AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Del Skrevet 7. mai 2011 Heisann dere. Jeg skal ett år til USA. Jeg lurer på om hvordan det fungerer å ta lappen der? Er det sånn som her i Norge at man har obligatoriske kjøretimer, så oppkjøring og teori? Også lurer jeg på om at hvis man har førerkort fra USA om man kan bruke det i Norge uten videre, eller hva må man gjøre for at det skal være godkjent i Norge?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairchild Skrevet 7. mai 2011 #2 Del Skrevet 7. mai 2011 Det kan hende at det er forskjellige regler fra stat til stat. Jeg møtte bare opp, tok teoriprøven og satte opp avtale for oppkjøring. For innbytte se: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 7. mai 2011 #3 Del Skrevet 7. mai 2011 Heisann dere. Jeg skal ett år til USA. Jeg lurer på om hvordan det fungerer å ta lappen der? Er det sånn som her i Norge at man har obligatoriske kjøretimer, så oppkjøring og teori? Også lurer jeg på om at hvis man har førerkort fra USA om man kan bruke det i Norge uten videre, eller hva må man gjøre for at det skal være godkjent i Norge?? Hei jeg er ikke helt bombe sikker, men da jeg reiste til USA som 17 åring pratet vi litt om dette. Slik jeg forstår det er ikke et amerikansk sertifikat godt nok i Norge. Det er fordi i Norge er det veldig strengt. Hvis jeg ikke tar feil, må man ha minimum 14 timer med kjørelærer i Norge, + teoriprøve, + mørke kjøring, langkjøring og glattkjøring osv. Det er ikke mange land som gjør dette. Så om du skulle ta sertifikat i USA tror jeg du må gjøre noe ekstra når du kommer tilbake til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Del Skrevet 7. mai 2011 Du må ha bodd minst 6 mnd i usa etter du har tatt lappen, da må du kun kjøre opp i Norge. Hvis ikke må du gjennom "alt" på nytt i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Del Skrevet 8. mai 2011 Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Australia, Canada, Hongkong, Israel, Monaco, New Zealand, San Marino, Sør-Korea eller USA får du byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel i Norge. Kilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 8. mai 2011 #6 Del Skrevet 8. mai 2011 En jeg kjenner som tok lappen i Australia måtte ta alt på nytt her i Norge. Han har fortsatt lov til å kjøre rundt med sertifikatet han har fra Australia, men det er jo ikke gyldig så mye lenger. Det er ganske morsomt, han kjører selv til kjøretimene og skal kjøre selv til oppkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 13. mai 2011 #7 Del Skrevet 13. mai 2011 Hei, jeg tok lappen i USA. Tok den i mai 2010, og hadde til mai 2011 på å kjøre opp. Ettersom jeg leverte inn til innbytte etter juni 2010, fikk jeg KUN en sjanse på oppkjøring. Den strøk jeg på... så nå må jeg ta glattkjøring og norsk teori. Jeg fikk midlertidig norsk lapp da jeg fyllte 18, så jeg kunne kjøre alene. MEN nå er det ENDA nye regler, så de som tar lappen i USA og får midlertidig, kan IKKE fornye den midlertidige - noe som vil si at man KUN kan kjøre alene i Norge i 3. måneder. I USA tar man teorien før man får lærekjøre. Vil ikke si den var enkel heller, for mange jeg kjenner strøk... men den er lettere enn den norske. Deretter tok jeg kjøretimer, og så kjørte jeg opp i et lite nabolag med ingen andre biler, lav fartsgrense. Måtte lukeparkere og parkere i en sving (?)... MEN vet om mange som strøk på den også!! Men det er mye lettere enn i Norge. Men, DET ER IKKE VERDT DET. Ikke gidd å ta lappen i USA, det tar for lang tid og prosessen med å bytte inn tar tid. Jeg angrer. Dersom jeg ikke hadde strøket på norsk oppkjøring, hadde jeg ikke angret... men jeg trengte mange kjøretimer i Norge også, tror jeg tok sånn 12 dobbelttimer. Det var kjekt å kjøre i USA, men fikk jo kun kjøre alene en eneste gang, ettersom man må ha "permit" (lov til å lærekjøre) i et vist antall måneder før en kan kjøre opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #8 Del Skrevet 16. mai 2011 Her har tydeligvis reglene forandret seg. Jeg var et år i USA på videregående på midten av 90-tallet. Tok lappen der (teori + oppkjøring (egentlig "kjør rundt kvartalet"), totalt 20 dollar, 10 for hver av dem). Kom hjem til Norge og trodde jeg hadde en fin suvenir, men stakk da innom Biltilsynet for å spørre om denne kunne brukes til noe. Fikk byttet den inn i norsk førerkort der og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #9 Del Skrevet 17. mai 2011 ^ Sånn er det nok ikke lenger, og det er egentlig bra... selv om jeg strøk på norsk oppkjøring og må betale mye dritt nå. Da jeg kom hjem fra USA kunne jeg jo egentlig ikke kjøre, jeg har tatt en HAU med norske kjøretimer og er ganske flink nå. De blir strengere og strengere, nå har man KUN en sjanse til å bestå norsk oppkjøring - og det må skje innen et år etter at man kom tilbake til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå