AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Hei! Vi har et nydelig barn på snart 3 år, pappaen er norsk og jeg er adoptert fra Korea. Jeg har aldri opplevd mobbing pga. mitt opphav, men jeg vet om folk som har gjennomgått mye og er redd for at dette er noe mitt barn vil oppleve i fremtiden. Hva er deres erfaringer med "blandingsbarn" i forhold til egne barn? Reagerer de på utseendet? I så fall, hvordan? Og hva med mobbing? Har dere opplevelser vedrørende dette?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Min 5-åring reagerer på barn med annen hudfarge på samme måte som han gjør med kameraten som blir veldig fort sint, kusina som mangler en finger, et barn født med hareskår - han undrer seg over hvorfor de er annerledes. Så spør han - og så får han en grei forklaring og da er alt helt greit. Det er svært mange barn som er litt "annerledes" enten det er hudfarge, lynne eller medfødte misdannelser (eller annet) og selv de barna man tenker ikke er annerledes kam også ende med å bli mobbet. Jeg tror det viktigste er å gi barna en trygghet på hvem de er. Vår gutt som også har en medfødt misdannelse er vi nøye med å forklare hvorfor han er litt annerledes. Slik at han selv kan forklare om han får spørsmål. De fleste barn godtar det meste når de blir forklart årsaken. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Hei! Vi har et nydelig barn på snart 3 år, pappaen er norsk og jeg er adoptert fra Korea. Jeg har aldri opplevd mobbing pga. mitt opphav, men jeg vet om folk som har gjennomgått mye og er redd for at dette er noe mitt barn vil oppleve i fremtiden. Hva er deres erfaringer med "blandingsbarn" i forhold til egne barn? Reagerer de på utseendet? I så fall, hvordan? Og hva med mobbing? Har dere opplevelser vedrørende dette? Har selv et barn med en mann som er adoptert ifra Korea. Jeg reagerer mest på begrepet du bruker om barnet ditt. "Blandingsbarn" hva faen er det??? Jeg grøsser av deg. 4
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Min 5-åring reagerer på barn med annen hudfarge på samme måte som han gjør med kameraten som blir veldig fort sint, kusina som mangler en finger, et barn født med hareskår - han undrer seg over hvorfor de er annerledes. Så spør han - og så får han en grei forklaring og da er alt helt greit. Det er svært mange barn som er litt "annerledes" enten det er hudfarge, lynne eller medfødte misdannelser (eller annet) og selv de barna man tenker ikke er annerledes kam også ende med å bli mobbet. Jeg tror det viktigste er å gi barna en trygghet på hvem de er. Vår gutt som også har en medfødt misdannelse er vi nøye med å forklare hvorfor han er litt annerledes. Slik at han selv kan forklare om han får spørsmål. De fleste barn godtar det meste når de blir forklart årsaken. Hvordan kan du sammenligne hudfarge med defekter som hareskår og manglende kroppsdeler? 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Har selv et barn med en mann som er adoptert ifra Korea. Jeg reagerer mest på begrepet du bruker om barnet ditt. "Blandingsbarn" hva faen er det??? Jeg grøsser av deg. Hva mener du man skal kalle barn med blandet herkomst? 1
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Hva mener du man skal kalle barn med blandet herkomst? Ehhhhhhhhhhhhhhhh.....hva med å kalle de for barn?
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Hva mener du man skal kalle barn med blandet herkomst? Hvor kommer utrykket "blandet herkomst" ifra forresten? Hørtes bittelittegrann nazi ut.
chikako Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Jeg tror det er helt naturlige bekymringer å ha, ts. Jeg har selv en mor med en annen etnisitet, og tenker på det selv. Jeg merker jo at jeg og kjæresten kan få noen blikk i blant, at vi skiller oss ut som et "blandingspar", men åpenbar rasisme har jeg så og si aldri opplevd. Husker ikke noen ekle opplevelser rundt dette da jeg vokste opp, og jeg tipper barnet ditt kommer til å få en fin oppvekst Barn er mye mindre fordomsfulle, så fordommer opplever man i så fall hos voksne, ikke de man går på skole og barnehage sammen med. Det er i alle fall min opplevelse. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Ehhhhhhhhhhhhhhhh.....hva med å kalle de for barn? Joda, klart det er barn. Men et barn med f.eks. en norsk forelder og en koreansk, vil være halvt hvit, halvt asiatisk. Det var et ord for opphav jeg lette etter. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #10 Skrevet 5. mai 2011 Hvor kommer utrykket "blandet herkomst" ifra forresten? Hørtes bittelittegrann nazi ut. What? Nazi!? Kan jeg si "blandet opphav", da? Hvilke ord er det du mener er OK? 5
Gjest NozMonster Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Hvordan kan du sammenligne hudfarge med defekter som hareskår og manglende kroppsdeler? Jeg reagerte også på det, men jeg tror ikke utsagnet var ment noe som helst krenkende. Det kan være vanskelig å velge "riktige" ord for at ingen skal ta det på en rasistisk måte. Selv, da jeg var sammen med min store kjærlighet gjennom en del år, som var mulatt ( halvt dansk, halvt sudansk..suDANSK, hehehe ) , og jeg ganske så norsk og blek, så opplevde vi så å si aldri noe negativt rundt det. Nevøene og Niesene hans ( litt vanskelig å finne "riktig" ord her, men de barna blir jo omtrent samme " blanding" som deres barn, nemlig at far er norsk, mor er mulatt), men denne generasjonen er jo mere "vant" til alle verdens fine "hudfarger" i klassen. så disse barna vokser jo opp med mange forskjellige nasjonaliteter rundt seg 2
Gjest NozMonster Skrevet 5. mai 2011 #12 Skrevet 5. mai 2011 Hvordan kan du sammenligne hudfarge med defekter som hareskår og manglende kroppsdeler? Jeg reagerte også på det, men jeg tror ikke utsagnet var ment noe som helst krenkende. Det kan være vanskelig å velge "riktige" ord for at ingen skal ta det på en rasistisk måte. Selv, da jeg var sammen med min store kjærlighet gjennom en del år, som var mulatt ( halvt dansk, halvt sudansk..suDANSK, hehehe ) , og jeg ganske så norsk og blek, så opplevde vi så å si aldri noe negativt rundt det. Nevøene og Niesene hans ( litt vanskelig å finne "riktig" ord her, men de barna blir jo omtrent samme " blanding" som deres barn, nemlig at far er norsk, mor er mulatt), men denne generasjonen er jo mere "vant" til alle verdens fine "hudfarger" i klassen. så disse barna vokser jo opp med mange forskjellige nasjonaliteter rundt seg
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #13 Skrevet 5. mai 2011 Folk må henge seg opp i alt også da. Syns ikke ordet er så ille jeg. Det er jo bare en formulering ts bruker for å få frem spørsmålet. Tror ikke dere hadde reagert så sterkt om det var dansk mor og norsk far f.eks. 7
Carrot Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 jeg husker min sønn som nå er over tyve og hans første møte med en "beksvart" afrikaner - han stakk hånden forskitig frem og tok på han, så titten han på hånden sin etterpå jeg trodde jeg skulle DØ av skam..... Men over til saken - en venninne har en mulatt datter (regner med mulatt fortsatt er politisk korrekt og lov å bruke??) jenta opplever overhode ingen reaksjoner i sitt nærmiljø - men i Tyrkia i sommer opplevde de rasisme på høyt plan, noe alle i reisefølget reagerte på, de ble regelrett kastet ut av enkelte butikkeiere!! Og moren kunne fortelle at de har opplevd lignende ting andre steder i verden også... - jenta selv påpeker andre "mørke" med at "de er ikke som oss mamma" i enkelte settinger og er helskjønn og norsk som noen.. Jeg tror (som regel) det er de voksne som evt påfører sine barn holdninger til hudfarge, nasjonalitet, tro etc og ikke barna selv..
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #15 Skrevet 5. mai 2011 jeg husker min sønn som nå er over tyve og hans første møte med en "beksvart" afrikaner - han stakk hånden forskitig frem og tok på han, så titten han på hånden sin etterpå jeg trodde jeg skulle DØ av skam..... Men over til saken - en venninne har en mulatt datter (regner med mulatt fortsatt er politisk korrekt og lov å bruke??) jenta opplever overhode ingen reaksjoner i sitt nærmiljø - men i Tyrkia i sommer opplevde de rasisme på høyt plan, noe alle i reisefølget reagerte på, de ble regelrett kastet ut av enkelte butikkeiere!! Og moren kunne fortelle at de har opplevd lignende ting andre steder i verden også... - jenta selv påpeker andre "mørke" med at "de er ikke som oss mamma" i enkelte settinger og er helskjønn og norsk som noen.. Jeg tror (som regel) det er de voksne som evt påfører sine barn holdninger til hudfarge, nasjonalitet, tro etc og ikke barna selv.. Barn er fargeblinde, helt til de voksne lærer dem forskjell. Sitat: jeg-husker-ikke-hvem, men klok er han. 4
Niennas Skrevet 5. mai 2011 #16 Skrevet 5. mai 2011 Barn er fargeblinde, helt til de voksne lærer dem forskjell. Sitat: jeg-husker-ikke-hvem, men klok er han. Ja, er veldig enig i dette! Hvis barn møter et annet barn som er anderledes (f.eks. mørk hudfarge, selv om det er ganske vanlig nå), så spør de kanskje "Hvorfor er han svart?", også sier du at han er fra et annet sted, så "ok!", og alt er greit. Husker jeg og ei venninne var og badet med hennes to småbrødre på 3 og 5 år. Mens vi holdt på i bassenget gikk det en kortvokst tenåring forbi (Han var veeeeldig lav, men du så på ansiktet hans at han var rundt 16-17 år). Guttungene får stooore øyne, og følger han med blikket, før han eldste sier: "Han der... (Vi kjente vi knep øynene sammen, fordi vi hadde lyst til å synke i jorda på dette tidspunket).. Han har anderledes badebukse enn det vi har..!" Hehe 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #17 Skrevet 5. mai 2011 Har selv et barn med en mann som er adoptert ifra Korea. Jeg reagerer mest på begrepet du bruker om barnet ditt. "Blandingsbarn" hva faen er det??? Jeg grøsser av deg. Ts her... Kanskje ikke helt "stuerent" ord å bruke, men jeg har også satt det i "" nettopp for å understreke at det er poenget jeg prøver å få frem. Ikke noe poeng i å hisse seg opp for dette. Har aldri ment å støte noen som helst. For å kverulere (og fjerne meg enda lengre bort fra hva saken faktisk gjelder) så kan jeg si at alle barn er blandingsbarn - en blanding av far og mor..... 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #18 Skrevet 5. mai 2011 Jeg tror det er helt naturlige bekymringer å ha, ts. Jeg har selv en mor med en annen etnisitet, og tenker på det selv. Jeg merker jo at jeg og kjæresten kan få noen blikk i blant, at vi skiller oss ut som et "blandingspar", men åpenbar rasisme har jeg så og si aldri opplevd. Husker ikke noen ekle opplevelser rundt dette da jeg vokste opp, og jeg tipper barnet ditt kommer til å få en fin oppvekst Barn er mye mindre fordomsfulle, så fordommer opplever man i så fall hos voksne, ikke de man går på skole og barnehage sammen med. Det er i alle fall min opplevelse. Takk for svar! Ts
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #19 Skrevet 5. mai 2011 Folk må henge seg opp i alt også da. Syns ikke ordet er så ille jeg. Det er jo bare en formulering ts bruker for å få frem spørsmålet. Tror ikke dere hadde reagert så sterkt om det var dansk mor og norsk far f.eks. Du har skjønt hva jeg mente og prøvde på Ts
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #20 Skrevet 5. mai 2011 Ja, er veldig enig i dette! Hvis barn møter et annet barn som er anderledes (f.eks. mørk hudfarge, selv om det er ganske vanlig nå), så spør de kanskje "Hvorfor er han svart?", også sier du at han er fra et annet sted, så "ok!", og alt er greit. Husker jeg og ei venninne var og badet med hennes to småbrødre på 3 og 5 år. Mens vi holdt på i bassenget gikk det en kortvokst tenåring forbi (Han var veeeeldig lav, men du så på ansiktet hans at han var rundt 16-17 år). Guttungene får stooore øyne, og følger han med blikket, før han eldste sier: "Han der... (Vi kjente vi knep øynene sammen, fordi vi hadde lyst til å synke i jorda på dette tidspunket).. Han har anderledes badebukse enn det vi har..!" Hehe Hehehe, morsomt! Som barn har man ikke evne til å være rasistisk, men de lurer jo på alt og det er gjennom sånt de lærer om verden. Jeg tenker mer på når det blir et problem, ikke slike uskyldige spørsmål. Jeg er nok litt "blind" selv da jeg ikke kan se at mitt barn skiller seg ut utseendemessig. I tillegg ser han faktisk veldig norsk ut, med lysebrunt hår, helt lys i huden og store øyne Men hver gang jeg leser om mobbesaker i avisene, som gjerne har fått katastrofale utfall, tar jeg meg i å tenke litt ekstra på hva som kan møte min lille sønn... Ts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå