Gå til innhold

Dampe eller koke pølser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg kjøper pølser i kiosk eller på bensinstasjon, så synes jeg smaken og konsistensen er bedre enn de jeg koker hjemme. Er det fordi de damper pølsene?

Har noen pølser her nå og tenkte jeg ville prøve å dampe.

Kan jeg legge pinner som brukes til pinnekjøtt, putte dem ned i kjelen og fylle vann opp til kanten og så legge pølsene oppå pinnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pølser skal trekkes, ikke dampes. De legges over på rist etter at de er ferdig trukket. Dampen kommer av at det fortsatt er varmt vann i bunnen, og den gode smaken kommer av buljongen de fleste bruker i pølsevannet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så du mener jeg rett og slett bare koker opp vann, tar kjelen av plata og legger pølser oppi vannet med låkk på?

Skrevet

Ja. Og dersom du bruker en stor kjele som gjør at pølsene har litt god plass, så kan du anta at de er spiseferdige når de flyter. :)

Putt oppi litt buljong i vannet så blir de enda bedre. Det er ihvertfall det jeg lærte når jeg jobbe på gatekjøkken (for ikke så altfor mange år siden...)

Skrevet

Du trenger ikke lokk på..:)

Men ja.. ta gjerne en buljongterning oppi mens du koker opp vannet, så får pølsene litt ekstra smak!

Hvis du koker pølsene blir de seige og litt harde..:) så pass på å trekk kjelen av plata før du putter pølsene oppi..:)

Lykke til med pølsetrekking!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ikke å koke opp vannet i det hele tatt. Jeg bare lar plata stå på 1 eller 2 og har pølsene i lenge. Lar dem stå sånn en halvtime/time.

AnonymBruker
Skrevet

:fnise:

Hvorfor fniser du? Synes du ts spør dumt?

Skrevet

Hvis du koker det opp først så kan de jo spises etter fem minutter da..:O

Gjest Alabama
Skrevet

Ja, synes det er ganske morsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, synes det er ganske morsomt.

hehe...ja ja, jeg vil jo bare at det skal smake godt, men jeg skjønner jeg var litt dum som ikke kunne dette :kokk:

Gjest Glad i reiser
Skrevet

hehe...ja ja, jeg vil jo bare at det skal smake godt, men jeg skjønner jeg var litt dum som ikke kunne dette :kokk:

Neida, det er du ikke :klemmer:

Jeg syns også pølser på gatekjøkken/bensinstasjoner smaker bedre enn de jeg lager hjemme, enda jeg gjør det helt etter boka.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen forresten, i kveld skal det bli fest med "Leiv Vidar"

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Takk for hjelpen forresten, i kveld skal det bli fest med "Leiv Vidar"

De er de beste pølsene! Kos deg :spise:

AnonymBruker
Skrevet

Pølsene ble veldig gode, men jeg kjente ikke noe til buljongsmaken enda jeg brukte 3 pølsebuljong-terninger fra Toro.

AnonymBruker
Skrevet

Pølser skal uansett ikke kokes for da sprekker de.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du koker det opp først så kan de jo spises etter fem minutter da..:O

Jeg synes de blir bedre når de ligger lenge. Saftigere og mer smakfulle. Som når man langtidssteker kjøtt i ovnen.

Og hvis målet er å få pølsene mest like de på bensinstasjoner og kiosker, så er det jo logisk å tenke at de pølsene vanligvis har ligget en stund i vannet. Kanskje det er nettopp det som er cluet.

For min del bruker jeg kun Mydland-pølser. Finnes ikke bedre! :gjeiper:

Gjest Alabama
Skrevet

Bon appetit! :spise:

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet dampet vi pølsene. Fyllte vann nesten opp til risten i bunnen og la pølsene oppå. Med lokk på selvfølgelig. Og de pølsene var goooode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...