Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt elendig på grønnsaker, og det går mye i det samme. Begynner å bli lei av dampet blomkål, brokkoli og gulrot for å si det sånn ;)

Hvilke grønnsaker pleier dere å ha til hhv fisk, kjøtt og fugl? Og hvordan tilberedes disse? Hadde vært helt supert med inspirasjon :)

Det jeg pleier å bruke:

-Salat til kylling eller kjøttboller: salatblader, agurk, ananas, mais, fetaost

-Grønnsaksblanding til fisk eller kjøttboller: brokkoli, blomkål og gulrot

-Blomkål-og brokkoligrateng (landlord :sjenert:) til fisk

-Til kjøttboller: ertestuing og løk

Lite variasjon med andre ord. Kom gjerne med mange gode forslag :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Strimlet gulrot, selleri og fersk koriander er noe jeg pleier å bruke ofte og det passer til det aller meste.

Rødløk kan brukes til det aller meste også, enten i salater eller stekes litt og ha ved siden av. Gjerne woke det sammen med vannkastanjer, chili, sopp, brokkoli, gulrot osv.

Skrevet

Har et innspill om salater:

Jeg pleier ofte å lage hakkede salater til hverdags. Man kan ta alt "salatete" man har i kjøleskapet og hakke det - jeg tilsetter gjerne også ost, helst feta eller parmesan. En type fersk urt er også spennende i, da er basilikum det mest anvendelige. Jeg begynner med de hardeste ingrediensene som er vanskeligst å hakke, så gradvis mykere ingredienser før jeg hakker alt sammen til slutt og blander. Så legger jeg det i en bolle og lager en liten grop i midten hvor jeg tilsetter extra virgin olivenolje, balsamico/rødvins/hvitvinseddik, maldonsalt og nykvernet pepper.

Bland ved å kaste lett rundt med salatbestikk, og kablam!

Skrevet

Som fattig student prøver jeg å strekke meg litt på grønnsakene på bekostning av kjøttet, og etter et par måneder føler jeg at jeg har fått det litt til. Har et par gode tips:

Jeg elsker å ha sellerirotmos til, litt mer smak, og man trenger ikke så mye av det fordi det er så smakfullt.

Er også veldig glad i fennikel, skjær i tynne skiver og hiv en runde i stekepannen med litt bacon, eller bare oljeg og salt/pepper.

Asparges er i sesong nå: Hiv i litt småkokende vann i to minutter og voila! Nam nam! (Med smør blir de enda bedre, hiv en liten klatt oppå når de er ferdige)

Ellers er det også godt med Ovsnbakte grønnsaker; søtpoteter, gulerøtter og kålrabi er søtt og godt, setter en spiss på måltidet om du spiser oksekjøtt for eks. Skjær i biter, hiv på litt olje og rosmarin, hvitløk og rør rundt til alt er dekket, la stå i ovnen til ferdig, alt fra ca 30 til 45 min, kommer an på størrelsen på grønnsakene. Andre gode grønnsaker i ovnen er seff poteter. Fløtegratinerte er min favoritt, ganske tradisjonelt men supergodt!

Det beste med alt du har i ovnen er jo at det bare kan stå ifred mens du lager resten av maten. Et skikkelig bra tips til ovnsstekte grønnsaker er å kjøpe et glass med Mild Curry Paste og hive en teskje oppi med grønnsakene og sørge for at alt er dekket godt før du hiver det i ovnen. Kjempegodt! Jeg kjøper "Patak's Mild Curry Paste, Corander & Cumin".

Ellers pleier jeg å lage couscoussalat med aubergine, squash, løk, sopp og fersk persille. Stek grønnsakene til de er myke, hiv i en skål som tåler varme, gjerne med lokk. Hiv oppi så mye couscous du vil ha (se på pakken) og bruk kraft (kylling, grønnsak, velg selv) som væske. La det stå til couscousen er myk, og rør inn persillen. Jeg varierer ofte grønnsakene, du kan bruke det meste. Dette er et flott alternativ når man er litt lei poteter.

Skrevet

Jeg har aldri likt kokte/dampede grønnsaker, og har dermed spist lite grønnsaker opp gjennom tiden, siden dette er den mest vanlig måten å servere grønnsaker på.

Men så fikk jeg tips om å steke grønnsaker! Så nå har vi stekte grønnsaker flere ganger i uken.

Det mest brukte blandingen er gulrot, brokkoli og blomkål. Og jeg skla love at de smaker mye bedre som stekt enn som kokt! Steker de i smør og kverner over litt pepper. Selv karbonader blir nesten festmat med så gode grønnsaker.

Og i tillegg har jeg begynt å prøve en del pureer/mos av grønnsaker. Har tidligere ikke vært særlig begeistrert rot kålrotmos... Men gulrotpure, blomkålpure, brokkolipure, det er bare nydelig!

I tillegg så lager jeg ofte en suppe med masse gulrot, kålrot, persillerot og løk.

Og hvis det er "fest" så lager jeg stekte miniaspsrges med cashwewnøtter.... mmmmmmmmmmmmmmm

Og en langpanne med ovnsstekt paprika, løk, hvitløk, purre,aubergine og hakkede tomater, er også et populært tilbehør til kjøtt....

Til all slags fisk liker jeg helst rå gulrot.....

Skrevet

Er veldig glad i foliebakte grønnsaker, tar en stor bit aluminiumsfolie og legger oppkuttede grønnsaker på midten med litt smør eller olje, kryddersmør etc. Og litt krydder etter smak. Du kan bruke nesten hva som helst; løk, gulrot, hele hvitløksbåter, paprika, purre, små tomater, brokkoli, minimais osv. Og fetaost oppi er også veldig godt :) Pakk igjen og stek i ovnen eller på grilen. Mmmm!

Skrevet

Til koteletter og lignende kjøtt (grillkjøtt) bruker jeg å steke følgende, i passelige biter: Squash, paprika, tomat, løk, vårløk i olivenloje med litt basilikumkrydder over :)

Skrevet

Nammmmm, her var det mye godt!!

Gjest Lillekanin
Skrevet

Den wokmiksen fra Findus med thaismak er DØDSDIGG. Har den til lunsj hver dag (ca en halv pose) med kyllingfilet,litt sweet chili sauce og litt cashewnøtter( ca 10 stk). Vips har du en supersunn lunsj/middag med proteiner,fett og karbo:)Selv spiste jeg mye brokkoli før, men fikk vondt i magen av for mye av ddet

Skrevet

Rasp gulrøttter på et råkostjern, smak til med sitron og litt sukker. Kjemprgodt til fisk :spise:

Skrevet

Rasp gulrøttter på et råkostjern, smak til med sitron og litt sukker. Kjemprgodt til fisk :spise:

:jepp: rasp et grønt eple også, og bland inn, da blir det enda bedre :)

Skrevet

:jepp: rasp et grønt eple også, og bland inn, da blir det enda bedre :)

Det høres kjempegodt ut, men jeg er allergisk mot eple, så det funker dårlig for min del :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...