Larsern Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 VG Voldberg, som er Høyres kvinnepolitiske talskvinne, oppfordrer i dagens papirutgave av VG menn til å gjøre mer husarbeid. Bakgrunnen for utspillet er statistikk som viser at kvinners sykefravær har økt dramatisk siden 1979. Satt på spissen mener jeg at man må kunne kreve mer av den moderne mannen enn at han har pappaperm og lager gourmetmat i helgene, sier Voldberg til VG Nett. Har, eller bør menn ha større andel av husarbeidet enn å ta pappaperm og lage gourmetmat i helgene? Eller er Voldberg langt ute på viddene?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Hun er helt på viddene! Her hjemme tar jeg alt husarbeidet. Tørke støv, vaske gulv, støvsuge, pusse vinduer, vaske klær, skifte på sengen, lage mat, vaske opp, osv. Akkurat som hun (Julie Brodtkorb Voldberg) bor jeg alene, og har ikke en gang innleid hjelp slik som hun har. Like greit hun holder kjeft!
Larsern Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2011 Hun er helt på viddene! Her hjemme tar jeg alt husarbeidet. Tørke støv, vaske gulv, støvsuge, pusse vinduer, vaske klær, skifte på sengen, lage mat, vaske opp, osv. Akkurat som hun (Julie Brodtkorb Voldberg) bor jeg alene, og har ikke en gang innleid hjelp slik som hun har. Like greit hun holder kjeft! Jeg mistenker at Voldberg mangler litt perspektiv på normalt familieliv. Som kjent så har hun vært gift med en mangemillionær, og jeg vil anta at hun ikke opplevde at han tok så veldig stor del av det mannfolk flest gjør av husarbeid. Oppussing, bil, fiksing av saker og ting, i tillegg til det mannfolk flest deler av oppgaver med kona. Mulig at han dro til med gourmetmiddag de kveldene han ikke tilbragte på kontoret. Egentlig tviler jeg på at hun gjorde så mye husarbeid heller, da som nå. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 jeg tror faktisk ikke at hun er helt ute på viddene. Dessverre.
Larsern Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2011 (endret) jeg tror faktisk ikke at hun er helt ute på viddene. Dessverre. Hvorfor ikke? Og vennligst ikke si at du baserer det på typene til noen kvinner du kjenner eller noe i den duren. Endret 6. mai 2011 av Larsern
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Ikke min mann! Han lager middag hver dag, jeg rydder og vasker mens han lager maten. Det funker supert!
Gjest Applecore Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Tror det er veldig individuelt jeg. Hjemme hos oss jobber mannen min fullt, og jeg er delvis hjemmeværende pga sykdom. Vi har avtalt at jeg gjør mer av smårydding og generelt husarbeid + klesvask, han lager som oftest middag, vi er sammen om storrydding/rengjøring. De fleste par jeg kjenner gjør ca like mye av husarbeidet. Men hører jo mange klager på at mannen ikke gjør noe som helst selv om begge jobber fullt. Tror kanskje det ofte har litt med oppdragelse hjemme. Mange menn som har vokst opp med at mor gjør alt hjemme tar det litt for gitt at det skal være sånn. Mens av andre forventes det at de skal gjøre sin del hjemme. Mannen min hadde f.eks sine faste oppgaver da han bodde hos foreldrene sine. Andre ganger kan det faktisk være sånn at dama tar over husarbeidet ganske tidlig i forholdet fordi "hun vet hvordan det skal gjøres"/"gjør det ordentlig"/han ikke setter igang umiddelbart etc, og dermed gjør seg selv en skikkelig bjørnetjeneste... 1
Kjetil S. Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Her tar kvinnen stadig en så altfor liten del av husarbeidet. Og har i alle fall gort det i de siste 14/15 år - For meg som en alenefar... :-)))
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #9 Skrevet 6. mai 2011 jeg tror faktisk ikke at hun er helt ute på viddene. Dessverre. Spent på din begrunnelse bak det utsagnet.
solkrem Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 Dette minner meg om en tråd jeg leste tidligere her i dag, med ei som lurte på om det var mulig å få samboeren til å bli ryddigere.. Fordeling av husarbeid i hjemmet, er som alt annet: individuelt. I mitt tidligere forhold gjorde jeg omtrent alt, men i nåværende forhold fordeler vi ganske likt etter min mening. Og så varierer det selvfølgelig etter hvem av oss som har det mest travelt for tiden.
Norna Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 Eller er Voldberg langt ute på viddene? Hun er vel bare en skap-domina? Eller snakker for de. Her i huset så tar mannen seg ganske mye av husarbeid (jeg hjelper til jeg og) og gir meg veldig godt stell. Fotmassasje etter jobb og all ting. Hun har tidligere gått ut å mishandlet menn verbalt, fordi de er for feminine...som om man kan gjøre noe med de egenskapene man får som mann eller kvinne, så det gneldre der skal man bare overse. Plastiskfantastic!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #13 Skrevet 8. mai 2011 Hadde vært artig å se Voldberg skifte dekk på bilen ... ups! Nei skifting av dekk, rydding i hage, male huset .. og alle slike ting som menn gjør er jo bortdefinert fra husarbeid. .... Praktisk!
Gjest stillness Skrevet 8. mai 2011 #14 Skrevet 8. mai 2011 Tja,hun er vel ikke helt på viddene. Jeg syns jo man skal fordele oppgavene etter hvem som er mest flink til oppgavene eller hvem som har interesse for det. Her lager jeg så og si all mat,men det er fordi jeg elsker å lage mat mens han hater det. Han gjør nok mer typiske "mannfolkting",men det er fordi jeg ikke er spesielt flink til sånne ting og han liker å gjøre sånne ting mer enn hva jeg gjør. Vasking,støvesuging og klesvask er noe jeg mener alle kan gjøre og det er ikke så vanskelig.Man trenger ikke ha spesielt talent for å gjøre det egentlig Her er dette ting vi deler på og det er jeg glad for,for jeg er ikke spesielt glad i å gjøre de tingene. Klart det blir en annen fordeling om en jobber mer enn den andre,men ellers ser jeg ikke hvorfor ikke begge kan ta i et tak.
Carrot Skrevet 8. mai 2011 #15 Skrevet 8. mai 2011 Hold kjeft og skift olje! Deal! da tar jeg bilen så tar du huset, handlingen, matlagingen og ungene :D *slaraffenliv i vente*
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #16 Skrevet 8. mai 2011 Deal! da tar jeg bilen så tar du huset, handlingen, matlagingen og ungene :D *slaraffenliv i vente* Ja jøss, for vi menn tar jo "bare" bilen. Men det er vel mer behagelig å bortdefinere alt vedlikehold, oppussing av bil, båt, hytte og alt av utearbeid m.m 1
Carrot Skrevet 8. mai 2011 #17 Skrevet 8. mai 2011 Hadde vært artig å se Voldberg skifte dekk på bilen ... ups! Nei skifting av dekk, rydding i hage, male huset .. og alle slike ting som menn gjør er jo bortdefinert fra husarbeid. .... Praktisk! *hmm* jeg skifter hjul på bilen, jeg vasker og steller med den også, samtidig klipper jeg plen og måker snø, maler huset og steller ute, jeg tar også alt husarbeidet, handler inn og kokkelerer, styrer med ungene og klarer meg i grunnen bra - mannen går på stas og koser seg med båten sin....
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #18 Skrevet 8. mai 2011 Ja jøss, for vi menn tar jo "bare" bilen. Men det er vel mer behagelig å bortdefinere alt vedlikehold, oppussing av bil, båt, hytte og alt av utearbeid m.m Nå er det ikke alle som har bil, båt, hytte og en stor hage da. Mannen min skifter dekk, men det kan jeg også gjøre. Han gjør det fordi da slipper han unna husarbeid, det har han innrømmet. Han elsker å jobbe ute i hagen, det er terapi for han. Men jeg hjelper gjerne til. Male huset gjør vi sammen, en gang hvert tiende år. Husarbeid derimot må gjøres flere ganger om dagen, vaske klær, vaske gulver, vaske bad, kjøkken, handle inn husholdningsartikler, lage mat, rydde opp etterpå, levere og hente barn i barnehage, passe på barna etterpå og på fridager. Gjett hvem som gjør alt dette?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #19 Skrevet 8. mai 2011 Dersom jeg tar ut av oppvaskmaskinen så blir det styr for den måten jeg setter ting i skapet på er "feil" (Det finnes kun en riktig måte å organisere et kjøkkenskap på og det er hennes måte) Dersom jeg skal ha i vaskemaskinen så henger hun nesten over skuldra mi for å påse at jeg velger rett vaskeprogram, har sorteret tøyet riktig m.m. Jeg har da bodd for meg selv og vaket klær noen år uten problemer, men det er selvfølgelig ingen grunn til å tro at jeg klarer det uten anstand. Klærne skal jo legges sammen... på hennes måte. Ellers blir det styr. Dersom de små hånddukene ligger i samme hylle som de store så går faktisk verden under! .. Hvor hysterisk rent skal det være hjemme? Det som jeg syntes er rent? Det som hun syntes er rent? Hun får gjøre det selv!
Sugerøret Skrevet 8. mai 2011 #20 Skrevet 8. mai 2011 Til AB over meg, deg skjønner jeg godt.Sånt gjør man ikke ,da får dama rydde og styre sjøl.Prøv å ta en prat og forklar at du opplever at hun står med pisken bak deg ? Har en flink mann jeg ,han tar mer enn sin "del" av husstyret.Mye flinkere enn meg til tider,selv om jeg har sykdom som gjør det vanskelig å bevege seg. Heldig jeg verdens herligste mann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå