Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lavt stoffskifte for ett år siden. Før det har jeg alltd vært typen som har vært veldig slank. Når jeg fik lavt stoffskifte raste jeg opp i vekt. Jeg gikk ned noen av kiloene igjen etter jeg begynnte på medisinen, men fortsatt sliter jeg med for mange kilo. Jeg spiser sundt og trener jevnlig. Vet jo at stoffskifte pasienter kan slite med overvekt, men det er vel noe jeg kan gjøre for at jeg skal gå ned?

Har hørt at det er noe type mat man ikke skal spise. Blant annet blomkål. Stemmer dette? Da tenker jeg både på vekttap og på energi nivå. På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

Gjest norah
Skrevet

Kjenner til den, du....

Her limer fettet seg fast(eventuelt raser av) alt ettersom medisineringsgrad - og det er nærmest umulig å kontrollere med trening og kosthold for mitt vedkommende ihvertfall. Så jeg praktiserer "nogenlunde samme kosthold og aktivitetsnivå som alltid uansett vekt" -regelen. Jeg merker iallefall betydelig effekt av medisinering, men er vanskelig å finne den riktige balansen siden man fort får for høyt. Pest eller kolera, take a pick ;)

Det er endel med lavt stoffskifte som trives best med varianter av lavkarbo-kosthold.

Det gjør ikke det for meg, men vet endel "sverger" til det.

Når det kommer til nei-mat, så er det endel matvarer man skal moderere seg på, fordi det påvirker skjoldbruskjertelen. Omvendte råd vil jo gjelde med de som har for høyt - siden de gjerne vil senke produksjon.

Disse matvarene har jeg fått med meg gjennom ulike fagtidssktifter, samt hos fastlegen min(har hørt om mye mer, men jeg velger å følge det som er "allment" kjent):

- Ikke fisk mer enn to ganger i uken(type middagsporsjon)

- Ikke omega 6 syrer(er flammatorisk, er bl. a også i nattlysolje)

- Ikke mye peanøtter

- Ikke soyaprodukter

- Ikke mye grønne grønnsaker, da spesielt spinat

- Ikke koffein(spesielt ikke i forbindelse med medisinering)

- Og i forbindelse med medisinering må du vente minst 2 timer med kalsium&jerntilskudd. Også mat med høyt innhold av dette(melk, youghurt etc)

Jeg spiser litt av alt dette, men forsøker å heller velge andre ting sånn på daglig basis.

Når det kommer til vekt er det ingenting som er annerledes om man har lavt eller normalt stoffskifte. Trening øker stoffskiftet, og er bra for alle, også oss - og sunt kosthold er viktig for generell helsetilstand. Ingen spesielle hensyn å ta med lavt stoffskifte ifht vekttap, bortsett fra at man ikke kan menge seg hensynsløst i fisk og grønne grønnsaker.

Er dessverre ingen magiske løsninger her, men er verdt å sjekke om du har rom for oppdosering uten at det blir for høyt. Det kan gjøre noe med vekten din når det er knyttet til stoffskiftet og ikke livsstil.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til den, du....

Her limer fettet seg fast(eventuelt raser av) alt ettersom medisineringsgrad - og det er nærmest umulig å kontrollere med trening og kosthold for mitt vedkommende ihvertfall. Så jeg praktiserer "nogenlunde samme kosthold og aktivitetsnivå som alltid uansett vekt" -regelen. Jeg merker iallefall betydelig effekt av medisinering, men er vanskelig å finne den riktige balansen siden man fort får for høyt. Pest eller kolera, take a pick ;)

Det er endel med lavt stoffskifte som trives best med varianter av lavkarbo-kosthold.

Det gjør ikke det for meg, men vet endel "sverger" til det.

Når det kommer til nei-mat, så er det endel matvarer man skal moderere seg på, fordi det påvirker skjoldbruskjertelen. Omvendte råd vil jo gjelde med de som har for høyt - siden de gjerne vil senke produksjon.

Disse matvarene har jeg fått med meg gjennom ulike fagtidssktifter, samt hos fastlegen min(har hørt om mye mer, men jeg velger å følge det som er "allment" kjent):

- Ikke fisk mer enn to ganger i uken(type middagsporsjon)

- Ikke omega 6 syrer(er flammatorisk, er bl. a også i nattlysolje)

- Ikke mye peanøtter

- Ikke soyaprodukter

- Ikke mye grønne grønnsaker, da spesielt spinat

- Ikke koffein(spesielt ikke i forbindelse med medisinering)

- Og i forbindelse med medisinering må du vente minst 2 timer med kalsium&jerntilskudd. Også mat med høyt innhold av dette(melk, youghurt etc)

Jeg spiser litt av alt dette, men forsøker å heller velge andre ting sånn på daglig basis.

Når det kommer til vekt er det ingenting som er annerledes om man har lavt eller normalt stoffskifte. Trening øker stoffskiftet, og er bra for alle, også oss - og sunt kosthold er viktig for generell helsetilstand. Ingen spesielle hensyn å ta med lavt stoffskifte ifht vekttap, bortsett fra at man ikke kan menge seg hensynsløst i fisk og grønne grønnsaker.

Er dessverre ingen magiske løsninger her, men er verdt å sjekke om du har rom for oppdosering uten at det blir for høyt. Det kan gjøre noe med vekten din når det er knyttet til stoffskiftet og ikke livsstil.

Kan du være snill å vise til noen kilder som støtter disse påstandene? Jeg vet at myten om at man ikke skal spise soyaprodukter er nettopp det - en myte. http://www.mayoclinic.com/health/hyperthyroidism/AN00454 Å unngå å spise fisk bl.a. kjenner jeg ikke til.

Jeg har ikke klart å finne noen kilder som bekrefter at trening øker stoffskiftet. Trening øker forbrenningen, ja, men påvirker ikke skjoldbruskkjertelen.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og har aldri hørt om at man ikke skal spise det du nevner. Har bare blitt fortalt at:

- ta medisinen en halvtime før man spiser

- helst om morgenen

- ikke bland Levaxin og kaffe

- ikke bland Levaxin og jerntabletter

- ikke bland Levaxin og medisin mot halsbrann

- har lest et par steder at for mye soya ikke er så gunstig over tid

Endret av Nøtteskall
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og har aldri hørt om at man ikke skal spise det du nevner. Har bare blitt fortalt at:

- ta medisinen en halvtime før man spiser

- helst om morgenen

- ikke bland Levaxin og kaffe

- ikke bland Levaxin og jerntabletter

- ikke bland Levaxin og medisin mot halsbrann

- har lest et par steder at for mye soya ikke er så gunstig over tid

Tusen takk for flotte svar alle sammen. Gjerne kom med flere!!

Må jeg vente le ge med å drikke kaffe etter jeg har tatt tabletten?

Jeg syns dette er virkelig vanskelig. Det er virkelig en jungel og vanskelig å vite hva man skal legge vekt på og ikke. men vil virkelig ned i vekt.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar alle sammen. Gjerne kom med flere!!

Må jeg vente le ge med å drikke kaffe etter jeg har tatt tabletten?

Jeg syns dette er virkelig vanskelig. Det er virkelig en jungel og vanskelig å vite hva man skal legge vekt på og ikke. men vil virkelig ned i vekt.

Jeg vet ikke om det er en "regel" for hvor lenge man må vente med å drikke kaffe. Personlig venter jeg minst en halvtime i alle fall.

Det viktigste er uansett at man tar medisinen og at det er riktig dose :) Pluss at man tar en kontrollprøve ca hvert halvår.

Men du sier du vil ned i vekt. Hvor mye vil du gå ned? Og når begynte du på Levaxin?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker kaffe på morgenen samtidig som jeg tar medisinen. Erfarer ikke noe negativt der.

Så lenge du ikke er stabil så anbefaler jeg deg å ta blodprøver annenhver måned. Du skal ikke ta medisin den dagen du tar blodprøve.

Det som er det viktigste er at du faktisk tar en blodprøve når du føler deg helt fin. Referanseverdiene er for friske folk og det betyr overhode ikke at det er dine verdier. Ved å ha svar på hvordan blodprøvene er når du føler deg fin gir deg en rettningslinje når du er dårlig.

Jeg gikk opp 10 kg og har gått ned 5 av de. De siste 5 ser ut til å være vanskelig å bli kvitt.

Siri

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ta prøver både når man føler seg fin, og når man føler seg dårlig. Da har man mer datamateriale å gå på.

Og: når man endrer dose tar det mange uker for stoffskiftet å stabilisere seg. Man bør ta prøver igjen etter minst seks uker, og helst egentlig et par måneder etter.

Skrevet

Så vidt jeg vet er ingen av disse rådene dokumentert på noe vis, og i praksis man måtte spise jævlig mye brokkoli for å påvirke stoffskifte nevneverdig, i forhold til hvor effektiv medisineringen er.

Selv har jeg høyt stoffskifte, og ut fra denne logikken burde jo jeg la være å trene, pga det liksom skal høyne stoffskiftet. Når det gjelder å regulere kroppsvekt er det de samme mekanismene som ellers, sitter en på rompa og spiser masse blir en tjukk, enten en har høyt eller lavt stoffskifte, og er man flink til å trene og regulere kostholdet holder man seg i form.

• Liker 1
Gjest norah
Skrevet

Hvor dokumentert det er vet jeg nå ikke, stoffskifte generelt er jo ikke det som blir mest forsket på.

Jeg har tatt det fra skriv fastlegen har gitt meg, samt at det gjentar seg i endel bøker/artikler om temaet som er skrevet at spesialister på temaet.

Men, om det er medisinsk beviselig vet jeg ikke, og har heller ikke noe behov for å teste ut validiteten i kildene for å si det slik.

Generelt sett gjentar de viktigheten av å fokusere på flammatoriske/inflammatoriske matvarer etc.

Googlet det kjapt, og da kom bl. a Universitetet i Maryland med endel likt; http://www.umm.edu/altmed/articles/hypothyroidism-000093.htm

"Avoid foods that interfere with thyroid function, including broccoli, cabbage, brussels sprouts, cauliflower, kale, spinach, turnips, soybeans, peanuts, linseed, pine nuts, millet, cassava, and mustard greens.

If you take thyroid hormone medication, talk to your doctor before eating soy products. There is some evidence soy may interfere with absorption of thyroid hormone."

og

Talk to your doctor before increasing your caffeine intake, as caffeine impacts several conditions and medications.

Fastlegen min, som til nå er den flinkeste jeg har møtt på angående temaet mente iallefall bestemt at det var ulike matvarer(de jeg nevner) som innvirker på skjoldbruskkjertelen.

Men hvor signifikante disse funnene er vet jeg ikke - lever selv ikke slavisk etter dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dokumentert det er vet jeg nå ikke, stoffskifte generelt er jo ikke det som blir mest forsket på.

Jeg har tatt det fra skriv fastlegen har gitt meg, samt at det gjentar seg i endel bøker/artikler om temaet som er skrevet at spesialister på temaet.

Men, om det er medisinsk beviselig vet jeg ikke, og har heller ikke noe behov for å teste ut validiteten i kildene for å si det slik.

Generelt sett gjentar de viktigheten av å fokusere på flammatoriske/inflammatoriske matvarer etc.

Googlet det kjapt, og da kom bl. a Universitetet i Maryland med endel likt; http://www.umm.edu/altmed/articles/hypothyroidism-000093.htm

"Avoid foods that interfere with thyroid function, including broccoli, cabbage, brussels sprouts, cauliflower, kale, spinach, turnips, soybeans, peanuts, linseed, pine nuts, millet, cassava, and mustard greens.

If you take thyroid hormone medication, talk to your doctor before eating soy products. There is some evidence soy may interfere with absorption of thyroid hormone."

og

Talk to your doctor before increasing your caffeine intake, as caffeine impacts several conditions and medications.

Fastlegen min, som til nå er den flinkeste jeg har møtt på angående temaet mente iallefall bestemt at det var ulike matvarer(de jeg nevner) som innvirker på skjoldbruskkjertelen.

Men hvor signifikante disse funnene er vet jeg ikke - lever selv ikke slavisk etter dette.

Siden du refererer til sier:

These supplements may also help:

Omega-3 fatty acids, such as fish oil, 1 - 2 capsules or 1 - 2 tbs. of oil daily, to help decrease inflammation and help with immunity.

Det er det motsatte av det du sa i ditt første innlegg. Hva skal man tro på?

Gjest norah
Skrevet

Siden du refererer til sier:

These supplements may also help:

Omega-3 fatty acids, such as fish oil, 1 - 2 capsules or 1 - 2 tbs. of oil daily, to help decrease inflammation and help with immunity.

Det er det motsatte av det du sa i ditt første innlegg. Hva skal man tro på?

Nei, jeg skrev omega 6, ikke 3. Det finnes tre ulike syrer; omega 3, 6 og 9. Og du kan få tilskudd som inneholder omega 3, men ikke 6. Som det står her.

Men kan du ikke heller dele kunnskap - eller vise til funn som sier noe annet så vi kanskje kan lære noe?

Sånn istedetfor å være fast bestemt på å motsi ting jeg faktisk ikke sier?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skrev omega 6, ikke 3. Det finnes tre ulike syrer; omega 3, 6 og 9. Og du kan få tilskudd som inneholder omega 3, men ikke 6. Som det står her.

Men kan du ikke heller dele kunnskap - eller vise til funn som sier noe annet så vi kanskje kan lære noe?

Sånn istedetfor å være fast bestemt på å motsi ting jeg faktisk ikke sier?

Jeg motsier ikke noe som helst, jeg stiller spørsmål. Det må da være lov?

Gjest norah
Skrevet

Jeg motsier ikke noe som helst, jeg stiller spørsmål. Det må da være lov?

Det er lov, men du siterer meg på ting jeg ikke sier. Og dermed er det vel ikke så mye å stille spørsmål om.

Men igjen, har du kunnskap/vurderinger å dele, så del ivei. TS og sikkert mange andre kunne hatt nytte av det, istedetfor at dette blir en lang tråd hvor "anonymbruker" pirker på tull.

Skal man være uenig må man nesten ha et visst grunnlag å være uenig på, en motsigelse med begrunnelse f.eks.

Jeg holder alle muligheter åpne, og har ingen personlige meninger i denne saken. For mitt vedkommende hadde det vært strålende om det viste seg at alt jeg sa var feilaktig forskning, og at løsningen var som å bare ta tyroksintilskudd, så ble alt perfekt regulert.

Men slik er det altså ikke for alle.

Men såvidt jeg kan se er det iallefall ikke dukket opp noen andre hverken støttende eller motstridende forskningsartikler e.l til nå i denne tråden fra andre.

Folk får symptomer i ulik grad, og ikke alle klarer regulere det helt optimalt.

Lege Ina Wille svarer spesifikt på overvekt og lavt stoffskifte at; "Matlysten kan bli nedsatt samtidig som de går opp i vekt." http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2047

Henvises også til som et hovedsymptom her; http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftelavt.php

Det er også allment kjent at høyt stoffskifte fører til vekttap, selv om man spiser normalt/mer enn vanlig: http://www.lommelegen.no/328155/hoyt-stoffskifte-hvor-lenge-maa-jeg-vente-paa-behandling

Så argumentet til Rayanne om at "Når det gjelder å regulere kroppsvekt er det de samme mekanismene som ellers, sitter en på rompa og spiser masse blir en tjukk, enten en har høyt eller lavt stoffskifte, og er man flink til å trene og regulere kostholdet holder man seg i form" støttes iallefall ikke av fagfolk. Men, det er riktig at ikke ALLE får disse symptomene.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Det er melloim 5 og 10 kilo som sitter litt for godt og som jeg gjerne skulle vært foruten. I tillegg kan jeg fortsatt kjenne meg slapp og sliten og vil gjerne ha mer energi. Har vært medisinert i litt over ett år nå.

Skrevet

Ts her. Det er melloim 5 og 10 kilo som sitter litt for godt og som jeg gjerne skulle vært foruten. I tillegg kan jeg fortsatt kjenne meg slapp og sliten og vil gjerne ha mer energi. Har vært medisinert i litt over ett år nå.

Vanskelig å si hva det skyldes. Har du tatt det opp med legen? Det er viktig å huske på at alt ikke skyldes stoffskiftet. Det kan være mange årsaker til at man føler seg slapp eller at man ikke går ned i vekt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hva det skyldes. Har du tatt det opp med legen? Det er viktig å huske på at alt ikke skyldes stoffskiftet. Det kan være mange årsaker til at man føler seg slapp eller at man ikke går ned i vekt :)

Det er vedlig sant!

Hvorfor jeg trekker den slutningen er jo at jeg alltid har vært tynn og sprek før, men man forandrer seg jo opp igjennom årene. Skal høre med legen neste gang jeg er der jeg.

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 9 år, er nå 25. Og jeg har aldri hørt at man ikke skal spise det og det.. Jeg har hele veien spist alt og har ikke hatt noe problemer med det. Har heller aldri fått noen slike beskjeder av fastlegen min eller legen på ullevål sykehus, som jeg gikk til til jeg fylte 18 år. Jeg tar også Levaxinen etter middagen, det har jeg gjort i alle år og tar vitaminer samtidig som jeg tar Levaxin, og har aldri merket noe dårlig effekt av dette heller. så det eneste jeg har å anbefale er å prøve å spise sunt og trene.

Gjest norah
Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 9 år, er nå 25. Og jeg har aldri hørt at man ikke skal spise det og det.. Jeg har hele veien spist alt og har ikke hatt noe problemer med det. Har heller aldri fått noen slike beskjeder av fastlegen min eller legen på ullevål sykehus, som jeg gikk til til jeg fylte 18 år. Jeg tar også Levaxinen etter middagen, det har jeg gjort i alle år og tar vitaminer samtidig som jeg tar Levaxin, og har aldri merket noe dårlig effekt av dette heller. så det eneste jeg har å anbefale er å prøve å spise sunt og trene.

Ikke for å bli den irriterende i tråden her(sikkert for sent :gjeiper: ), så ville jeg bare råde deg til å åpne pakningsvedlegget som henger på Levaxinpakken din.

Det ligger også på nett, og under avsnittet "Bruk av andre legemidler sammen med Levaxin" så står det blant annet: "Jerntilskudd, kalsiumprodukter eller midler mot halsbrann eller sure oppstøt (antacida). Det bør gå minst to timer mellom inntak av disse preparatene og Levaxin." http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/L/Levaxin...Nycomed_Pharma_560915/560914.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

Den informasjonen har iallefall stått der de siste 7-8 årene jeg har brukt de.

Min forrige fastlege fortalte meg heller ikke mye(men var veldig snill...), han visste bl. a ikke at Armour eksisterer, at man måtte dosere spesielt under graviditet(blant mye annet)etc etc, så jeg byttet. Leger har ulik interesse og kunnskap på ulike felt, og noen er mer "eksperimentelle" enn andre. De pasientene som relativt lett blir stabilisert med Levaxin trenger jo ikke så mye oppfølging og utprøving/alternativer som andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...