Eli&Loli Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Hei dere! Jeg er ganske frustrert, så håper jeg kan få noen råd hos dere Jeg kjøpte bilen min for ca en mnd siden hos Møller Skøyen. Bilen min er 3 år gammel. Det fulgte med vinterdekk , disse var på da jeg overtok bilen, og sommerdekk, disse lå i hver sin pose og hadde fått ordnet opp felgene slik at de så nye ut(en del av avtalen). Da jeg overtok, åpnet vi en av posene for å sjekke om felgene var blitt ordnet opp i , det var dem Sist helg hadde jeg bilen min til dekkskift i Tønsberg, og til deres store overraskelse var en av dekkene ulik de 3 andre, det var et annet merke og mønsteret var helt ulikt!! Jeg ble utrolig lei og frustrert - de sa at dette var ulovlig, å kjøre med ulike dekk. I tillegg ble jeg frustrert fordi jeg hadde kjøpt hos en velkjent forhandler og regner da med at alt er i orden. jeg ringer med en gang selgeren og han er enig med meg om at det må byttes og ber meg kommme på mandagen(dette var en lørdag). Jeg kommer på mandagen, da er sleger syk, men får en annen selger til å se at det virkelig er at fjerde dekk som er ulikt de tre andre. Jeg får beskjed om å ta kontakt med organisereren på Møller. Han er lite imøtekommende og mener det ikke er farlig eller ulovlig å kjøre med ulike dekk. Jeg får beskjed om å komme innom idag for en sjekk. Han sjekker og mener fremdeles det samme, men skal se om han har et likt dekk til meg for å "roe meg ned".!!! Jeg sier også at når man kjøper fra en forhandler, så bør man i det minste INFORMERE kjøperen om at det ikke er like dekk som følger med bilen, det var han ikke enig i og sa at i den verden de jobber i, så lenge det ikke er ulovlig, er det ingen som reagerer på det. så kjære lesere, hva synes dere jeg bør gjøre her? Jeg føler meg lurt av Møller.
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Det kan være et hendig uhell, når man står og legger om dekk og har mange forskjellige dekk liggende kan det skje at et annet dekk kommer på. Det samme gjelder dekk som har rulleretning, det er fort gjort at man ender opp med tre høyredekk og kun ett venstredekk. Det skal selvsagt ikke skje, og det skjer ikke ofte, men et uhell kan skje. Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å kjøre med ulike dekk, men det er ikke å anbefale. Man bør iallefall ha like dekk på samme aksling, altså like fremme og like bak.
Eli&Loli Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2011 Takk for svar. Det var det selgeren hos Møller mente også, at det kan ha skjedd et uhell når man fikset på felgene. Det er helt ok, så lenge de skifter til det opprinnelige dekket! men, når de ikke er villige til det og undergraver mine meninger med at det ikke er ulovlig. Fine, det er ikke ulovlig, men jeg har ikke kjøpt en bil med 3 like og ett ulikt dekk om jeg hadde visst det!
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Ta deg en tur nedom så skifter dem nok til det riktige dekket. Det tar fem-ti minutter å gjøre det...
Eli&Loli Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2011 Jeg var jo der idag tidlig. Da kom han med at det ikke er ulovlig... så skulle han se om de hadde et likt dekk, hvis ikke måtte jeg bare ha det sånn - det synes ikke jeg holder..
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Då får du høre om de vil bytte ut ett av de tre andre, slik at du har to av hver type. Det er et bedre alternativ det...
Gjest Consensio Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Nei, nei her skal ikke bilkjøper gjøre et kompromiss om at kanskje man kan bytte ett av de tre andre dekkene. Bilkjøper har kjøpt en bil hvor sommerdekkene skulle følge med. Dersom de ikke finner det dekket som hører sammen med de 3 andre dekkene, så får de bestille nye dekk. Her får du stå på krava dine.
C-girl Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Da du har kjøpt en bruktbil er ikke forhandler ansvarlig for at det står like dekk på alle fire felgene. Forhandler kan bare stilles ansvarlig dersom dere har avtalt at det skal følge med nye sommerdekk. At de har fikset felgene gir deg ikke noe garanti for at det er 4 like dekk på.. Forrige eier har nok sikkert punktert, og fått satt på et nytt dekk som ikke er likt til de andre. Og han har nok helt sikkert ikke gitt beskjed til forhandler da han byttet den inn. Det er ikke farlig å kjøre med to ulike typer dekk, men det skal være samme type dekk/mønster på samme aksling. På en Eu-kontroll vil det bli gitt en 2-er feil for ulike dekk/mønster som må rettes opp i før bilen blir godkjent. Med mindre dette er fryktelig dyre dekk (f.eks Conti, el Run-flat dekk el.l) så koster det nok ikke allverdens å få satt på to nye el evnt ett nytt i samme merke og mønster.
Eli&Loli Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2011 Ok, denne bilen kjenner forhandleren kjempegodt, den har vært leaset hos dem siden den var ny og de sitter på all historikk om bilen. Så om bilen skulle vært punktert og et fjerde dekk var byttet på burde de ha INFORMERT meg om det -da hadde jeg faktisk ikke kjøpt bilen! Hva slags rettigheter har jeg her da?
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 Det er ikke farlig å kjøre med to ulike typer dekk, men det skal være samme type dekk/mønster på samme aksling. På en Eu-kontroll vil det bli gitt en 2-er feil for ulike dekk/mønster som må rettes opp i før bilen blir godkjent. Er det virkelig ulovlig å kjøre med ett dekk som er ulikt de andre? Jeg er rimelig sikker på at dersom dekket er noenlunde likt i egenskaper, alder osv. er dette fullt lovlig. Men for all del, vis gjerne til et regelverk som sier noe annet.
Eli&Loli Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2011 det fjerde, og ulike, dekket har et helt annet mønster enn de andre og er av et annet merke..
Belima Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Kanskje du finner svaret her! http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html#13-1
Gjest Lille-pus Skrevet 6. mai 2011 #13 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Jeg tror det er enklere å henvise til Forskrift om periodisk kjøretøykontroll, vedlegg 1. Er det samme bredde og profil på det umake dekket som på de 3 andre ? Hvis ikke så har du kjøpt en bil med 2'er feil ihht. forskriften. Noe som i praksis betyr at Møller har levert fraa seg en bil med feil/mangel som vil føre til at vegkontoret ikke kan godkjenne kjøretøyet. Noe jeg ser på som en typisk reklamasjonssak. Ellers; er du NAF medlem så ringer du, eller kjører innom din nærmeste NAF stasjon. Du bør kanskje spandere på deg en garantiutløpstest hos NAF, - fordi det de hyggelige damene og herren hos NAF finner vil ikke en bilforhandler i Norges land ta sjansen på å lage krangel utav Endret 6. mai 2011 av Lille-pus
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #14 Skrevet 6. mai 2011 Kanskje du finner svaret her! http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html#13-1 Tilnærmet samme kvalitet står det. Selv om et dekk har snnet mønster betyr det ikke at egenskapene er drastisk annerledes.
C-girl Skrevet 6. mai 2011 #15 Skrevet 6. mai 2011 Ok, denne bilen kjenner forhandleren kjempegodt, den har vært leaset hos dem siden den var ny og de sitter på all historikk om bilen. Så om bilen skulle vært punktert og et fjerde dekk var byttet på burde de ha INFORMERT meg om det -da hadde jeg faktisk ikke kjøpt bilen! Hva slags rettigheter har jeg her da? Men selv om Møller sitter på all historikk om bilen så vil ikke en punktering bli ført opp der. Da hadde historikken på hver enkelt bil være milelang. Det er uansett ikke sikkert at den som leaset bilen på tidspunktet dekket ble byttet har sagt ifra til de om det. Det kan være h*n fikk det fikset på et annet verksted, og glemte å si noe om det da bilen ble levert tilbake. Da bilen ikke har vært på Eu-kontroll (første gang er når bilen er 4 år) så har ikke Møller levert fra seg en bil med feil på. De sjekker nok ikke at det er 4 like dekk på noen av bruktbilene de selger, verken leasing eller innbyttebil.
aluminium Skrevet 6. mai 2011 #16 Skrevet 6. mai 2011 Nå vet ikke jeg hvilke dekk som står på, men la meg anta at det skulle være fire premium-dekk, Michelin Premacy f.eks. Hadde de byttet et av disse med et Nokian Hakka, som også er et veldig godt premium-dekk, ville du aldri fått noen toer-feil, gitt at dekkene har god nok lasteindex og hastighetskode. Hadde de derimot satt på et billig Kina-dekk eller et dekk med M+S merking ville man kunne få feil. Grunnen er at disse er så ulike hverandre at det vil kunne påvirke bilens egenskaper.
Brukernavn Skrevet 11. mai 2011 #17 Skrevet 11. mai 2011 Dette er grunnen til at jeg har fast bilforhandler, som aldri ville laget noe trøbbel ut av noe sånt! Når det er sagt; jeg ville nok kjempet litt hvis jeg var deg! Jeg ville heller ikke inngått noe kompromiss, for noe jeg mener du enten burde vært opplyst om, eller ikke burde skjedd i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå