AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Har ikke så mye kontakt med mor og faren min er død. Men jeg har nå i voksen alder mistenkt at mamma har rhesus minusblod, for hun har mistet fem barn under graviditet. Og da jeg var lita fikk jeg vite at det var noe med blodet hennes som gjorde det. Ringte til mamma i går og spurte rett ut. Hun sa at da at de planla å skifte blod da hun var gravid med meg, men at det slapp dette. Forøvrig har jeg også to eldre søsken som er født. Hennes første og andrefødte. Men mamma sa at hun ikke visste hva egen blodtype het. De andre mislykkede graviditetene var med en annen far enn det vi andre har, så mamma fikk rett og slett aldri barn med en annen far enn vår. Den tredje graviditeten ble mislykket. Jeg er hennes fjerde graviditet.Dette har fått meg til å lure på om både mamma og pappa er rhesus minus og at mamma kan ha vært utro den tredje gangen hun ble gravid.... På den annen side har jeg lest at det går bra med den førstefødte hvis moren er rhesus minus og barnet er rhesus pluss. Dette er fordi moren ikke lager antistoffer før senere når moren har blitt gravid med det første rhesuspluss barnet. Så ergo kan broren min være enten rhesus pluss eller minus, søsteren min kan sannsynlighvis være rhesus pluss, siden mamma ikke laget antistoffer før ved tredje graviditet og jeg er....? Jeg har også født et barn uten problemer, men dette har fått meg til å tenke på om det kan bli problemer senere. Så derfor lurer jeg på om det er rutiner på dette med blod? Blir blod alltid testet for rhesus minus og pluss uansett under graviditet? Eller kan man rett og slett gå uvitende rundt og ikke vite om man har rhesus minusblod? Jeg ble forøvrig født tre måneder for tidlig. Så det kan da kanskje tyde på at jeg er rhesus pluss? Men hvis jeg er rhesus pluss, hvorfor slapp de da å skifte blod på meg? Ja, jeg skal ta en blodprøve, men vil gjerne høre andres mening rundt dette. For det er egentlig ingen vits i å teste hvis dette kanskje ble gjort under egen graviditet
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Det taes blodprøve under svangerskap for å finne ut av blodtype, ja. 1
Klematis Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Det skal være rutine å teste Rhesus på første svangerskapskontroll. Det sto oppført på helsekortet mitt, sjekk om det ikke står der. Dersom du ikke har det lenger er det jo bare å ta en telefon til legen.
Amélie E. Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Jeg tror alle gravide blir tatt blodprøve på akkurat pga rhesus. Det er når mor er rhesus minus og barn er rhesus pluss at det er viktig at mors blod ikke kommer inn i barnets årer for da kan det koagolere og barnet kan dø. I slike tilfeller blir det tatt ekstra forhåndsregler under graviditet og fødsel. Mamma er rhesus minus og jeg er rhesus pluss - det gikk heldigvis bra for oss :-) Du skriver om "å skifte blod" på noen, er dette mulig? Det andre du nevnte om at det har noe å si hvilket nr barnet er i føderekken har jeg ikke hørt om - blir spennende å se om noen vet noe om dette. PS: Fastlege kan søke sykehuset der du fødet om å få oppgitt din blodtype. De er litt strenge med å oppgi opplysninger om noens blodtype. Å få testet blodtype koster ellers ca 400,-
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har rhesus minusblod. Fikk sjekket dette rutinemessig ved graviditeten. Og fikk sprøyte etterpå (eller var det den nyfødte babyen som fikk det, det var kanskje mer sannsynlig - husker lite av det som skjedde der og da.) I våre dager er det i allefall null problem. Jeg har diskutert dette med min mor. Hun er positiv, men min mormor var også negativ. Til og med i den tiden visste de om dette, tydeligvis. Tror de også ble opplyst om dette da de var gravide. Jeg var forresten også nysgjerrig på hvilken blodtype jeg har, ikke bare om det er pluss eller minus. Men dette fikk jeg ikke vite av legen. Det er visst så dyrt å sjekke det (og ikke nødvendig), at de ikke gjør det lenger.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 De tester tilogmed for dette når man skal ta abort, alle gravide testet ved første anledning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå