (Så lenge de var samme kjønn.) Jeg hadde ikke tenkt at den førstefødte automatisk skulle være først i alfabetet. Jeg ville nok kanskje ha ventet med navnevalget til etter fødselen og prøvd å "se an" hvilken av tvillingene som passet det ene og det andre navnet. Eller er det mulig å vite hvem som er hvem av tvillingene allerede nå, og bestemme at "Tvillingen til høyre heter *** og tvillingen til venstre heter ***" e.l.? (Eller vet man ikke helt hvem som er hvem etter fødselen? :klo: )

Ellers har jeg merket meg at det ofte er slik at folk sier navnene til tvillinger, iallfall tvillinger av samme kjønn, i en bestemt rekkefølge. F.eks. sier man alltid "Eli og Maren", men aldri "Maren og Eli". Det synes jeg egentlig er en uting, og hadde jeg hatt tvillinger, hadde jeg prøvd å være konsekvent på å variere hvilket av navnene jeg sa først, både til barna og til omverdenen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg føler iallfall at tvillingene på den måten virker mer som individer, og ikke nødvendigvis alltid er én av et par.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi skulle få tvillinger, hadde vi valgt to navn vi likte godt. Jeg er ikke noen stor-fan av at søskennavn skal være mest mulig like, f.eks. at de skal begynne på samme bokstav, men samme stil er gjerne å foretrekke (ikke Maximilian August og Ernst :gjeiper: ).

Når det gjelder å bestemme hvilken av tvillingene som skulle ha fått hvilket navn - det synes jeg virker vanskeligere. (Så lenge de var samme kjønn.) Jeg hadde ikke tenkt at den førstefødte automatisk skulle være først i alfabetet. Jeg ville nok kanskje ha ventet med navnevalget til etter fødselen og prøvd å "se an" hvilken av tvillingene som passet det ene og det andre navnet. Eller er det mulig å vite hvem som er hvem av tvillingene allerede nå, og bestemme at "Tvillingen til høyre heter *** og tvillingen til venstre heter ***" e.l.? (Eller vet man ikke helt hvem som er hvem etter fødselen? :klo: )

Ellers har jeg merket meg at det ofte er slik at folk sier navnene til tvillinger, iallfall tvillinger av samme kjønn, i en bestemt rekkefølge. F.eks. sier man alltid "Eli og Maren", men aldri "Maren og Eli". Det synes jeg egentlig er en uting, og hadde jeg hatt tvillinger, hadde jeg prøvd å være konsekvent på å variere hvilket av navnene jeg sa først, både til barna og til omverdenen. Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg føler iallfall at tvillingene på den måten virker mer som individer, og ikke nødvendigvis alltid er én av et par.

Tvillinger får "navn" på UL som tvilling 1 og tvilling 2. Det kan forandre seg under svangerskapet, men som oftest ikke. Og man vet hvem som ligger på hvilken siden. Så man vet hvem som er hvem.

Vi sier alltid det ene navnet foran det andre, rett og slett for det er det som passer bedre. Men sånn er det med andre søsken også, eller samboere/ektepar, det er alltid en navnekombinasjon som passer bedre og den blir alltid sagt. Sånn har ihvertfall jeg hørt andre si og sier selv.

Men jeg har aldri tenkt på tvillingene mine som "tvillinger", de er to forskjellige personer. Det tviler de heller ikke på selv, de har aldri blitt oppfattet som en enhet.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er faktisk mulig å vite hvem som er hvem i magen. Tv1 lå alltid på samme stedet og fikk først navn, så fant vi navn til Tv2 etterhvert. Kjønnet hans var ikke heeeeeelt klart før omtrent ved fødsel fordi han lå litt "bak" TV1, men vi viste 80% sikkert.

Jeg passer på å bytte litt på rekkefølgen når jeg sier navnene deres, hvertfal innbilder jeg meg at jeg gjør det.... Men livet er hektisk når man har tvillinger, så vi gjør nå så godt vi kan. Mine er så ulike uansett, både av utseende og lynne. Vi kler dem veldig skjeldent likt, men hender vi "matcher" dem til fest, det er litt stas, det også. I hverdagen har de på seg det som er rent og ligger øverst i skuffen.

Skrevet

Hvis jeg fikk tvillinger ville de nok fått navn som startet med samme bokstav. Men de skulle ikke vært for like som Sanne og Synne f.eks.

Har en sønn, og nestemann vil sannsynligvis få et navn i samme stil, gjerne på samme bokstav også. Mest fordi vi liker godt navn på denne bokstaven.

Jeg lå forøvrig på sykehus med ei som venta trillinger, og der var navnene klare for lengst. "Einar" lå nederst, "Trine" til høyre og "Beate" til venstre. Nå skal de sies at disse ble tatt med keisersnitt, så der hadde de vel full kontroll på hvem som ut når.

Ei venninne har tvillinger født på vanlig måte, og også der var navnene klare før ankomst. Men der hadde de kun bestemt at førstemann skulle få ett navn, og nr. 2 det andre. Uavhengig av hvem som kom først. I etterkant sa hun at hun var glad for at tv1 hadde kommet først, for han hadde ikke passet det andre navnet! :-)

Skrevet

Jeg venter tvillinger "når som helst" nå, og navn er vanskelig! Jeg elsker navn og har alltid hatt en lang rekke med navn som jeg liker, men synes det ble vanskelig å velge to på en gang!

Vi har ikke bestemt oss 100 % for hva tvillingene våre skal hete, men føler at vi er veldig nær. Det blir to navn i samme tradisjon, altså omtrent fra samme tidsepoke og samme "klang". Men de får ikke samme forbokstav og heller ikke like mange stavelser, selv om flere rundt oss har vært opptatt av det. Vi synes de klinger godt sammen, og også bra sammen med våre navn og våre etternavn. Det tror jeg at jeg hadde vært opptatt av med vanlige søsken også.

Jeg merker at jeg ofte sier navnene i en bestemt rekkefølge, og prøver å bytte på litt. Men som noen sier før her, det er jo litt det samme som når man sier navnene på andre barn eller på et ektepar, det blir jo ofte en fast rekkefølge der også. Men jeg vil ikke at vår H alltid skal bli sagt før E, liksom!

Vi kommer til å vente til de kommer ut med å bestemme oss 100 prosent, kanskje vi får en følelse av hvem som er hvem. Jeg har en ganske god følelse av dem inni magen allerede, og vi kommer nok til å ha kontroll på hvem som kommer ut først, enten det blir ks eller vanlig fødsel. Men vi vil liksom gjerne se dem før vi bestemmer oss...

AnonymBruker
Skrevet

Ei veninne av meg fikk tvillingjenter for noen måneder siden, å de heter Elmine og Adine. Kjempefine navn, men litt for like for min smak.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi er slett ikke sikre på navnevalget ennå, men vi vet hvilken sjanger/stil vi kommer til å velge ut i fra.

Ellers må jeg si at her er det umulig å si hvilken tvilling som ligger hvor i magen. I løpet av en ultralyd forandret de seg fra tvilling ø/n (øverst/nederst), til tvilling h/v (høyre/venstre), til tvilling f/b (foran/bak).

Får vi to akrobater tro? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...