Nilla Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Da dere valgte navn til tvillingene deres, gjorde dere noe bevisst valg slik at førstefødte også kommer først alfabetisk? Og hvordan tenkte dere ift samme forbokstav eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Valgte ikke "tvillingnavn", men to navn som ikke ligner. Helt tilfeldig hvem som fikk hvilket navn også. Jeg har toeggede jenter. 1
Gjest pysepusen Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Jeg tror ikke jeg hadde tenkt noe særlig på det om jeg skulle hatt tvillinger. Vi hadde nok funnet to navn vi kunne blitt enige om og navngitt dem ut i fra det.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har ikke tvillinger, men de tvillingene jeg kjenner har ikke typiske "tvillingnavn". Navnene er ganske ulike, de begynner ikke på samme bokstav. Et av tvillingparene har navn som begge slutter på a. Men tvillingparene har ganske lik lengde på navnene sine. Feks Camilla og Amanda, Alexandra og Christiane
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Vi valgte bevisst navn som ikke var like. Jeg er ikke spesielt glad i "tvillingnavn". Vi fant navn og sa at førstemann ut skal hete "A". Jeg har ikke engang tenkt på å navngi dem etter alfabetisk rekkefølge.
Gjesten Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Ingen av tvillingene jeg kjenner har "tvillingnavn". Jeg synes konseptet er litt tullete også, jeg ville nok bare funnet to navn jeg likte og gitt dem det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Mine brødre er eneggede tvillinger og har ikke like navn Det eneste som er felles er kanskje at begge navnene har en norsk bokstav i seg (ø og å).
Gjest gurimalla Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Jeg synes at Johanne og Hanne er litt for likt (tvillinger på juniors avdeling). Jeg ville funnet to navn jeg likte da ville det antageligvis blitt to forholdsvis korte enkle navn 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Ville valgt to navn i samme stil, men utover det... Nei. Ville f.eks. ikke valgt Siv og Charlotte. Eller Kim og Aleksander. Eller Carola og Åse. Eller Christopher og Svein.
Gjest Spinell Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 De tvillingene jeg kjenner har navn som står i stil til hverandre uten å være veldig like. Ina og Ine, f.eks, blir for likt. Hanne og Johanne blir også for likt, etter min mening. Det er jo kortform og fullstendig form av samme navn. (Av samme grunn passer heller ikke Elisabeth og Lisbeth som tvillingnavn.) De fleste har omtrent samme lengde, og er omtrent like moderne eller gammeldagse, og ligger stilmessig i samme gate, men jeg kjenner ingen som bevisst har valgt alfabetisk rekkefølge eller samme forbokstav.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Da dere valgte navn til tvillingene deres, gjorde dere noe bevisst valg slik at førstefødte også kommer først alfabetisk? Og hvordan tenkte dere ift samme forbokstav eller ikke? Mine tvillinger har helt ulike navn, men vi la vekt på korte navn som passet sammen. Ikke navn ala Felix og Olav liksom De har ikke samme forbokstav. Før jeg ble gravid hadde vi et navn som vi begge likte godt. Det navnet fikk tvilling 1. Navnet til tvilling 2 brukte vi noen dager etter de var født med å "smake" litt på. De har samme mellomnavn, som er et slektsnavn.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Så mange rare hensyn folk tar da, alfabetet? Har aldri tenkt på det. Bør det eldste barnet være først i alfabetet uansett, eller skulle det bare være noe som gjaldt tvillinger? Jeg ville bare valgt to navn jeg/vi likte, uansett om de var like eller ikke passet sammen. Ser ikke noe galt i at tvillinger heter Chrisander og Brynjar, hvis det er to navn foreldrene liker. Det er to helt forskjellige individer. Men ser ikke problemet i at tvillinger heter Kari og Mari heller.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #13 Skrevet 9. mai 2011 Men ser ikke problemet i at tvillinger heter Kari og Mari heller. Mange tvillinger, og særlig eneggede, kan slite litt med identitetsfølelsen fordi de ofte blir sett på som "tvillingene" istedet for to forskjellige personer. Og hvis de da i tillegg har veldig like navn OG foreldrene liker å kle dem likt, samtidig som folk ikke klarer å se forskjell på dem og sier feil navn, da kan det ta tid før barna skjønner at de er individer som kan tenke, føle og agere helt uten den andre. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #14 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har to favorittjentenavn, begge ender på -dis, og skulle jeg ende opp med to tvillingjenter når jeg skal ha barn så får de godta at jeg gir dem de navnene. Men jeg kommer ikke til å kle dem likt, og jeg synes det er annerledes med "mine" navn fordi de har like endinger, og ikke er generelt lik eller har samme begynnelse, f.eks. Martine og Marianne.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 Husker jeg så i avisen et tvillingpar som var født, og fått navnene Iris og Siri. Det synes jeg kanskje er litt sært.. Ellers er jeg litt der at jeg synes søskens navn bør passe sammen, men jeg ser jo selv at min egen mening der er helt tullete. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 Jeg vet om tvillinger som heter Mona og Nina.
Gjest Chanè Skrevet 9. mai 2011 #18 Skrevet 9. mai 2011 Jeg kjenner flere tvillingpar, og absolutt alle har navn som er "like" Magnus og Martin Frida og Elida Else og Elise Mina og Tina and ot goes on and on .. Bortsett fra ett eneste tvillingpar, der mor er norsk og far fra aøramerika ... og de heter Tobias og Elemano. Knalltøft og helt uventet 1
Caramba Skrevet 10. mai 2011 #19 Skrevet 10. mai 2011 Vi har ikke "matchet" navnene på noen måte, annet en å finne to navn som vi liker. Rytmen i navnene er ganske likt, ellers er det ikke noen tanke bak. Når du sier det, så ER det TV1 som har den tidligste bokstaven i alfabetet, men det er helt ubevist fra vår side.
Zoë Castillo Skrevet 10. mai 2011 #20 Skrevet 10. mai 2011 Tvillingene jeg kjenner heter Ranveig og Mari, Merete og Fredrik, Tore og Martin, og Marius og Thomas. Alfabetisering av barn ser jeg ikke poenget med. Det viktigste er vel at foreldrene liker begge navnene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå