Gå til innhold

Kokosvigerinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i den uheldige situasjon at jeg har 3 svigerinner (min manns 2 søstre og min brors kone). På en skala fra 1-10 sprenger de kokoskalaen hele gjengen.

Svigerinne 1 (min brors kone)

Er en bedrevitersk hurpe som tar seg til rette på de mest urolige måter. F.eks ved å legge seg inn hos oss med jevne mellomrom, uten å spørre, si fra eller på noen måte høre om det er greit for oss.

I tillegg har hun fått broren min til å endre persnlighet fra¨å være min beste venn til å bli en passelig sprø fyr som kjefter meg opp for det minste lille.

Svigerinne 2 (min manns søster)

Er en forsmådd, frustrert fru som legger ut om alle sine problemer til vår allrede slitne og nervøse eldste i familien. Hun og de store ungene hennes tar seg til rette på den måten at de spiser opp maten for slekta, mat som jeg har bruk mye tid og enrgi for å lage slik at de gamle i familien skal ha mat.

Hun kjfter meg opp støtt, og da er det gjerne på grunn av at jeg, ved å ivareta mine barn kanskej har måttet relitetsorientere andre familiemedlemmer om hverdagen. Da får jeg beskjed om at jeg sårer dem.

Dessuten har hun verdens mest irriterende måte å snakke på, hun fniser hele tide, selv om det hun sir ikke skal være morsomt :roll:

Svigerinne 3(min manns søster)

Er egentlig den som er mest ok, men hun er litt blånn og ureflektert.

Hun hevder å være en vegetarianer, men spiser hvitt kjøtt, som i hennes hode er kylling og svin :fnise: Av dyrevernhensyn spiser hun ikke rødt kjøtt, akkurat som om kyllingen har det noe bedre :filer:

Hun har 4 relativt små barn som er her sjelden,men når de først er her er det i UKER :daane: Disse ungene har null oppdragelse og oppfører seg som ville dyr.

Jeg prøver å være snill og grei, men utmattes fullstendig av disse gærningen, å skulle lage mat,ha de i pensjon, passe ungene deres, forholde med til alle nykkene deres og ta i mot all kjeften deres.

Fins det en løsning på hva jeg kan gjøre, eller må jeg bare finne et sted å selge hele gjengen?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du bare er sjalu. :filer:

• Liker 2
Skrevet

Du kunne jo prøve å sette ned foten, og ikke ha dørmatte som fulltidsjobb? Ofte er det slik at man ligger som man reder.

Ikke ta imot uavtalt besøk. Ikke ta imot besøk som varer i flere uker. Si fra at det passer dessverre ikke. Du trenger ikke å gi mer årsak enn det. Ikke la folk kjefte på deg, si at du synes ikke det er OK måte så snakke til deg på, og du vil høre hvis de snakker normalt. Hvis de ikke gir seg, så snur du dem ryggen og går bort. Ang mat til de eldste, her må du også si fra at maten ble laget for å hjelpe de gamle, og du forventer at de yngre lager mat selv. Eller mer, hvorfor lager du mat til de gamle når yngre krefter kommer dit på besøk? Da kan jo de yngre (svigerinner) ordne opp i matstell den tiden, så kan du lage mat til dem når de ikke har besøk.

Mine raske tanker :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dørmatte, du liksom. :hoho:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du bare er sjalu. :filer:

På det gjenget der? I dont think so :filer:

Det ville være som at Statsministeren skulle vært sjalu på Jan Thomas, lzm.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo prøve å sette ned foten, og ikke ha dørmatte som fulltidsjobb? Ofte er det slik at man ligger som man reder.

Ikke ta imot uavtalt besøk. Ikke ta imot besøk som varer i flere uker. Si fra at det passer dessverre ikke. Du trenger ikke å gi mer årsak enn det. Ikke la folk kjefte på deg, si at du synes ikke det er OK måte så snakke til deg på, og du vil høre hvis de snakker normalt. Hvis de ikke gir seg, så snur du dem ryggen og går bort. Ang mat til de eldste, her må du også si fra at maten ble laget for å hjelpe de gamle, og du forventer at de yngre lager mat selv. Eller mer, hvorfor lager du mat til de gamle når yngre krefter kommer dit på besøk? Da kan jo de yngre (svigerinner) ordne opp i matstell den tiden, så kan du lage mat til dem når de ikke har besøk.

Mine raske tanker :)

Takk for tanker :tommelopp:

Desverre så er det ikke slik at de yngre lager mat til de eldste når de er der. Jeg har hintet, men det faller for døve ører kan man si.

Jeg øver på å ikke være så forbanna grei og hjelpsom hele tiden, men føler likevel at jeg må både yte og gi. Jeg liker jo tantaungene min selv om de har en oppførsel som hører fanden til, og pleier å benytte anledningen når de er her til å gi de litt oppdragelse, f. eks lære bordskikk, noe de ikke lærer hjemme.

Jeg kan ikke nødvendigvis bare snu de ryggen, de vil jo få ubehagelige konsekvenser for resten av familien som da måtte stå mellom barken og veden.

Skrevet

Snu dem ryggen der og da, for å avslutte situasjonen. Ikke permanent! Folk som kjefter har ofte noe inni seg de må få ut, og du kan rett og slett nekte å være mottaker. En liten stund etterpå kommer du tilbake, og snakker hyggelig om noe annet. En kjapp avvisning hver gang de oppfører seg på en måte som du ikke kan akseptere, er hva jeg snakker om.

Du kan ikke drive og hinte, og si at det faller for døve ører. Du må være tydelig og direkte, det er ikke rett at du forventer at andre er tankelesere! Si fra til dem, mens både dem og de eldre er tilstede, at du vanligvis passer på at de har mat, men nå som det er unge og sterke krefter i hus, så overlater du den jobben til dem, og du tar deg en liten velforjent pleieferie. Om de ikke hører, så sier du fra endre tydeligere, at du forventer at de tar vare på de gamle når de er der, og ordner med mat til dem. Så er det viktig at du følger opp med å ikke komme med mat! Ellers blir du utydelig i kommunikasjonen igjen, og du er den som ødelegger opplegget.

Du kan jo være sammen med tanteungene dine, bare i doser som passer for deg mer enn moren! Det er ditt hjem, du bestemmer hvor lenge du vil ha besøk. Du MÅ ikke akseptere å bli beleiret i ukesvis. Du bare avtaler lengde på besøket når dere snakker sammen om det, og får frem at en ukes tid er passe. Finn en fin måte å si det på. "Uken etter skal jeg jobbe masse overtid, og mannen skal på jobbreise, så da passer det ikke så godt med besøk for oss".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel semi-vegetar.

Skrevet

Tipper rette uttrykk for den dama er at hun ikke er kannibal. Siden alt hun ikke spiser er ku.

• Liker 6
Gjest Applecore
Skrevet

Hun hevder å være en vegetarianer, men spiser hvitt kjøtt, som i hennes hode er kylling og svin :fnise: Av dyrevernhensyn spiser hun ikke rødt kjøtt, akkurat som om kyllingen har det noe bedre :filer:

Kanskje litt off-topic, men jeg skulle da mene at hvis man er semi-vegetarianer av idealistiske grunner, så må da kylling og svin være det verste man kan spise, ettersom de tilsynelatende er de dyrene som har det kjipest?

(Har inntrykk av at storfe og sau lever under litt bedre forhold, eller tar jeg feil....?)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt off-topic, men jeg skulle da mene at hvis man er semi-vegetarianer av idealistiske grunner, så må da kylling og svin være det verste man kan spise, ettersom de tilsynelatende er de dyrene som har det kjipest?

(Har inntrykk av at storfe og sau lever under litt bedre forhold, eller tar jeg feil....?)

Det var også mitt poeng, ingen dyr har det vel verre enn kyllinger i oppdrett. Det får meg til å konkludere med at dama er i overkant naiv og veldig blånn.

Slike idealister klarer jeg ikke å ta seriøst, rett og slett.

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Det var også mitt poeng, ingen dyr har det vel verre enn kyllinger i oppdrett. Det får meg til å konkludere med at dama er i overkant naiv og veldig blånn.

Slike idealister klarer jeg ikke å ta seriøst, rett og slett.

Har du sagt det til henne da?

Det er jo trist hvis hun går rundt og baserer dietten sin på feiloppfatninger. :P

Ps. Det heter blond ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Svigerinne 1s beskrivelse av TS kan jo f.eks. være slik (om sin manns søster, også kalt TS):

Hun skal alltid være uenig med meg, og viser tydelig at hun hater at vi kommer på besøk. Eller jeg da - for å være spesifikk, broren sin vil hun jo gjerne se. Legger alltid opp til krangler med meg. Ikke at jeg har så lyst til å være der så lenge akkurat - men mannen min vil jo det for de har visst alltid vært "beste venner". Ikke skjønner jeg at det gjelder lenger - de krangler hele tiden, mest fordi mannen min forsvarer meg, og forsøker å få henne til å fatte at han ikke vil komme om jeg ikke får være med.

Og svigerinne 2s slik:

Liker ikke at jeg snakker om mine problemer med svigerforeldrene mine. Selv om de spør. Hun er helt overbeskyttende og vil at vi bare skal leke lykkelig familie med dem.

Oppfører seg overbærende og som om hun er mye bedre enn meg.

Klager på ungene våre fordi de som ungdommer spiser ganske mye. Skjønner ikke helt problemet - vi kan jo bare kjøpe en pizza til dem om hun ikke orker å lage mat nok til alle. Men det vil hun ikke høre noe om, her skal alle ha sunn og hjemmelaget mat - men bare så mye som HUN mener er riktig å spise. Gleder meg til å se henne med tenåringer...

Jeg har tillatt meg å si fra noen ganger når hun "realitetsorienterer" oss som hun kaller det. Eller gir oss huden full av sine egne frustrasjoner, som vi andre kaller det.

Slapp av TS, slutt å stå på pinne, de forventer det ikke. Slutt å slite deg ut. Og innse at andre mennesker ikke tenker som du gjør - noen er like andre ikke.

Endret av Sissan9
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Har du sagt det til henne da?Det er jo trist hvis hun går rundt og baserer dietten sin på feiloppfatninger. :PPs. Det heter blond ;)

Blånn er slang for Blond. ;)

Til TS; jeg har ingen andre råd å gi enn at du bør slutte å være så snill og grei mot folk som tydeligvis bare utnytter det.

:klem:

Endret av loffen
  • Liker 1
Gjest Applecore
Skrevet

Da lærte jeg noe nytt i dag og :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bare mangler selvinnsikt, ts? Jeg finner det ganske ironisk at såpass mange mener det er noe galt med alle andre og ser ikke fellesnevneren, som er seg selv. Hva er oddsene for at alle tre er koko, liksom? Mest sannsynlig er det ts som er det.

• Liker 6
Skrevet (endret)

En som skriver "blånn", "lzm", og omtaler andre som "koko"(!) virker heller ikke så himla reflekterte i mine øyne, hvis det er det om å gjøre.

Endret av Vibi
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

EN SAK HAR ALLTID TO SIDER - DETTE ER SIDEN TIL DE KOKOS SVIGERINNENE (Og ja - det er LITT ironisk...)

Er du en av svigerinnenne mine? :sjokk:

Okei, jeg skal svare, påstand for påstand:

Vi er i den uheldige situasjon at vi har en kokossvigerinne (vår brors konse og min manns søster). På en skala fra 1-10 sprenger hun kokoskalaen

Historie 1 (om min manns søster, også kalt TS)

Skal alltid være uenig med meg, og viser tydelig at hun hater at vi kommer på besøk. Eller jeg da - for å være spesifikk, broren sin vil hun jo gjerne se. Legger alltid opp til krangler med meg. Ikke at jeg har så lyst til å være der så lenge akkurat - men mannen min vil jo det for de har visst alltid vært "beste venner". Ikke skjønner jeg at det gjelder lenger - de krangler hele tiden, mest fordi mannen min forsvarer meg, og forsøker å få henne til å fatte at han ikke vil komme om jeg ikke får være med.

Denne kan jeg faktisk ha selvinnsikt nok til delvis godta. Vi har dårlig kjemi og jeg ser ikke bort fra at hun merker at jeg ikke liker henne spesielt godt. Det skal dog sies at jeg er voksen og prøver å forholde meg om en voksen til dette, og prøver å gjøre det jeg kan for at hun skal oppleve meg som en hyggelig person.

Når broren min kjefter på meg er det ikke på grunn av utspill fra meg, men fra hans kone som mener jeg har gjort noe jeg fortjener kjeft for.

Historie 2 (om min brors kone, også kalt TS)

Liker ikke at jeg snakker om mine problemer med svigerforeldrene mine. Selv om de spør. Hun er helt overbeskyttende og vil at vi bare skal leke lykkelig familie med dem.

Oppfører seg overbærende og som om hun er mye bedre enn meg.

Klager på ungene våre fordi de som ungdommer spiser ganske mye. Skjønner ikke helt problemet - vi kan jo bare kjøpe en pizza til dem om hun ikke orker å lage mat nok til alle. Men det vil hun ikke høre noe om, her skal alle ha sunn og hjemmelaget mat - men bare så mye som HUN mener er riktig å spise. Gleder meg til å se henne med tenåringer...

Jeg har tillatt meg å si fra noen ganger når hun "realitetsorienterer" oss som hun kaller det. Eller gir oss huden full av sine egne frustrasjoner, som vi andre kaller det.

Det er ikke svigerforeldrene dette gjelder, men en veldig, veldig gammel, sliten og nervøs slektning. Denne personen er i en slik tilstand at vedkommende trenger mye både praktisk bistand og hjelp til å takle en psyke som virker å være utslitt etter et langt liv.

Vedkommende er ikke i stand til å lage seg mat selv lenger.

Det er heller ikke slik at jeg påtvinger disse folkene mat. De forsyner seg av maten som jeg har laget til denne gamle slektningen, altså fra kjøleskap, spiskammers og fryser.

For min del må de gjerne spis grandis, men de har til dags dato aldri hatt med seg mat når de kommer på besøk.

Tenåringer har jeg allerede hatt i mange år, så det kan jeg mye om :)Historie 3(om min brors kone, også kalt TS)

Jeg trodde lenge vi hadde et godt forhold, men hun er veldig ovenfra og ned mot meg. Jeg er egentlig vant til det - mange kvinner prøver å få meg til å føle meg liten. Jeg er kanskje ikke verdens smarteste, og jeg sliter med noen problemer jeg ikke er så glad i å prate om. For eksempel får jeg magetrøbbel av å spise oksekjøtt, men jeg syns det er flaut å snakke om, så jeg har funnet på en unnskyldning. Som hun selvsagt ikke kan finne seg i - men alltid må påpeke at er heeeelt feil.

Jeg har fire småbarn, og alle som har prøvd det vet at det er hektisk. Det blir ikke særlig mye lettere når vi skal på besøk til broren min og kona, der alt må være veldig kontrollert og ordentlig. Vi lever vanligvis ikke sånn, og ungene syns det er slitsomt å tilpasse seg.

Ja, i mitt hus er ting på stell og kontrollert. Vi har store barn som vi har oppdratt til å vise respekt og god oppførsel når de er på besøk hos andre, og slik vil jeg ha det når andres barn besøker meg. Da snakker jeg om banale ting som å kle av eg på beina, ikke spytte sjokoladekake i sofaen osv.

Diskusjonen rundt dyrevelferd har vi hatt mange ganger, og skulle det være at hun får magetrøbbel av oksekjøtt, men skjuler seg bak en dyrevelferd for kyllinger som ikke eksisterer (annet enn hos økologiske dyr), ja da blir det så dumt at jeg blir litt sjokkert.

Å ha en slik svigerinne er ikke hyggelig. Ser pen og ren og ordentlig ut, og smiler alltid, men vi kan se at det er falskt. Legger opp til DET løpet når vi kommer, med rydding og fiksing og planlegging og matlaging. Ikke noe vi gjør er godt nok, alt skal gjøres på hennes måte, og hun løper rundt som en gal hele tiden. Skjønner ikke at hun orker, men siden vi ikke er gode nok til annet enn å rydde inn i oppvaskmaskinen, er det ikke stort vi kan gjøre. Kjefter gjør hun også hele tiden, også mellom smilene. Og hun lar det tydelig skinne gjennom at vi ikke er gode nok.

Jeg legger ikke opp til et striglet hjem med god mat når det kommer besøk, det er slik vi har det til vanlig. Selvfølgelig skal ting gjøres som vi ønsker, det er da for f... vårt hus.

Jeg kjefter heller ikke, virkelig aldri.

De får heller ikke lov å rydde inn i oppvaskmaskinen, kjøkkenet mitt liker jeg å opererer selv :nigo:

Hva skal vi gjøre for at hun skal slappe av litt og tåle at vi er en stor familie der ikke alt alltid må være så perfekt som hun er vant til?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til TS; jeg har ingen andre råd å gi enn at du bør slutte å være så snill og grei mot folk som tydeligvis bare utnytter det.

Jeg prøver, og har gjort det i mange år, men jeg får det ikke til.

Jeg tror omsorg og snillhet er så grunnleggende og iboende hos meg at jeg må endre personlighet for å greie å overse andres behov og ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

En som skriver "blånn", "lzm", og omtaler andre som "koko"(!) virker heller ikke så himla reflekterte i mine øyne, hvis det er det om å gjøre.

Neivelja. Hva om du leser resten av innlegget mitt, og ikke bare dra ut 3 løsrevne ord. Blir det bedre da? :roll:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...