Gå til innhold

Er det bare mine venner som er sløve?? (e-mail)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg sender ut og sender ut e-mail på e-mail, et par ganger i uken til hver person både i nærmeste familie og vennekrets.

En sjelden gang får jeg mail tilbake. Som regel er det kjedebrev. :(

Er det bare vennene mine som er sløve, eller er det flere med samme erfaring?

Jeg ser på mail som et raskere alternativ til å skrive brev- og det tar meg kanskje fem minutter og skrive en passe lang mail, og klikke "send". Er det virkelig noen som ikke har tid/ tar seg tid til dette?

Det må sies at når vi snakker på tlf eller ansikt til ansikt så er det null problem hverken med kommunikasjonen eller viljen til å tilbringe tid med meg. De liker meg virkelig.

Hvorfor er det så vanskelig å svare på en mail, da?

Hilsen ei som sjekker mailen sin hver dag, og svarer på det som er å svares på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gitt mailskrivende venner beskjed om at jeg foretrekker telefonkontakt/personlig møte framfor mailkorrespondanse. Hvis de likevel velger å sende meg en mail i ny og ne, så vet de at de ikke kan forvente å få svar samme uka. Jeg liker ikke å skrive mer enn et par mail per mnd, med mindre det gjelder korte beskjeder.

Vennene dine har det muligens på samme måte. Hvorfor spør du dem ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanlig høflighet å svare på enhver henvendelse, enten det er en telefon, et brev eller en mail.

Dette gjelder selvfølgelig personlige henvendelser, ikke kjedebrev osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Kjedebrev overser jeg stort sett.

Mine venner sender heller ikke mange mailer (men det gjør ikke jeg heller da) men de fleste av de jeg får er MASSEUTSENDTE, altså at de sender den samme mailen til mange, også bare med en "ps" til enkelte (som også sendes til alle altså) om spesielle ting.

En grunn til at jeg sende få mail er at jeg sender INDIVIDUELLE mail. Joda, jeg driver litt cut&paste når jeg holder på, men lager en til hver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest!

Jeg forstår kansje litt de som sitter i mottaker enden av mailene dine.

Jeg ser ikke på mail som et medie for lengre korrespondanse.

Mail er et viktig hjelpemiddel i jobben min, der jeg trenger å dokumentere avgjørelser osv.

Ellers brukes mail til korte beskjeder, spm og avtaler med mine venner, konkrete ting altså (eller litt chit-chat i ny og ne.)

Dersom en e-post begynner å få lengde på størrelse med en liten novelle er det greit en gang i blant. Mamma sender lange mailer 1 gang hver halvår - disse er hyggelige. Hadde disse mailene kommet 2 ganger i uken hadde det vært plagsomt.

Om noen hadde sendt meg en laaang e-post hadde jeg følt meg forpliktet til å svare, men hadde kun svart derfor. Den kontakten jeg ønsker å ha med vennene mine er ikke lange mailer i tide og utide. En telefonsamtale er langt bedre og mye kosligere.

Kansje du kan bruke telefonen litt oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at å svare på mail, det er jeg veldig dårlig på.

Litt lei å skrive kanskje, vet ikke.

*skjerpe seg litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater virkelig å skrive mail. Aner ikke hvorfor, men det har bare blitt sånn. For 6-7 år siden så var dette mye mer spennende og da skrev jeg lange mail, og det syns jeg var morro.. men ikke nå :-?

Cloe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer nesten alltid på mail, ikke kjedemail. Får mye artige bilder og vitser og sånt - det svarer jeg heller ikke alltid på. Men mail hvor man skriver som et brev svarer jeg alltid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man å sende e-mail bør man vel først forvisse seg om at folk bruker/sjekker e-mail postkassa si regelmessig ?

Det kan gå uker mellom hver gang jeg sjekker e-mail kassa mi, vil folk nå meg hurtigere får de bruke post eller telefon. Men finner jeg brev i e-mailen svarer jeg så fort som mulig.

Men man kan ikke forvente at alle mennesker har samme forhold til e-mail som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk internett til enhver tid og er innom hver dag, så forventer jeg at de sjekker epostkassen sin. Skulle vel bare mangle ? Har man først en email er det vel hyggelig å sjekke den ? Jeg synes det i allefall :)

Jeg skriver ikke MASSE emailer, men jeg sender av og til mailer til venner og gjerne vitser og nye bilder som er litt spesielle.

Noen få får jeg stort sett svar fra innen noen dager, men 90% av de jeg skriver med får jeg omtrent ALDRI svar fra. Det synes jeg er litt trist.

Jeg pleier ikke å skrive milelange mailer heller, men noen blir litt lange om jeg har mye å fortelle. Men forteller kun fordi det er interessant for personene det gjelder og det er ikke svada. Slike kjedebrev etc. pleier jeg hverken å sende eller svare på.

Sender heller et par ord jeg :)

Synes også det er litt kjedelig at man sender mail til en person man ikke har snakket med på lenge / sett på lenge, og så kun får en "forwarded" kjedebrevmail e.l. tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mitsumi

For me it all depends on what the e- mail is about, if it's just a friendly e- mail I usually reply within the same day and if I get a very long e- mail, almost like a letter and I don't have time to reply, I send the person a short e- mail that says I will get back to them later (or something like that).

Then, at least they are not left with the feeling of being ignored.

Mitsumi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så kjekt det må være å ha venner som sender e-mail til en. *veldig misunnelig*

Synes det måtte være et bra alternativ mot brev enklere, kjappere og billigere. Har sendt noen til søstera mi, men får aldri svar og må ringe for å spørre om svar på spørsmål jeg har stilt. Så da kan jeg jo likegodt ringe i utgangspunktet, ikke sant?

Har ingen som sender e-mail til meg *snufs, snufs* så da blir det så som så med å sjekke postkassa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her altså..

Sender mail til mine venner. Sånn foregår det:

1.jeg sender en mail.

2.de svarer etter to tre dager.

3.jeg svarer etter en dag.

4.de svarer aldri. muligens de svarer etter 1 eller 2 måned. eller ikke.

Hmmm...

dessuten sender de teite kjedebrev ... sånt at jeg måtte si fra at jeg ikke orka en vitsetegning som de også sender til tusen andre samtidig.

Men altså de svarer sms og vi ringes i blant... Så de liker meg altså...

De er bare ikke så ofte på internett som meg. Dessuten skriver de ikke så raskt som meg på dataen, så det tar nok dem mye lengre tid å skrive like mye som meg. Noen av dem sier de har problemer med hva de skal skrive..... De liker nok ikke skrive brev heller..

Så det er nok bare fordi folk er forskjellige.. noen liker å skrive.. andre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er nok bare fordi folk er forskjellige.. noen liker å skrive.. andre ikke...

Ikkesant :wink:

(jeg syns forøvrig at laaaange julemailer som er sendt til hele bekjentskapskretsen+ familie er litt trist på en måte. Setter heller pris på et godt, gammeldags julekort eller tre-fire personlige linjer.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer nesten alltid på mail' date=' ikke kjedemail. Får mye artige bilder og vitser og sånt - det svarer jeg heller ikke alltid på. Men mail hvor man skriver som et brev svarer jeg alltid på.[/quote']

:enig: helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine venner har gitt meg opp. Jeg har sagt det til dem også: Klart jeg setter stor pris på mail, men personlig "svarer" jeg med en telefon eller et kafè-besøk, med mindre det er umulig. SMS er også ok, men begrenser seg selvsagt i hvor utfyllende de blir. Jeg er ikke flink med verken e-mail eller vanlig brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...