Gå til innhold

Database


Gjest Canis lupus

Anbefalte innlegg

Gjest Canis lupus

Hvordan sier man database?

Jeg sier det rett fram. Altså database. Men fleste jeg kjenner sier databAse med "høy" A og litt trykk på T-en. Høres ut som om man sier daTabaaaase..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nadezhda

Jeg sier det på samme måte som du gjør, har stusset på databaaaaaase jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere, man skulle jo tro at trykket burde være på data, siden det er slik man sier DATAmaskin. Jeg brukte litt tid på å venne meg til å si dataBASE da jeg studerte informatikk på 90-tallet, men alle foreleserne brukte jo den uttalen, så det er nok riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En base er en base, også om den tilfeldigvis inneholder data.

Men når vi snakker om f.eks. flybase eller militærbase, da er jo ikke trykket på base? :klo:

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men når vi snakker om f.eks. flybase eller militærbase, da er jo ikke trykket på base? :klo:

Jeg sier database på samme måte jeg ville si flybase med trykk på første stavelse. Vi sier jo også datalagring med trykk på første stavelse, ikke dataLAGring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dere, man skulle jo tro at trykket burde være på data, siden det er slik man sier DATAmaskin. Jeg brukte litt tid på å venne meg til å si dataBASE da jeg studerte informatikk på 90-tallet, men alle foreleserne brukte jo den uttalen, så det er nok riktig.

Nei, det var nok du som hadde rett. "Database" skal selvsagt uttales etter samme regler som andre lignende ord på norsk, altså med trykket på første stavelse.

Uttalen "databAse" er bare noe fjolleri man dessverre driver med i IT-bransjen, og det er sikkert relatert til den engelske uttalen av samme ord. (Jeg jobber i IT-bransjen og retter på alle som sier databAse, unntatt hvis det er en kunde som kunne tenkes å bli fornærmet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalen "databAse" er bare noe fjolleri man dessverre driver med i IT-bransjen, og det er sikkert relatert til den engelske uttalen av samme ord.

Neppe, ettersom den engelske uttalen er "dAtabase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer it, men har ikke lagt merke til at folk sier databAse, jeg sier database på samme måte som datamaskin (og innbiller meg at de fleste andre gjør det samme?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer it, men har ikke lagt merke til at folk sier databAse, jeg sier database på samme måte som datamaskin (og innbiller meg at de fleste andre gjør det samme?).

På norsk har jeg kun hørt folk si databAse. Har lagt godt merke til det fordi jeg stusser på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...