Gjest Suzzi Skrevet 6. november 2003 #1 Skrevet 6. november 2003 Hei! Har blitt invitert på fest til et par som har innflytningsfest. Jeg kjenner dem ikke, har akurat kommet i snakk med dem for 14 dager siden. Jeg sliter med angst, og har derfor liten erfaring med å besøke andre, og å gå på fest, og å omgås og prate med ukjente. Jeg prøver å mote meg opp til å ta sjansen på å gå på denne festen, for å bli litt mer sosial. Vil gjerne ha forslag til hva jeg kan ta med i gave, synes liksom jeg bør gi vertskapet en oppmerksomhet. De er urbane og trendy mennesker sist i 20-årene. Har hørt at det er ca 50-60 inviterte, og at verten holder mat og drikke. Tar i mot gode råd med takk! Er veldig nervøs og vet ikke hva jeg skal prate om, si og ikke si. Håper at jeg skal tørre å dra dit, men kan godt ombestemme meg i siste liten. Ville normalt tatt en drink i sammenhengen, men vurderer nå å droppe det. Det vi har felles er interessen for dans, og hvis det blir aktuelt å danse, er det ikke lurt med alkohol innabords. Alkohol gjør meg mer avslappet, men også mer ustødig og treig i reaksjonsevnen. Men det er jo mer sosialt å ta en drink, og jeg vil nok være litt mindre stresset om jeg gjøre det. Vanskelig å skulle forholde seg til så mange nye mennesker på en gang, foretrekker helst å forholde meg til en og en, som jeg kjenner fra før... Er det noen som har gode råd å gi? Vil gjerne ta knekken på angsten, og ha det hyggelig. Usikker
Glitterchick Skrevet 6. november 2003 #2 Skrevet 6. november 2003 Syns det er tøft av deg å vurdere dette når du sliter med angst! En grei vertsgave som alle liker er jo en stilig blomst? Eller hva med å kjøpe en liten kul kjøkkendings fra Alessi? Du kan jo også spørre om det er greit at du har med en "date" hvis du syns det er litt ekkelt å komme helt alene. Pass på at du ikke drikker for mye, men ett glass rødvin til maten kan jo kanskje virke beroligende, selv om du ikke blir full. Bare pass på at du drikker minst like mye vann som vin, så pleier det å gå greit. Skal det være 50-60 mennesker hjemme hos dette paret? Eller er festen ett annet sted? Letteste måten å komme i snakk med folk er jo å spørre hva de driver med, hvordan de kjenner vertskapet etc. Og hvis dansen står i sentrum har man ett godt samtaleemne der. Lykke til!
Gjest Suzzi Skrevet 6. november 2003 #3 Skrevet 6. november 2003 Takk for gode forslag! Har ingen å ta med meg, jeg kjenner ikke mange i byen, fordi jeg vanligvis bevisst unngår kontakt med de som viser interesse for meg. Det er skummelt å dra, men jeg vil ikke la angsten styre resten av livet mitt, den har ødelagt alt for mye for meg. Jeg vet at andre gjerne ønsker kontakt med meg, det er bare det at angsten har forhindret meg i å la det skje. Er både oppegående, attraktiv, og sympatisk så andre skjønner ikke hvorfor jeg er så lite sosial. Angst synes ikke nødvendigvis på utsiden, jeg er veldig flink til å kamuflere det, og blir ofte tatt for å være overlegen og arrogant...
Glitterchick Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 Si til deg selv på forhånd at syns du situasjonen blir ubehagelig kan du bare gå. Hvis du ikke føler presset med å måtte være der, så kanskje situasjonen er lettere å takle? Og ikke drikk deg full, det tror jeg bare kan forsterke angsten hvis du føler ett anfall komme. Hvis du syns situasjonen blir ubehagelig, ta deg en tur på toalettet eller på verandaen, slik at du får tid til å hente deg inn igjen.
Gjest Suzzi Skrevet 6. november 2003 #5 Skrevet 6. november 2003 Tar i mot alle gode råd med takk! Er ikke alltid så lett å tenke ut løsningene når angsten truer evnen til å være og tenke rasjonelt. Det med alkohol er en lettvint måte å bli litt avslappet, men samtidig også noe som reduserer evnen til være fornuftig underveis. Drikker meg ikke full uansett, men synes det er vanskelig å vurdere alkoholeffekten hvis jeg sitter i ro. Danser vanligvis, og da har jeg bedre kontroll med når det er nok. Når jeg ikke danser er det lett å få seg en overrasskelse når jeg reiser meg fra sofaen. Kan ikke se for meg at det blir store muligheter for dans i en leilighet med så mange gjester... Godt å ha noe "flukt" alternativer i bakhånd. Er også litt bekymret fordi verten har kommentert at jeg er singel, og hinter om at det ikke kommer til å vare så lenge. er redd han vil prøve å legge til rette for "matchmaking". Noe av det jeg har mest angst for, er å bli godt likt av mannfolk, jeg vet ikke helt hvordan håndtere interessen. Jeg klarer ikke å slappe av i forhold til den intense positive oppmerksomheten. Vet ikke hvordan jeg eventuelt, forholder meg til ønsker om mer kontakt!
Glitterchick Skrevet 6. november 2003 #6 Skrevet 6. november 2003 Jepp, ikke fall i fella for å drikke for mye! Føler du at du kjenner verten godt nok til at du kan si til han at du helst ikke vil at han skal fokusere så mye på at du er singel? Hvis du kommer i snakk med en hyggelig fyr som gjerne vil møte deg igjen, si at du gjerne tar telefonnummeret hans, så kan du ha kontroll på når dere møtes igjen! Og kommer han med komplimenter trenger du ikke si mer enn "Takk!" og gjerne smile litt. Følelsen av kontroll er vel noe av det viktigste når det kommer til angst, så se deg ut ett par gode alternativer til hvor du kan søke litt ro hvis du trenger det, og ikke glem og pust!
Gjest Suzzi Skrevet 6. november 2003 #7 Skrevet 6. november 2003 Vil gjerne ha en følelse av å ha kontroll, men synes det er vanskelig å ta i mot telefonnummer, når det er ekstremt usannsynlig at jeg vil ringe. Føler at jeg da er med på å skape forventninger som jeg ikke kommer til å leve opp til.
Glitterchick Skrevet 7. november 2003 #8 Skrevet 7. november 2003 Datingverdenen består av masse elementer man ikke kan leve opp til! :blunke: Det går an og si også at du syns det er kjempehyggelig å snakke med dem, men ikke ønsker videre kontakt, men det kan nok lett misoppfattes. Syns det er helt greit å ta i mot tlf. nr. jeg, du trenger ikke å love å ringe. Og da har du ett tlf. nr hvis du plutselig skulle få lyst til å ringe allikevel, men du slipper stresset med å evt. vente på en telefon som kanskje kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå