^me^ Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 si at din samboer ringer hjem og sier at han/hun ikke kommer hjem til middag i dag pga noe hun/han måtte gjøre. hva pleier du å lage til deg selv da? selv pleier jeg og ha en boks med joikakaker i matboden som jeg benytter tjangsen til å bruke da han ikke liker det, ellers går det også i typisk jentemat som wok og stekt ris og slik.
Gjest Ruccola Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 findus fiskegrateng, hamburger, tomatsuppe, wok, lapskaus på boks, pølse med brød, pølse og makaroni..og om det er lørdag så kan jeg kline til med en indrefilet av svin med fløtegratinerte poteter! (De fløtegratinerte potetene i frysedisken er supre til bare en person når man bruker bare halve! )
Tears.of.the.Sun Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Siden kjæresten jobber off shore så kan jeg garantere at det blir mange 1-persons-middager Siden jeg i utgangspunktet ønsker å lage alt fra bunnen av, så bruker jeg å ta enkelte dager hvor jeg lager store porsjoner med matretter som kan fryses ned. Alt fra pizzahorn til gryteretter til brownies. Hvis jeg lager bare til meg selv den samme dagen går det mye i kyllingretter. Grillet kyllingfilèt med salat, andre salater i forskjellige versjoner, gratinert fiskefilèt, mye wok og mye supper!! Det er mye som kan lages til bare èn person.
Gjest Applecore Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Tikka Masala-pakken fra Toro er favoritten. Mannen får restene når han kommer hjem (om ikke jeg spiser dem til kveldsmat eller noe ) Ellers blir det pizza, pasta eller boksemat. 2
tette-nette Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Kylling med hvitløksdressing og salat skal jeg virkelig skeie ut blir det kebabpizza elle kjempekebab for det faller ikke i smak hjemme :gjeiper:
solkrem Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Jeg lager mat som han ikke er noe glad i fisk, fiskeboller, skikkelig skikkelig sterk mat, og ostepanne.
Tears.of.the.Sun Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Jeg glemte omelett! Omlett i tusenvis av forskjellige versjoner, gjerne med litt kalkunpølse eller bacon og mozarella, tomat og urter Det er så utrolig enkelt for èn person. 1
Gjest Harriet Skrevet 6. mai 2011 #9 Skrevet 6. mai 2011 Mannen min jobber endel borte, og ungene er flyttet hjemmefra - så dette er en ganske vanlig situasjon for meg. Sykler til og fra jobb så når det er tid for middag så er jeg skrubbsulten. På travle dager lager jeg egg og bacon, det er noe jeg har hatt dilla på lenge nå - og lagt på rette måten er det skikkelig snadder. Spiser da kun egg, bacon og salat ... ikke brød eller annet. Så har jeg noen faste retter som jeg lager i litt større porsjoner slik at det holder noen dager. Det vanligste da er kyllingfilet med ovnsstekte grønnsaker. Først deler jeg opp grønnsaker, squash, løk, paprika, rosmarin og timian. Legger grønnsakene i ildfast form og steker det i ovnen med litt olje og salt på. Mens grønnsakene steker så marinerer jeg kyllingen i sitron, hvitløk og krydder og steker de godt. Etter at kyllingen er stekt så steker jeg noen skiver bacon. Når alt er ferdig stekt så setter maten til avkjøling før jeg legger alt over i en tett boks og setter i kjøleskapet. Når jeg da skal ha middag så tar jeg en liten gryte, skjærer en av de stekte kyllingfiletene i skiver, tar oppi litt av de stekte grønnsakene og heller over bittelitt matfløte. Alt dette varmes opp og legges oppp tallerken med ristede pinjekjerner drysset over. Utrolig god og lettvint mat. Det gjelder bare å ta seg litt tid den ene dagen. Det finnes mange gode og sunne matretter du kan lage den ene dagen, så har du rester i flere dager - lettvint og greit. 1
Sunchild Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 Orker sjelden å gjøre noen stor innsats når jeg er alene, men dersom jeg først gjør det, så blir det enten blomkålsgrateng (jeg elsker blomkål, mannen hater det) eller et helt nytt pizza-eksperiment (ikke alltid vellykket, så greit at han slipper å spise det). Stort sett blir det brødskive med fiskepinner. Veldig godt og veldig enkelt! 1
Fanta Exotic Skrevet 6. mai 2011 #11 Skrevet 6. mai 2011 Egg og bacon, joikakaker, brødskiver, NOKA-nudler og noenganger så bare glemmer jeg hele middagen, og ender opp uten
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Jeg spiser ikke så ofte middag alene, men når jeg først lager middag til bare meg selv er det fest! Da sørger jeg for å ha en avkjølt flaske hvitvin parat, og så har jeg gjerne opptil fire retter der tre av dem passer til vinen. Feks - en salat (sist av spekeskinke, artisjokker, ruccola, ristede mandler og basilikumaïoli), en liten pai e.l til forrett, - god ovnsbakt eller stekt fersk fisk og feks asparges og smørsaus til hovedrett, eller bare en ertepuré til, - godt brød og ost - kanskje 2-3 gode konfektbiter eller et lite kakestykke til dessert, med en kopp espresso. Skal eller må jeg gjøre det enklere, liker jeg å lage varianter av club sandwiches. Da kjøper jeg et ok halvgrovt brød som jeg toaster tre skiver av, og så legger jeg på to lag pålegg som feks aïoli/rømmesaus med kapers eller dijonsennep, spekeskinke/røkt skinke/røkelaks/roastbeef, asparges/avokado, salatblad, tomatskiver... Stikker et grillspyd av tre i hvert av hjørnene, skjærer på skrå - ferdig. Til dette ovnsbaker jeg små amandinepoteter delt i to med litt olivenolje og godt havsalt, og har ekstra rømmesaus for å dyppe dem i. 5
Lady La-Laa Skrevet 6. mai 2011 #13 Skrevet 6. mai 2011 Yammi Harriet! Takk for tips Ellers går det som regel i wok og enkle ris / pastaretter her.... eventuelt ferdiggreier fra frysedisken
Dark Star Skrevet 6. mai 2011 #14 Skrevet 6. mai 2011 Jeg spiser ikke så ofte middag alene, men når jeg først lager middag til bare meg selv er det fest! Da sørger jeg for å ha en avkjølt flaske hvitvin parat, og så har jeg gjerne opptil fire retter der tre av dem passer til vinen. Feks - en salat (sist av spekeskinke, artisjokker, ruccola, ristede mandler og basilikumaïoli), en liten pai e.l til forrett, - god ovnsbakt eller stekt fersk fisk og feks asparges og smørsaus til hovedrett, eller bare en ertepuré til, - godt brød og ost - kanskje 2-3 gode konfektbiter eller et lite kakestykke til dessert, med en kopp espresso. Skal eller må jeg gjøre det enklere, liker jeg å lage varianter av club sandwiches. Da kjøper jeg et ok halvgrovt brød som jeg toaster tre skiver av, og så legger jeg på to lag pålegg som feks aïoli/rømmesaus med kapers eller dijonsennep, spekeskinke/røkt skinke/røkelaks/roastbeef, asparges/avokado, salatblad, tomatskiver... Stikker et grillspyd av tre i hvert av hjørnene, skjærer på skrå - ferdig. Til dette ovnsbaker jeg små amandinepoteter delt i to med litt olivenolje og godt havsalt, og har ekstra rømmesaus for å dyppe dem i. Neste gang du er alene, kan du invitere meg
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #15 Skrevet 6. mai 2011 Neste gang du er alene, kan du invitere meg Men da blir jeg jo ikke alene mer? Siden du virker ganske grei, er det imidlertid avtale.
Dark Star Skrevet 6. mai 2011 #16 Skrevet 6. mai 2011 Men da blir jeg jo ikke alene mer? Siden du virker ganske grei, er det imidlertid avtale.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #17 Skrevet 6. mai 2011 PS: Nå kom jeg på en variant til som jeg bruker på denne tiden av året om jeg er alene, og om jeg skal gjøre det enkelt. Kok pasta og grønn asparges (hver delt i tre) sammen i godt saltet vann. Har du fersk pasta, tar de to omtrent like lang tid å koke, har du tørket pasta, tilsettes aspargesen de siste 2-3 minuttene. Det passer også med noen frosne grønne erter i, om man liker det. Posjér samtidig et egg i en annen gryte. Hell av vannet fra pasta og asparges, ha i god olivenolje og en smørklatt, samt masse grovhakket basilikum. Over i dyp tallerken, og topp med det posjerte egget, pluss masse høvlet parmesan. Tadaa: Nydelig vårmiddag på et kvarter. Godt med et glass sancerre til. 2
FantasDick Skrevet 7. mai 2011 #18 Skrevet 7. mai 2011 Når samboeren min er borte lager jeg nesten alltid fisk, selv om han liker det. Gjerne pannestekt laks, ørret eller torsk med en salat og dressing/chutney til. Synes det er så deilig! Eller foliepakker med fisk og grønnsaker. Eller biff med brokkoli, blomkål, deilig saus og et glass rødvin. Har også en liten svakhet for pai (fra frysedisken..) og kan finne på å gafle i meg en pai med salat til.
Marikke Skrevet 8. mai 2011 #19 Skrevet 8. mai 2011 Torskerogn. Mannen liker det ikke, så jeg benytter anledningen når han er borte. Da kjøper jeg en boks med hermetisk torskerogn, skjærer den i skiver og steker. Serveres med kokte poteter og grønnsaker, og Marikkes nammenam-hvitsaus. Og siden jeg ikke klarer å spise opp en hel boks med rogn, setter jeg restene av rognen i kjøleskapet, og så tar jeg den på brødskiva til lunsj dagen etter. Gjerne med litt sennep på og litt salat ved siden av.
^^Belle^^ Skrevet 8. mai 2011 #20 Skrevet 8. mai 2011 Her jobber mannen offshore så alenemiddager blir det mye av. Jeg pleier å lage meg en ukesmeny med spennende nye ting og gode gamle retter som mannen ikke liker. Han er så utrolig kjedelig i matveien at jeg blir sprø av og til. Det klassiske er pasta i alle slags varianter, fordi han ikke er glad i pasta. Det kan være alt fra bolognese fra bunnen av til restepasta med hva som enn befinner seg i kjøleskapet.. Andre ting kan være for eksempel fajitas, chili con carne, empanadas og enchiladas, fordi han ikke er noe glad i sterk mat. Jeg synes aftenposten sine matsider er kjempefine til å bruke som inspirasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå