Gå til innhold

Helt syke mensensmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

P sprøyte? Er det den man må ta hver 3 mnd? Hvordan fungerer det i grunn? Tenker med reise og sånn, bivikrninger etc.

Ja, jeg tar p-sprøyten hver tredje måned. Jeg får en resept som varer fire ganger (dvs. et år). Den ligger nede hos apoteket. Så går jeg til apoteket og henter ut en sprøyte, går til legekontoret (trenger ikke bestille tid) og sier i skranken at jeg skal ta p-sprøyte. Jeg betaler og venter til de roper meg opp, tar som regel aldri lang tid. Det tar bare noen sekunder å ta sprøyten, og da er jeg ferdig de neste tre månedene.

P-sprøyten må tas med et slingringsmonn på èn uke for å være sikker, så det kan være litt kinkig hvis du skal reise bort akkurat den uken. Bivirkninger kan være et problem. Hvis du får bivirkninger av p-piller, så kan du bare stoppe å ta dem. Får du bivirkninger av en p-sprøyte, så er du "stuck" med de bivirkningene i tre måneder. Men jeg har aldri erfart noe slikt, og er kjempefornøyd. Jeg har også forhørt meg med legen, og den type p-sprøyte jeg tar øker ikke faren for kreft (mulig det var snakk om at man ikke bør gå på p-sprøyter mer enn ti år sammenhengende, men er ikke helt sikker på det) eller benskjørhet.

Gjest Anuket
Skrevet

Ja, jeg tar p-sprøyten hver tredje måned. Jeg får en resept som varer fire ganger (dvs. et år). Den ligger nede hos apoteket. Så går jeg til apoteket og henter ut en sprøyte, går til legekontoret (trenger ikke bestille tid) og sier i skranken at jeg skal ta p-sprøyte. Jeg betaler og venter til de roper meg opp, tar som regel aldri lang tid. Det tar bare noen sekunder å ta sprøyten, og da er jeg ferdig de neste tre månedene.

P-sprøyten må tas med et slingringsmonn på èn uke for å være sikker, så det kan være litt kinkig hvis du skal reise bort akkurat den uken. Bivirkninger kan være et problem. Hvis du får bivirkninger av p-piller, så kan du bare stoppe å ta dem. Får du bivirkninger av en p-sprøyte, så er du "stuck" med de bivirkningene i tre måneder. Men jeg har aldri erfart noe slikt, og er kjempefornøyd. Jeg har også forhørt meg med legen, og den type p-sprøyte jeg tar øker ikke faren for kreft (mulig det var snakk om at man ikke bør gå på p-sprøyter mer enn ti år sammenhengende, men er ikke helt sikker på det) eller benskjørhet.

Sånn sett så er p pillene ganske praktiske :) Men tusen takk for informasjon, tror jeg skal diskutere dette med legen min og se hva han har å si. Kan være greit å finne noe alternativt :)

AnonymBruker
Skrevet

Varmeflaske funker alltid for meg;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bivirkninger kan være et problem. Hvis du får bivirkninger av p-piller, så kan du bare stoppe å ta dem. Får du bivirkninger av en p-sprøyte, så er du "stuck" med de bivirkningene i tre måneder. Men jeg har aldri erfart noe slikt, og er kjempefornøyd. Jeg har også forhørt meg med legen, og den type p-sprøyte jeg tar øker ikke faren for kreft (mulig det var snakk om at man ikke bør gå på p-sprøyter mer enn ti år sammenhengende, men er ikke helt sikker på det) eller benskjørhet.

Ja tell me about it... mange år siden jeg gikk på p-sprøyta og kroppen er fortsatt ødelagt etter bruken.

Anbefaler absolutt ikke p-sprøyta :(

AnonymBruker
Skrevet

Det er det, jeg gruer meg hver måned fordi jeg vet det kommer til å være vondt. Jeg klarer som regel ikke å gjøre noe heller, bare ligge i sengen helst i fosterstilling :sukk:

Har du mensen hver måned? Jeg får veldig sterke smerter under mensen, og går på samme p-piller som deg. Jeg har fått beskjed av legen at det er bare å hoppe over mensen, men at jeg burde ha det hver 6.måned. Jeg har jo menssmerter da, men jeg slipper heldigvis å få det så ofte! Det står i pakningsvedlegget hvordan det skal gjøres.

Gjest Anuket
Skrevet

Har du mensen hver måned? Jeg får veldig sterke smerter under mensen, og går på samme p-piller som deg. Jeg har fått beskjed av legen at det er bare å hoppe over mensen, men at jeg burde ha det hver 6.måned. Jeg har jo menssmerter da, men jeg slipper heldigvis å få det så ofte! Det står i pakningsvedlegget hvordan det skal gjøres.

Det som skjer når jeg hopper over mensen er at jeg får kraftigere blødninger neste gang jeg har den og mer smerter, så det går ikke for min del :sjenert: Dessuten tror jeg ikke det er så sundt for kroppen å utsette det hele veien :skravle:

Skrevet

Løsningen for meg ble Cerazette.

Jeg får fryktelige smerter når jeg har mensen, og etter å ha prøvd mange forskjellige p-piller kom legen fram til at jeg ikke tåler østrogen.

På Cerazette får jeg ikke mensen, og det eneste problemet er noen småblødninger (uten tilhørende smerter annet enn litt murring i ryggen) hvis jeg er dårlig på å passe tida (må ta den til samme tid pluss minus en time eller to for å unngå blødninger, men man er fortsatt beskyttet hvis man er mindre enn 12 timer for sein).

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg får fryktelige smerter når jeg har mensen, og etter å ha prøvd mange forskjellige p-piller kom legen fram til at jeg ikke tåler østrogen.

På Cerazette får jeg ikke mensen, og det eneste problemet er noen småblødninger (uten tilhørende smerter annet enn litt murring i ryggen) hvis jeg er dårlig på å passe tida (må ta den til samme tid pluss minus en time eller to for å unngå blødninger, men man er fortsatt beskyttet hvis man er mindre enn 12 timer for sein).

Har hørt utrolig mye negativt om dette merket, så jeg må innrømme jeg er litt skeptisk. Jeg må si at de jeg har det fra har slitt med masse evigvarende småblødninger - og det frister ikke akkurat. Men det kan jo være at for noen så fungerer det bedre :)

Gjest Anuket
Skrevet (endret)

dobbel.

Endret av Anuket
Skrevet

Jeg ville anbefale å se på kostholdet ditt. Jeg hadde grusomme menssmerter før, men har ikke hatt noe særlig menssmerter etter at jeg kuttet ut mel og sukker og produkter som inneholder dette.

Gjest Anuket
Skrevet

Jeg ville anbefale å se på kostholdet ditt. Jeg hadde grusomme menssmerter før, men har ikke hatt noe særlig menssmerter etter at jeg kuttet ut mel og sukker og produkter som inneholder dette.

Kan kostholdet påvirke menstruasjonssyklusen? :hakeslepp: Jeg spiser ikke noe mel da jeg har cøliaki :fnise: men kanskje sukkeret har noe å si på det? Jeg føler ikke at jeg spiser så mye sukker, men litt blir jo det. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

NEI enda et tullesvar! Er mye snåle svar! Ta det tipset med til GYN /Lege og de vil le av deg

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Det er det, jeg gruer meg hver måned fordi jeg vet det kommer til å være vondt. Jeg klarer som regel ikke å gjøre noe heller, bare ligge i sengen helst i fosterstilling :sukk:

Nei, det har jeg ikke hørt om! Skal bestille time og spørre om det :)

Fikk en ny resept på mini piller som han mente jeg burde prøve, hvis denne metoden med å begynne å ta smertestillende iløpet av uken ikke fungerte. Men sist jeg prøvde minipiller var det bare stress...uregelmessig mens, større blødninger og smertene kom annenhver måned i stedet for hver.

Får ringe og høre :)

Vil anbefale og høre om du kan få voltaren. Hvis du tar en pille voltaren(50mg) Sammen med en paracet gir det kjempe effekt. Flere i min familie sliter med krafige mens smerter. Bare et råd jeg fikk av en sykepleier:) Lykke til og god bedring.

Gjest Anuket
Skrevet

Vil anbefale og høre om du kan få voltaren. Hvis du tar en pille voltaren(50mg) Sammen med en paracet gir det kjempe effekt. Flere i min familie sliter med krafige mens smerter. Bare et råd jeg fikk av en sykepleier:) Lykke til og god bedring.

Takk! Har bestilt legetime til etter eksamensperioden og. Skal da sørge for å forhøre meg om alle mulige alternativer :) Kan godt være at kroppen min nå har fått for mye av den smertestillende tabletten jeg nå bruker, og at jeg bør la den få en pause :) Tusen takk, har hatt mensen i to dager nå og nå har de smertene endelig begynt å roe seg. Får mest sannynlig en smertefri helg :)

Gjest Consensio
Skrevet

Den kan man vel bare kjøpe på apoteket?

Iallefall her i Sverige, så kjøper jeg voltaren en gang i måneden sånn ca, da det er det eneste som hjelper mannen dersom han har vondt noe sted.

Skrevet

Det eneste som hjelper for meg er å ta smertestillende før smertene bryter ut, Men er ikke alltid lett å vite når man får mensen når man har så uregelmessig mens som det jeg har. Helt plutselig kan jeg få mens og da får jeg kjempe vondt :sukk: Har prøvd mye forskjellig, men føler ingen ting hjelper.

Fikk selvsagt mens i natt og da lå jeg nesten hele natten med sterke smerter. Det er helt jævlig, så jeg føler med deg.

Gjest Monica
Skrevet

har legen din nevnt om at du kan ha endometriose? Det er ikke noe som synes på ultralyd ser du. Det er litt vanskelig og forklare men du kan gå inn på www.endometriose.no og lese mer om det der. Det er en tilstand som mange kan ha, noen har mye smerter mens andre merker ikke at de har det engang. Verdt og lese og evnt. ta om med legen når du skal til sykehuset og snakke med. de.

• 2 uker senere...
Gjest Anuket
Skrevet

har legen din nevnt om at du kan ha endometriose? Det er ikke noe som synes på ultralyd ser du. Det er litt vanskelig og forklare men du kan gå inn på www.endometriose.no og lese mer om det der. Det er en tilstand som mange kan ha, noen har mye smerter mens andre merker ikke at de har det engang. Verdt og lese og evnt. ta om med legen når du skal til sykehuset og snakke med. de.

Uff merker jeg blir litt paranoid nå...har noen av symptomene som nevnes, det trenger ikke å bety noe - men likevel :sjenert: Takk for tipset, skal ta det opp med KK når jeg har timen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...