Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Har i noen måneder nå slitt med lavt stoffskifte.

Har fått medisin av legen som jeg har gått på siden januar.

Følte vel at gikk bra.

Nå i den senere tid virker det som at jeg har fått menstruasjons-forstyrrelser igjen og prikking i hender/fingre og føtter.

Opplever dette spesielt om jeg sitter i sofaen i en bestemt stilling med armen.

Beveger jeg litt på den, blir fingrene bra igjen, inntil jeg bruker samme sittestilling.

Opplevd prikking i venstre arm/hånd når jeg sitter ved PC, også da ved en bestemt posisjon.

Det er vel mye mulig at jeg må ha kraftigere dose, nå bruker jeg 50 mg fire ganger i uka, og 25 mg de andre dagene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har i noen måneder nå slitt med lavt stoffskifte.

Har fått medisin av legen som jeg har gått på siden januar.

Følte vel at gikk bra.

Nå i den senere tid virker det som at jeg har fått menstruasjons-forstyrrelser igjen og prikking i hender/fingre og føtter.

Opplever dette spesielt om jeg sitter i sofaen i en bestemt stilling med armen.

Beveger jeg litt på den, blir fingrene bra igjen, inntil jeg bruker samme sittestilling.

Opplevd prikking i venstre arm/hånd når jeg sitter ved PC, også da ved en bestemt posisjon.

Det er vel mye mulig at jeg må ha kraftigere dose, nå bruker jeg 50 mg fire ganger i uka, og 25 mg de andre dagene.

Prikkingen skyldes nok ikke stoffskiftemedisinen.

Hvis du tror dosen er for lav snakk med legen.

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Prikkingen skyldes nok ikke stoffskiftemedisinen.

Hvis du tror dosen er for lav snakk med legen.

Tenkte mer på at jeg må ha mer medisin, og at kanskje stoffskiftet ikke helt er stabilisert enda.

Prøven jeg tok i Mars var ok hvis jeg forstod lege riktig, men måtte øke med en tablett.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mer på at jeg må ha mer medisin, og at kanskje stoffskiftet ikke helt er stabilisert enda.

Prøven jeg tok i Mars var ok hvis jeg forstod lege riktig, men måtte øke med en tablett.

Det kan godt hende du er underdosert. Vet ikke noe om blodverdiene dine men 50 mcg/dag er en lav dose vanligvis gitt til de som har subklinisk hypotyreose, såkalt truende lavt stoffskifte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar 50 mcg 4 dager i uka og 25 mcg 3 dager i uka har du en gjennomsnittlig dagsdose på 39 mcg pr. dag. Det er jo omtrent ingen ting. Hvilke blodprøveverdier hadde du da du ble satt på medisin, og hvilke verdier har du nå? Husk at TSH når man er medisinert i følge retningslinjene skal være på mellom 0,5 og 1,5, mens FT4 som oftest ender opp omkring øvre referansegrense. Det er altså ikke bra nok hvis TSH bare er innenfor referansegrensen (som går opp til kanskje 4-4,5), den skal være lavere enn det - og det er det en del leger som ikke har fått med seg.

Jeg økte opp til 50 mcg pr. dag i løpet av bare noen få dager da jeg begynte på Levaxin... Hvis du føler du har symptomer nå, så bør du ta kontakt med lege og få tatt blodprøver og evt. andre undersøkelser.

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Det kan godt hende du er underdosert. Vet ikke noe om blodverdiene dine men 50 mcg/dag er en lav dose vanligvis gitt til de som har subklinisk hypotyreose, såkalt truende lavt stoffskifte.

Jeg vet ikke verdien, men da jeg startet opp sa legen min at det var veldig viktig at jeg startet rolig sånn at jeg ikke ble overmedisinert.

I starten gikk jo dette greit, jeg følte meg bra.

Menstruasjonen ble normal og slikt.

Legetime om ei uke, så skal nevne dette da.

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Hvis du tar 50 mcg 4 dager i uka og 25 mcg 3 dager i uka har du en gjennomsnittlig dagsdose på 39 mcg pr. dag. Det er jo omtrent ingen ting. Hvilke blodprøveverdier hadde du da du ble satt på medisin, og hvilke verdier har du nå? Husk at TSH når man er medisinert i følge retningslinjene skal være på mellom 0,5 og 1,5, mens FT4 som oftest ender opp omkring øvre referansegrense. Det er altså ikke bra nok hvis TSH bare er innenfor referansegrensen (som går opp til kanskje 4-4,5), den skal være lavere enn det - og det er det en del leger som ikke har fått med seg.

Jeg økte opp til 50 mcg pr. dag i løpet av bare noen få dager da jeg begynte på Levaxin... Hvis du føler du har symptomer nå, så bør du ta kontakt med lege og få tatt blodprøver og evt. andre undersøkelser.

Jeg vet ikke hva verdiene var før jeg startet med medisin, og ved sist måling.

Lar legen ha oversikt over det. Er kanskje dumt det. :-S

Har legetime om ei uke, så overlever vel til da.

Prikkingen er jeg blitt vant til, må bare huske på å strekke armen og slik når jeg kjenner prikkingen.

Gjest norah
Skrevet

Prikking har ingenting med lavt stoffskifte å gjøre.

Overdosering/for rask oppdosering kan gi hjertebank og smerter i bryst, ben og armer.(står på pakningsvedlegget).

Dersom du er for høy over tid får du jo for høyt stoffskifte, som gir helt andre symptomer enn dette igjen.

Dersom dette er dine eneste to merkbare symptomer, så har du nok blitt oppdaget tidlig. Disse to symptomene er jo heller ikke relatert til stoffskiftet såvidt meg bekjent. Høres ut som om dette er på riktig vei - såfremt du ikke merker tydelig noe annet.

Anbefaler deg ikke å ta for mye medisiner - tungt for hjertet, økt risiko for benskjørhet, i tillegg til at du generelt sett kun ender med for høyt stoffskifte om du ikke regulerer nøye.

Skrevet

Mange med lavt stoffskifte sliter samtidig med jern- og B12-mangel. Og prikking kan være typisk symptom på B12-mangel. Få legen til å sjekke det også. Og D-vitamin.

AnonymBruker
Skrevet

Overdosering/for rask oppdosering kan gi hjertebank og smerter i bryst, ben og armer.(står på pakningsvedlegget).

Dersom du er for høy over tid får du jo for høyt stoffskifte, som gir helt andre symptomer enn dette igjen.

Dersom dette er dine eneste to merkbare symptomer, så har du nok blitt oppdaget tidlig. Disse to symptomene er jo heller ikke relatert til stoffskiftet såvidt meg bekjent. Høres ut som om dette er på riktig vei - såfremt du ikke merker tydelig noe annet.

Anbefaler deg ikke å ta for mye medisiner - tungt for hjertet, økt risiko for benskjørhet, i tillegg til at du generelt sett kun ender med for høyt stoffskifte om du ikke regulerer nøye.

Det var da voldsomt så bastant man skulle være, da?

På listen over symptomer for hypotyreose står både nevropati og parestesier, i tillegg til "uregelmessig menstruasjon; ofte menorragi, sjelden oligomenoré". Altså kan begge symptomene TS nevner ha med lavt stoffskifte å gjøre - men det kan også være noe annet. Blodprøvene må avgjøre om hennes stoffskiftemedisiner er i terapeutisk dose, deretter får man gjøre videre undersøkelser hvis det viser seg at de er det.

Det du skriver om å ta for mye medisiner tror jeg ikke er aktuelt for TS; hvor mye som er riktig å ta får være opp til legen hennes. Jeg tror tendensen i det norske helsevesenet heller er at man gir for lite, snarere enn for mye, stoffskiftemedisin.

Skrevet

At menstruasjon og eggløsning også forstyrres av lavt stoffskifte er da helt vanlig. Og en ofte oversett årsak til infertilitet.

Underdosering er også vanlig, men at man skal øke doseringer sakte, spesielt i starten, er veldig, veldig lurt, uansett hvor utålmodig man måtte være. Symptomene og krasjlandingen ved for rask økning er verken bra eller behagelig. Inntil riktig dose er funnet bør man ta blodprøver hver 6.-8. uke og dosere deretter, og når man nærmer seg antatt riktig dose skal man ta det enda roligere.

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Har det ikke?

Da tror jeg du skal lese litt om bivirkningene.

Dette har nok blitt oppdaget tidlig ja.

Mensforstyrrelser kan man faktisk få ved for lavt stoffskifte.

Det var nettopp derfor jeg fant ut av at det var noe galt også, for mensen forandret seg endel.

Fra kraftige blødninger, til knapt blødninger i det hele tatt.

Har tørre fingre, hud ellers på kroppen.

Har opplevd hes stemme, fryser lett.

Så ja. :)

Denne medisinen tar jeg i samråd med lege, h*n justerer medisinen etter resultater fra prøver og sånn, så jeg stoler på det.

H*n fikk meg mye friskere i en periode hvert fall.

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Mange med lavt stoffskifte sliter samtidig med jern- og B12-mangel. Og prikking kan være typisk symptom på B12-mangel. Få legen til å sjekke det også. Og D-vitamin.

Ok. :)

Skal få legen til å ta ny prøve, og eventuelt andre, så får vi se. :)

Gjest sunshinegirl
Skrevet

Det var da voldsomt så bastant man skulle være, da?

På listen over symptomer for hypotyreose står både nevropati og parestesier, i tillegg til "uregelmessig menstruasjon; ofte menorragi, sjelden oligomenoré". Altså kan begge symptomene TS nevner ha med lavt stoffskifte å gjøre - men det kan også være noe annet. Blodprøvene må avgjøre om hennes stoffskiftemedisiner er i terapeutisk dose, deretter får man gjøre videre undersøkelser hvis det viser seg at de er det.

Det du skriver om å ta for mye medisiner tror jeg ikke er aktuelt for TS; hvor mye som er riktig å ta får være opp til legen hennes. Jeg tror tendensen i det norske helsevesenet heller er at man gir for lite, snarere enn for mye, stoffskiftemedisin.

Takk for god forklaring. :)

Gjest sunshinegirl
Skrevet

At menstruasjon og eggløsning også forstyrres av lavt stoffskifte er da helt vanlig. Og en ofte oversett årsak til infertilitet.

Underdosering er også vanlig, men at man skal øke doseringer sakte, spesielt i starten, er veldig, veldig lurt, uansett hvor utålmodig man måtte være. Symptomene og krasjlandingen ved for rask økning er verken bra eller behagelig. Inntil riktig dose er funnet bør man ta blodprøver hver 6.-8. uke og dosere deretter, og når man nærmer seg antatt riktig dose skal man ta det enda roligere.

Nå må det nevnes at jeg bruker p-piller, så har derfor ikke eggløsning. :)

Da jeg tok prøve sist, fikk jeg i svar fra legen om at jeg burde ta ny prøve om et halvt år eller år.

Usikker på om det var så lenge, men selvsagt om jeg følte meg dårligere måtte jeg si ifra.

Skrevet

Hormonprevensjon kan øke behovet for stoffskiftemedisin med så mye som 30%, siden hormonene gjør at opptaket senkes noe. Greit å vite den dagen du evt. slutter på p-piller - da kan det hende du blir overdosert etter en måned eller to. Vel og merke hvis du på tidspunktet har funnet "din" dose.

Og tar du jerntilskudd må det gå 2, helst 4, timer mellom stoffskiftemedisin og jern - det hindrer opptaket betydelig. Mange leger er ikke oppmerksomme på dette, eller de glemmer å fortelle deg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...