Gå til innhold

Matintoleranse test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å ta en matintoleranstest (york test), men er litt usikker på om en slik tst i det hele tatt stemmer.Det er jo ikke akkurat billig og når jeg først skal ta en slik test vil jeg gjerne finne noen som vet hva de gjør. Har noen av dere erfaringer med en slik test og evt. vet om noen seriøse steder som driver med dette? Jeg fant et sted som virket bra på alternativmedisin Røa, men blir glad hvis noen har non anbeflinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolltausa

Tester viser at slike intoleransetester kan være misvisende.

Testene er gjennomført med at en person tar matintoleransetester (Bl.a York-testen) på flere plasser med forskjellig navn hver gang.

Hvis testene skulle vært et godt diagnostisk verktøy, skulle resultatet vært det samme hver gang, noe ingen av dem gjorde... dessverre, da et slikt diagnostisk verktøy hadde vært veldig nyttig for mange.

Jeg har dessverre ikke link til testene, da min kunnskap om undersøkelsen kommer fra et program vist på BBC for ett års tid siden.

Jeg føler for å utdype mitt svar litt.

Jeg mener ikke på noen måte at alle som driver med matintoleransetester er "kvakksalvere", men IgG, som flere av disse testene baserer sitt svar på, kan gi både falskt negative og falskt positive svar, og resultatet blir dessverre veldig unøyaktig på grunn av det.

Det eneste som med sikkerhet kan avklare en evt intoleranse, er eliminasjon med påfølgende provokasjon, og da helst i samråd med lege.

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...