Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Jeg er i en periode nå der jeg føler at jeg trenger å finne meg selv på et dypere nivå. Hva står jeg for? Hvem vil jeg "være"? Hva er viktig for meg? Osv...osv... Jeg snuste på buddhismen i tidlig alder. 15-16 års aldern tror jeg, men plutselig skjedde det så mye annet i livet mitt at den biten ble dytta litt vekk. Nå sitter jeg igjen her og snuser på Buddhismen. Finnes det noen andre her som gjør det samme? Hva er deres tanker/meninger om Buddhismen som religion/livssyn?
Tobben70 Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Jeg er i en periode nå der jeg føler at jeg trenger å finne meg selv på et dypere nivå. Hva står jeg for? Hvem vil jeg "være"? Hva er viktig for meg? Osv...osv... Jeg snuste på buddhismen i tidlig alder. 15-16 års aldern tror jeg, men plutselig skjedde det så mye annet i livet mitt at den biten ble dytta litt vekk. Nå sitter jeg igjen her og snuser på Buddhismen. Finnes det noen andre her som gjør det samme? Hva er deres tanker/meninger om Buddhismen som religion/livssyn? Jeg tror buddismen er samme som alle religioner.....oppspinn!
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Jeg tror buddismen er samme som alle religioner.....oppspinn! Ok. Vel, jeg er heller ikke begeistra for de fleste religioner, men buddhismen skiller seg veldig ut. Det er f.eks i snakk om å tro på en gud, og det er viktig for min del. Hvorfor mener du buddhismen er oppspinn? Eller, hvilken del av buddhismen er oppspinn? For min del kunne jeg aldri fått meg selv til å tro på reinkarinasjon og den biten (da jeg har en helt annen tro om hva som skjer når vi dør), men å bruke buddhismen i måten man lever på, som en filosofi, synes jeg er veldig interessant. Målet med buddhistisk praksis er å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana. Jeg vil vel helst tenke om nirvana som en slags "lykke", og ikke nirvana i den formen som mange buddhister ser på det som. Buddhismen omfatter en modell av menneskesinnet som søker å kartlegge de mekanismene som gjør at vi tenker, føler og handler slik vi gjør. Buddhistisk praksis går i stor grad ut på å gjenkjenne og forstå seg selv i henhold til denne modellen slik at ens tanker og handlinger kommer over i et fruktbart, konstruktivt og etisk gavnlig spor. Det er mulig å betrakte visse deler av buddhistisk praksis som en form for kognitiv terapi. Kognitiv terapi har jeg vært borti tidligere, og jeg er veldig begeistra for det, - så jeg ble ikke overraska når jeg leste om det og likheten med buddhistisk tenking. Endret 6. mai 2011 av Bodøjenta87
^me^ Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 (endret) jeg lagde denne tråden for 1 år siden, kanskje du får noen svar i denne? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=491940&st=0&p=8104876&hl=buddhist&fromsearch=1&#entry8104876 jeg lever fremdeles med et buddhistisk livssyn og kommer til å melde meg ut av statskirken. Endret 6. mai 2011 av ^me^
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Om buddhismen interesserer deg, og appellerer til deg, burde du også sjekke ut paganistiske religioner.
Tobben70 Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Ok. Vel, jeg er heller ikke begeistra for de fleste religioner, men buddhismen skiller seg veldig ut. Det er f.eks i snakk om å tro på en gud, og det er viktig for min del. Hvorfor mener du buddhismen er oppspinn? Eller, hvilken del av buddhismen er oppspinn? For min del kunne jeg aldri fått meg selv til å tro på reinkarinasjon og den biten (da jeg har en helt annen tro om hva som skjer når vi dør), men å bruke buddhismen i måten man lever på, som en filosofi, synes jeg er veldig interessant. Målet med buddhistisk praksis er å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana. Jeg vil vel helst tenke om nirvana som en slags "lykke", og ikke nirvana i den formen som mange buddhister ser på det som. Buddhismen omfatter en modell av menneskesinnet som søker å kartlegge de mekanismene som gjør at vi tenker, føler og handler slik vi gjør. Buddhistisk praksis går i stor grad ut på å gjenkjenne og forstå seg selv i henhold til denne modellen slik at ens tanker og handlinger kommer over i et fruktbart, konstruktivt og etisk gavnlig spor. Det er mulig å betrakte visse deler av buddhistisk praksis som en form for kognitiv terapi. Kognitiv terapi har jeg vært borti tidligere, og jeg er veldig begeistra for det, - så jeg ble ikke overraska når jeg leste om det og likheten med buddhistisk tenking. Levereglene i buddismen er grei nok, men det er de i mange andre religioner også. Det er det overnaturlige med reinkarnasjon og nirvana som er oppspinn. Det finnes ikke noe overnaturlig. Lev som dere vil, uten idiotiske religioner.
^me^ Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 det som er spesielt med buddhisme er at det ikke er renpakket religion, det er et livssyn, en måte å se livet sitt på ingen gud du må tro på, ingenting du må eller ikke må gjøre (med unntak i å drepe/såre folk selvfølgelig, men det er vel ikke så vanskelig ) bare vær et godt menneske mot andre så får du alt godt tilbake igjen. det med karma er ikke så dumt det 1
Gjest *smak* Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har begrensede kunnskaper om Buddhismen, men det jeg har lest har vært bra... Jeg har lest sitater fra Buddishmen som jeg finner interessante. Det går på hvordan hver og en kan få bedre livskvalitet.. Derfor føler jeg den skiller seg ut... Mer menneskelig og i tiden enn andre religioner som bare går ut på å dyrke en Gud...
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2011 Levereglene i buddismen er grei nok, men det er de i mange andre religioner også. Det er det overnaturlige med reinkarnasjon og nirvana som er oppspinn. Det finnes ikke noe overnaturlig. Lev som dere vil, uten idiotiske religioner. Vel, å påstå at det ikke finnes noe overnaturlig i det store og hele må jeg si er rimelig naivt, men folk må nå mene akkurat det de selv vil! Folk er forskjellige, og godt er det! Jeg vet selv med sikkerhet at det du sier der faktisk ikke stemmer, men det kommer helt an på hva man er åpen for, og hva man selv har opplevd opp gjennom åra. Jeg tror dog ikke på Gud (selv om man må huske på at hvordan man tolker Gud er helt individuelt. Noen mener det er en mann med bevissthet som sitter på en sky, andre ser på Gud som en energi som er i alt vi har rundt oss og det vi er..osv-osv...kompliserte greier, og ingen lette svar på noe av det, men vi må respektere hverandre!) Det jeg kunne tenkt meg er at du spesifiserer litt mer og forklarer hvorfor du liker/ikke liker buddhismen? Det du sier der blir liksom litt for tynt! Nirvana er målet for buddhister, men det kan som med Gud tolkes på forskjellige måte..slik jeg ser på nirvana som lykken/det gode liv.
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2011 det som er spesielt med buddhisme er at det ikke er renpakket religion, det er et livssyn, en måte å se livet sitt på ingen gud du må tro på, ingenting du må eller ikke må gjøre (med unntak i å drepe/såre folk selvfølgelig, men det er vel ikke så vanskelig ) bare vær et godt menneske mot andre så får du alt godt tilbake igjen. det med karma er ikke så dumt det Ikkesant! Det med karma er ikke dumt i det hele tatt, og jeg har virkelig troa på det! Jeg tror faktisk buddhistiske "leveregler" og måten å se livet og verden på er noe som kan gjøre en VIRKELIG lykkelig. Man blir fridd fra følelser som kun gjør en vondt. Misunnelse, sjalusi, grådighet..ja, menneskelige svakheter. Menneskelige svakheter som jeg i bunn og grunn tror vil velte menneskeheten overende når tiden er ute for oss.
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har begrensede kunnskaper om Buddhismen, men det jeg har lest har vært bra... Jeg har lest sitater fra Buddishmen som jeg finner interessante. Det går på hvordan hver og en kan få bedre livskvalitet.. Derfor føler jeg den skiller seg ut... Mer menneskelig og i tiden enn andre religioner som bare går ut på å dyrke en Gud... Ja ikkesant! Den Gude-dyrkinga kan jeg ikkeno med. Det er jo ikke rart de fleste religioner har en blodig fortid (og fremtid!), - buddhismen STÅR virkelig for noe helt annet!
Tobben70 Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Vel, å påstå at det ikke finnes noe overnaturlig i det store og hele må jeg si er rimelig naivt, men folk må nå mene akkurat det de selv vil! Folk er forskjellige, og godt er det! Jeg vet selv med sikkerhet at det du sier der faktisk ikke stemmer, men det kommer helt an på hva man er åpen for, og hva man selv har opplevd opp gjennom åra. Jeg tror dog ikke på Gud (selv om man må huske på at hvordan man tolker Gud er helt individuelt. Noen mener det er en mann med bevissthet som sitter på en sky, andre ser på Gud som en energi som er i alt vi har rundt oss og det vi er..osv-osv...kompliserte greier, og ingen lette svar på noe av det, men vi må respektere hverandre!) Det jeg kunne tenkt meg er at du spesifiserer litt mer og forklarer hvorfor du liker/ikke liker buddhismen? Det du sier der blir liksom litt for tynt! Nirvana er målet for buddhister, men det kan som med Gud tolkes på forskjellige måte..slik jeg ser på nirvana som lykken/det gode liv. Naivt?? Det er utlovet en belønning på 1000000 dollar til den som klarer å påvise noe overnaturlig. Så det er bare å slå til Buddismen har greie leveregler, men alt med nirvana og karma er bare tull!! Dropp religion, ta ut leverreglene dere liker og lev livet
Lykkelitenen Skrevet 6. mai 2011 #13 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Buddhismen fasinerte meg til jeg begynte å studere religion og innså at buddhismen er like egoistisk som alle andre religioner. Karma er slik jeg ser det ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Du har det vondt? Din feil, du har nok bragt det på deg selv i ditt forrige liv. Sulter folk i Afrika? Vel, de må jo ha gjort noe fælt for å være født i afrika i utgangspunktet, så det er jo deres egen feil... Utviklingshemmet? Karma igjen. Men den buddhismen de fleste i vesten "praktiserer" er jo ikke buddhisme som man finner det i Asia, men en buddhisme formet og "solgt" av Olcott og en generell blanding av buddhistiske tanker fra de ulike buddhistiske grenene, blandet med moderne vestlig filosofi. men for all del, det finnes en del gode tanker og praksiser innenfor buddhime, både den østlige religionen og den mer vestlige filosofien, men selve grunntanken gjør meg kvalm. Endret 6. mai 2011 av Lykkelitenen 1
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 6. mai 2011 Naivt?? Det er utlovet en belønning på 1000000 dollar til den som klarer å påvise noe overnaturlig. Så det er bare å slå til Buddismen har greie leveregler, men alt med nirvana og karma er bare tull!! Dropp religion, ta ut leverreglene dere liker og lev livet Hehe, vel, det blir litt vanskelig over kvinneguidens forum! Men dæven, det var mange nuller! Det der med å droppe religion og leve livet er forsåvidt greit det, - men det har jeg gjort i 23 år nå, og jeg har behov for å finne litt mer mening i ting (folk har behov for forskjellige ting! :gjeiper: ), da jeg har kommet en plass i livet der det på en måte har stoppet litt opp. Jeg har ikke et behov for en Gud å tilbe eller regler å leve etter på den måten, - men jeg vil finne "freden i livet", lykken, tenkesettet som etterhvert kan fri en fra negative følelser, og jeg tror isåfall man kan lære mye av buddhismen. Jeg blir nok aldri reinspikka buddhist, det krever en tro på nirvana og gjenfødsel og det som går på et litt for høyt plan (for min del), men jeg tror jeg har funnet et levesett og et livssyn jeg kan "leve etter"...på en måte.. Jeg tror ikke bare det gjør en til et bedre menneske, men til et lykkeligere et!
^me^ Skrevet 6. mai 2011 #15 Skrevet 6. mai 2011 (endret) karma er bare tull!! bare for å sette ting på spissen her: si at du en dag har en dårlig dag... du går og baksnakker folk for å få seg selv til å virke bedre, du er frekk i kjeften og er skikkelig uhøflig mot folk.. hva tror du at du får igjen da?smilende og fornøyde kollegaer? nei...mest sannsynlig kommer du til å gjøre dine kollegaer frustrerte og de kommer mest sannsynlig til å være frekk og uhøflig igjen mot deg, og det med baksnakking..tror du ikke folk plukker opp det?det gjør at du også blir den nye snakkisen på jobb "hva feiler det han da?" "hvem tror han at han er?". hva gjør det med din dag?hva tror du det gjør med deg? så kan du jo forestille deg den samme dagen, bare at du nå har en god dag og er høflig, snill og hjelpsom mot dine kollegaer. Du baksnakker aldri og er en pålitelig person som folk vet å kunne stole på..hvordan tror du dine dager på jobb blir da?hva tror det det gjør med deg? u see, det med karma er ikke så hokkus pokkus som du vil ha det til. det er ren logikk det.. Endret 6. mai 2011 av ^me^
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 6. mai 2011 Buddhismen fasinerte meg til jeg begynte å studere religion og innså at buddhismen er like egoistisk som alle andre religioner. Karma er slik jeg ser det ren og skjær ansvarsfraskrivelse. Du har det vondt? Din feil, du har nok bragt det på deg selv i ditt forrige liv. Sulter folk i Afrika? Vel, de må jo ha gjort noe fælt for å være født i afrika i utgangspunktet, så det er jo deres egen feil... Utviklingshemmet? Karma igjen. Men den buddhismen de fleste i vesten "praktiserer" er jo ikke buddhisme som man finner det i Asia, men en buddhisme formet og "solgt" av Olcott og en generell blanding av buddhistiske tanker fra de ulike buddhistiske grenene, blandet med moderne vestlig filosofi. men for all del, det finnes en del gode tanker og praksiser innenfor buddhime, både den østlige religionen og den mer vestlige filosofien, men selve grunntanken gjør meg kvalm. Sant nok, har ikke sett på det sånn før. Det finnes jo, som du såvidt nevner, mange grener ut fra den opprinnelige buddhismen, - og for min del ville jeg som sagt aldri kunne blitt buddhist fullt og helt, men heller brukt det som en veileder i livet. Har lest for lite om det til å kunne si så mye mer, men jeg er så utrolig fascinert!!
Lykkelitenen Skrevet 6. mai 2011 #17 Skrevet 6. mai 2011 bare for å sette ting på spissen her: si at du en dag har en dårlig dag... du går og baksnakker folk for å få seg selv til å virke bedre, du er frekk i kjeften og er skikkelig uhøflig mot folk.. hva tror du at du får igjen da?smilende og fornøyde kollegaer? nei...mest sannsynlig kommer du til å gjøre dine kollegaer frustrerte og de kommer mest sannsynlig til å være frekk og uhøflig igjen mot deg, og det med baksnakking..tror du ikke flok plukker opp det?det gjør at du også blir den nye snakkisen på jobb "hva feiler det han da?" "hvem tror han at han er?". hva gjør det med din dag?hva tror d det gjør med deg? så kan du jo forestille deg den samme dagen, bare at du nå har en god dag og er høflig, snill og hjelpsom mot dine kollegaer. Du baksnakker aldri og er en pålitlig person som folk vet å kunne stole på..hvordan tror du dine dager på jobb blir da?hva tror det det gjør med deg? u see, det med karma er ikke så hokkus pokkes som du vil ha det til. det er ren logikk det.. Det er jo ikke en buddhistisk karmantenkning, det er et buddhistisk begrep men i en helt annen setting. Karmabegrepet for en buddist er MYE videre og mer komplisert enn det.
Lykkelitenen Skrevet 6. mai 2011 #18 Skrevet 6. mai 2011 Sant nok, har ikke sett på det sånn før. Det finnes jo, som du såvidt nevner, mange grener ut fra den opprinnelige buddhismen, - og for min del ville jeg som sagt aldri kunne blitt buddhist fullt og helt, men heller brukt det som en veileder i livet. Har lest for lite om det til å kunne si så mye mer, men jeg er så utrolig fascinert!! Det er ikke så mange grener av buddhisme, men i vesten har man skapt en ny buddhisme, som ikke er buddhisme... Man har tatt de buddhistiske begrepene og gitt dem nye meninger som passer oss, men de har mistet sitt fellesskap med den buddhismen man finner på f.eks Sri Lanka. Derfor irriterer meg det litt at alle kaller seg buddhisme når de ikke egentlig vet hva buddhismen er. Ny-Buddhisme burde man nesten kalt det Det er som å si at en jøde er kristen for å sette det på spissen. 1
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 6. mai 2011 bare for å sette ting på spissen her: si at du en dag har en dårlig dag... du går og baksnakker folk for å få seg selv til å virke bedre, du er frekk i kjeften og er skikkelig uhøflig mot folk.. hva tror du at du får igjen da?smilende og fornøyde kollegaer? nei...mest sannsynlig kommer du til å gjøre dine kollegaer frustrerte og de kommer mest sannsynlig til å være frekk og uhøflig igjen mot deg, og det med baksnakking..tror du ikke flok plukker opp det?det gjør at du også blir den nye snakkisen på jobb "hva feiler det han da?" "hvem tror han at han er?". hva gjør det med din dag?hva tror d det gjør med deg? så kan du jo forestille deg den samme dagen, bare at du nå har en god dag og er høflig, snill og hjelpsom mot dine kollegaer. Du baksnakker aldri og er en pålitlig person som folk vet å kunne stole på..hvordan tror du dine dager på jobb blir da?hva tror det det gjør med deg? u see, det med karma er ikke så hokkus pokkes som du vil ha det til. det er ren logikk det.. Man er mot andre slik man vil at andre skal være mot seg :D
Bodøjenta87 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 6. mai 2011 Det er ikke så mange grener av buddhisme, men i vesten har man skapt en ny buddhisme, som ikke er buddhisme... Man har tatt de buddhistiske begrepene og gitt dem nye meninger som passer oss, men de har mistet sitt fellesskap med den buddhismen man finner på f.eks Sri Lanka. Derfor irriterer meg det litt at alle kaller seg buddhisme når de ikke egentlig vet hva buddhismen er. Ny-Buddhisme burde man nesten kalt det Det er som å si at en jøde er kristen for å sette det på spissen. Hm, spennende! Og jeg er forsåvidt ganske enig. I mitt tilfelle så vil jeg antakeligvis plukke ut deler av buddhismen, og ikke leve etter buddhismen som en vanlig buddhist ville gjort. Det ville nok ikke falt seg naturlig i min situasjon. Litt teit hvis man DA går og kaller seg buddhist! :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå