Gå til innhold

Uvanlig søvnmønster - vanlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg til cirka samme tid hver kveld og står opp halv 8. Normalt sover jeg 8-9 timer, men det hender jeg ikke får sove eller våkner på natta og blir liggende i par timer. Til vanlig er jeg uthvilt, men så får jeg perioder der jeg kan sove 15 timer uten problemer, står bare opp og går på toalettet og legger meg igjen. I disse periodene har jeg lite energi og føler meg trøtt og ukonsentrert.

Pratet med en som mener det er unormalt, mens en annen jeg kjenner har det på samme måte. Hva er normalt? Kan dette være innenfor normalen hos noen, på samme måte som a- og b-mennesker?

Det er fryktelig irriterende å høre at det ikke er normalt, som om jeg er syk eller lat. Må innrømme at jeg gjør lite de dagene jeg sover bort og må tvinge meg i gang igjen etter par dager, fordi jeg blir deprimert av å tilbringe mesteparten av døgnet i senga. Men jeg klarer å hente meg inn og føler meg uthvilt når uka starter igjen.

Andre med søvnmønster som faller litt utenfor det konstarert normale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er sånn jeg også. Jeg kan fungere på mindre søvn, men det er også viktig for meg at jeg får hentet meg inn igjen med lengre søvnperioder. Pleier sjelden å overstige 12 timer siden jeg får vondt i ryggen av å ligge så lenge. Løsningen for meg ble å begynne å jobbe skift, det fungerer mye bedre for meg enn å ha helt fastlagte rutiner.

AnonymBruker
Skrevet
Uvanlig søvnmønster - vanlig?

Du svarer jo i praksis på dette selv! :gjeiper:

Siden du henviser til "uvanlig" så kan det jo ikke samtidig være "vanlig".

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger vel av hva man selv anser som normalt.

Personlig synes jeg det er rimelig unaturlig å forvente at alle mennesker skal klare å forholde seg til den samme døgnrytmen. De fleste søvnmønster har nok en logisk forklaring i evolusjonen. Selv er jeg i stor grad nattmenneske, føler rett og slett ubehag ved å være våken gjennom for- og ettermiddagstid. Muligens var mine tipp-tipp-tipp...osv...tippoldeforeldre de som våket over resten av gruppen når de sov :gjeiper:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske valnglig å ha det på denne måten, men det som er viktig å vite er at det ikke er sunt så sove så lenge. Vi trenger ca 8 timers søvn, og sover vi mer enn dette blir vi trette, uopplagtte og det vil bli vanskelig å komme i gang med noe den dagen vi har sovet så lenge. Dette har med kroppens søvnhormoner å gjøre. Når du sover så lenge forvirrer du kroppens hormoner, og du vil få søvnhormoner i kroppen langt utpå dagtid når du ikke skulle hatt dem. Derfor er det vanskelig å komme i gang, det er vanskelig å konsentrere seg etc.

Det beste er derfor å tvinge seg selv til å stå opp, selv om kroppen sier at du skal sove lenger. Dette med at det er så vanskelig å stå opp kan ha noe med hvilken søvnfase man våknet i. Om man våkner rett fra REM søvnen, kan det kjennes ut som man våkner fra en dyp søvn og at man trenger å sove mer. Våkner man i en annen og lettere fase i søvnen kan man kjenne seg mer våken når man våkner. Derfor bør man likevel stå opp, selv om det kjennes ut som at kroppen er trett og bare vil sove mer. Kroppen bare lurer oss på den måten. Det er bare når vi har sovet ekstremt lite i en periode, eller når man har feber, at kroppen trenger mer søvn. Sover man normalt 8 timer i døgnet så trenger man ikke å sove mer enn dette.

Det jeg bruker å gjøre er at jeg har på vekkerklokke hver dag, hvor jeg max sover 8.5 timer om jeg har fri dagen etter. Om jeg har lagt meg sent en kveld, står jeg også opp relativt tidlig selv om jeg ikke har sovet 8 timer enda, fordi jeg vet at om jeg sover lenger (feks til kl 12) vil kroppen være i ulage resten av dagen og jeg vil kjenne meg mer trett enn om jeg står opp kl 9. Dette har igjen med kroppens søvnhormoner å gjøre, og at man ikke får i gang kroppens våkenhetshormoner når de skal.

Du vil erfare at du vil kjenne deg langt bedre og mer opplagt om du ikke sover så lenge. Hold deg til ca 8 timers søvn her natt, og forsøk å ikke overgå dette. Det handler ikke om et unormalt søvnmønster i og for seg, men at du lar deg lure av at du våkner fra en dyp søvn og derfor tror du trenger å sove mer. Når man gjør dette i bare en dag eller to så har man ødelagt litt av kroppens søv/våkenhets-hormonsyklus og man kommer da helt ut av den normale søvnrytmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...