Tøysejenta Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Til lørdag skal jeg og kjæresten ha en romantisk kveld sammen med god mat og sånn. I morgen begynner jeg på lavkarbo, og sliter dermed med å finne på noe vi kan spise til lørdag. Kjæresten min spiser absolutt ikke grønnsaker, og han er en godtegris. Noen forslag til noe enkelt jeg kan lage som ikke er så vanskelig å like? Jeg bor på et lite sted, så veldig gjerne noe der man ikke trenger veldig uvanlige matvarer Jeg trenger altså: - God middag - Dessert - "Godteri" til kvelden Takknemlig for alle svar:)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Squashlasagne! Finn oppskrift på vanlig lasagne på matprat.no, og bytt ut lasagneplatene med squash, som du "høvler" med ostehøvelen. Bare husk å legge squashskivene 10-15 minutter i ovnen på forhånd med litt salt på, så vannet trekkes ut. Kjempegodt!! Server en god salat til - alle har godt av litt grønnsaker Med tanke på dessert, kan du jo kikke på forumet lavkarbo.no, der er det MASSE gode oppskrifter på alt av kaker, vafler, snacks og godteri. Også matoppskrifter. Lykke til!!
Tøysejenta Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2011 Squashlasagne! Finn oppskrift på vanlig lasagne på matprat.no, og bytt ut lasagneplatene med squash, som du "høvler" med ostehøvelen. Bare husk å legge squashskivene 10-15 minutter i ovnen på forhånd med litt salt på, så vannet trekkes ut. Kjempegodt!! Server en god salat til - alle har godt av litt grønnsaker Med tanke på dessert, kan du jo kikke på forumet lavkarbo.no, der er det MASSE gode oppskrifter på alt av kaker, vafler, snacks og godteri. Også matoppskrifter. Lykke til!! Ah, tusen takk!! :D
linel Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Søk opp vaniljepannacottaen på lavkarbo.no -sinnsykt god dessert!! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Squashlasagne! Finn oppskrift på vanlig lasagne på matprat.no, og bytt ut lasagneplatene med squash, som du "høvler" med ostehøvelen. Bare husk å legge squashskivene 10-15 minutter i ovnen på forhånd med litt salt på, så vannet trekkes ut. Kjempegodt!! Server en god salat til - alle har godt av litt grønnsaker Med tanke på dessert, kan du jo kikke på forumet lavkarbo.no, der er det MASSE gode oppskrifter på alt av kaker, vafler, snacks og godteri. Også matoppskrifter. Lykke til!! Det er da ikke noe lavkarbo her? Lasagne? Ost? Hva med heller en biff eller fisk?
Drømmer om 2 Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 (endret) Det er da ikke noe lavkarbo her? Lasagne? Ost? Hva med heller en biff eller fisk? ehhhh,ost er da lavkarbo så det holder...så lenge den er hvit og fet stek kjøtt eller fisk,ha en deilig ruccola salat til,med revet parmesan og varmede pinjekjerner oppi...og sukkererter..nam nam.. dessert,hmmm du kan lage gele med fun saft?? :D lykke til.. Endret 5. mai 2011 av Drømmer om 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Det er da ikke noe lavkarbo her? Lasagne? Ost? Hva med heller en biff eller fisk? Ømh... jo? Hvis du leste innlegget ville du sett at man bruker squash i stedet for lasagneplater, og hvitost er mer eller mindre heelt karbofri. Det blir selvfølgelig litt karbo totalt, med en spiseskje mel i den hvite sausen (kan godt bruke alternative produkter) og tomater i kjøttsausen, men i bunn og grunn er det svært lite karbohydrater i denne retten.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Ømh... jo? Hvis du leste innlegget ville du sett at man bruker squash i stedet for lasagneplater, og hvitost er mer eller mindre heelt karbofri. Det blir selvfølgelig litt karbo totalt, med en spiseskje mel i den hvite sausen (kan godt bruke alternative produkter) og tomater i kjøttsausen, men i bunn og grunn er det svært lite karbohydrater i denne retten. Og alt fettet er bare fryd og gammen?
SmallTalk Skrevet 6. mai 2011 #9 Skrevet 6. mai 2011 Og alt fettet er bare fryd og gammen? På lavkarbo: Ja. Personlig tror jeg at jeg hadde utsatt å starte med lavkarbo til søndagen isteden. 2
Meadow Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Jeg har laget lavkarbo-lasagne mange ganger, her er min oppskrift. Kjempegodt! Her er den: Lavkarbo-lasagne 1 pk Kjøttdeig, cirka 400 gram 1 boks hakkede tomater, gjerne en med tilsatt smak – både chilli, hvitløk og basilikum er godt 1 Løk 2 fedd hvitløk (kan droppes hvis du bruker tomater med hvitløk, velg selv) 1 gul paprika 1 boks Cottage Cheese 1 boks Crème Fraiche 1 Squash Revet ost Chillikrydder, salt og pepper Start med squash’en. Riv den på langs med ostehøvel så du får lange strimler. Legg den utover oppå en dobbel remse tørkepapir, og ha på litt salt. Legg tørkepapir over også. La ligge i cirka 15 min. (Dette er for å få ut overflødig væske). Lag kjøttsaus: Stek kjøttdeig, løk, paprika, hvitløk. La de hakkede tomatene renne av seg litt i et dørslag, og hiv de oppi stekepanna. La småkoke cirka 10 minutter, og smak til med chilikrydder, salt og pepper. Bland Cottage Cheese og Creme Fraiche i sammen i en bolle til ”ostesaus” Monter lasagne: Kjøttsaus – squash-skiver i ett lag– et lag ”ostesaus”, gjenta. Resten av kjøttsausen på toppen til slutt, og så revet ost. Stekes på 200 grader i cirka en halvtime. PS: Det spørs om du orker dessert, men en liten porsjon bringebær og blåbær med litt pisket krem er mitt enkle tips Endret 6. mai 2011 av Meadow 1
Fanta Exotic Skrevet 6. mai 2011 #11 Skrevet 6. mai 2011 Da jeg gikk på lavkarbo pleide jeg og lage taco til meg og kjæresten:) Han spiste vanlig med lefse/skjell mens jeg bare spiste fyllet =)
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Lavkarbo-lasagne 1 pk Kjøttdeig, cirka 400 gram 1 boks Crème Fraiche Revet ost Dere lavkarboentusiaster bryr dere ikke om dere bruker kjøttdeig...? Sunne alternativ er jo kyllingkjøtteig eller karbonadedeig, eller? Hva med lett-hvitost? Lett-creme fraiche?
CoffeeGirl Skrevet 6. mai 2011 #13 Skrevet 6. mai 2011 Dere lavkarboentusiaster bryr dere ikke om dere bruker kjøttdeig...? Sunne alternativ er jo kyllingkjøtteig eller karbonadedeig, eller? Hva med lett-hvitost? Lett-creme fraiche? Du har virkelig misforstått hele poenget med lavkarbo. På et lavkarbo-kosthold er det ønskelig å få i seg lite karbohydrater, men større mengder fett og proteiner. Målet er at kroppen skal benytte seg av fettet, både det du får gjennom kosten og det du allerede har på kroppen, som brensel og energikilde framfor glukosen som utvinnes av karbohydrater 1
tette-nette Skrevet 6. mai 2011 #14 Skrevet 6. mai 2011 Lett produktene har mer karbohydrater i seg. Litt av poenget med lavkarbo er å spise fett slik at man holder seg mett lenge. Ellers er kylling fylt med afrikanskkremost og snurret med bacon veldig godt. Når jeg pleide å lage mat til meg og daten min så lagde jeg ofte det med blomkål og brokkoli mos. Eller grillmat med salat og grillete poteter til daten. Lasagnen er utrolig god. Jeg pleier å lage ostesausen med craime fresh med ost i. Tips til desserter er lettproduktene til eldorado. Bytter du ut melken med kremfløte blir det langt under 5 karbohydrater pr 100 g både på sjokoladepuddingen og vaniljesausen. Sjokolademoussen du finner på lavkarbo.no er også knall god. Snacks er oste-chips knall godt. Ta osteskiver og legg på bakepapir med det krydderet du liker. Så stek det til osten begynner å boble. Dette kan du lage dipp til med rømme og krydder, eller så er hot salsadip fra maarud karbovennelig. Eller den svarte posen med bacogull om du er gla i det for den er karbofri
Gjest Navifairy Skrevet 6. mai 2011 #15 Skrevet 6. mai 2011 Denne isen fant jeg på lavkarbo.no, den kunne kanskje vært noe? Ingredienser (3-4 porsjoner): 3 eggeplommer 3 dl kremfløte 3 ss sukrin (det funker nok enda bedre med sukrinmelis om du har det) 3 skvetter flytende natreen 10 dråper vaniljeessens (vaniljestang er best, bruk 2 stk) 4 ss kokkosmasse 2 toppede ss kakaopulver Fremgangsmåte: Pisk sammen eggeplommer, sukrin og flytende natren. Pisk til massen blir litt lys og luftig. Stivpisk kremfløte og vaniljeessens og ha det over med eggene. Tilsett kokkosmasse og kakaopulver og rør alt forsiktig sammen. Ha massen over i en passende boks hvor bunnen er dekket av glad pack. Ta et lag glad pack over før du setter på lokket. La den fryse i 3-4 timer, enjoy! Serveringstips: Pisk litt fløte og pynt med et par bringebær!
Meadow Skrevet 6. mai 2011 #16 Skrevet 6. mai 2011 Dere lavkarboentusiaster bryr dere ikke om dere bruker kjøttdeig...? Sunne alternativ er jo kyllingkjøtteig eller karbonadedeig, eller? Hva med lett-hvitost? Lett-creme fraiche? Hvis du lurer på noe kan du jo sjekke ut denne linken her: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf Den kan kanskje være fin for TS også som skal starte nå For det andre så er kjøttdeig helt i orden, kjøttdeig er jo kvernet kjøtt. Når det gjelder lasagne'n, kan gjerne kyllingkjøttdeig brukes. Bytter du ut de fete meieriproduktene med lett, er du vel omtrent over på Grete Roede/lavkalori, og kan sikkert funke for de som tilhører den leiren. Men jeg garanterer ikke at det blir like godt og det er ikke lavkarbo ihvertfall.
PepsiMax Skrevet 7. mai 2011 #17 Skrevet 7. mai 2011 Hvordan lager man gele med fun light saft? Og hva hvordan lage blomkål og brokkolimos? Så dette ble nevnt lenger opp og fikk lyst å prøve dette er jo ting som funker på lavkalori dietter også?
tette-nette Skrevet 8. mai 2011 #18 Skrevet 8. mai 2011 Blomkål og brokkolie-mos lager jeg vet at jeg koker opp grønnsakene med smør. Når de er gode og "møre" slår jeg av vannet og knuser grønnsakene. Hvis jeg vil ha veldig tykk konsisten tar jeg seterrømme og blander i, men til vanlig bruker jeg kremfløte. Skikkelig nam nam
CoffeeGirl Skrevet 8. mai 2011 #19 Skrevet 8. mai 2011 Denne isen fant jeg på lavkarbo.no, den kunne kanskje vært noe? Ingredienser (3-4 porsjoner): 3 eggeplommer 3 dl kremfløte 3 ss sukrin (det funker nok enda bedre med sukrinmelis om du har det) 3 skvetter flytende natreen 10 dråper vaniljeessens (vaniljestang er best, bruk 2 stk) 4 ss kokkosmasse 2 toppede ss kakaopulver Fremgangsmåte: Pisk sammen eggeplommer, sukrin og flytende natren. Pisk til massen blir litt lys og luftig. Stivpisk kremfløte og vaniljeessens og ha det over med eggene. Tilsett kokkosmasse og kakaopulver og rør alt forsiktig sammen. Ha massen over i en passende boks hvor bunnen er dekket av glad pack. Ta et lag glad pack over før du setter på lokket. La den fryse i 3-4 timer, enjoy! Serveringstips: Pisk litt fløte og pynt med et par bringebær! Denne lagde jeg i går, og den er sinnssykt digg!
Tøysejenta Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 21. mai 2011 Så utrolig mange gode ideer her! Har ikke vært innom på en stund, men kan informere om at jeg har gått ned 1,5 kilo! :D Den isen som er nevnt lagde jeg faktisk til 17. mai, og den var ikke så verst 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå