AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har en nydelig kakeoppskrift der bunnen er litt browniesaktig og resten er en blanding av hovedsaklig fløtekrem, egg og sukker. Kaka settes i fryseren, sånn at det strengt tatt blir en iskake. Den er nydelig, men litt tungvint å servere når vi har gjester. Den kan jo ikke stå så lenge på bordet om gangen før den smelter... Så jeg lurer på: Tror dere det går an å ha gelatin i fyllet og la det stivne, istedet for å fryse den? Smaken vil vel bli lik, bare litt annen konsistens?
Gjest Normalfordeling Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Vet at noen bruker gelatin i Daim iskake når den skal stå lenge som i konfirmasjon/bryllup. Kan du legge ut oppskriften din? Den hørtes nemlig god ut.
matentusiasten Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Svar: is og pudding er ikke det samme. Jeg ville ikke servert det slik du foreslår. MEN: Det er vanlig å bruke gelatin i is. "Proffer" bruker jo stabilisatorer, f.eks xantangummi, for at ikke isen skal bli så rennende.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Takk for svar. Skal prøve meg litt fram. Når jeg tenker meg om er jo konsistensen viktig, så vi får se hva det blir til. Kaken er en Baileys Parfait. Oppskriften fikk jeg av en venninne, tror hun fant den i et blad. Bunnen: 250 gram mørk sjokolade av god kvalitet 250 gram Meierismør eller Kvitseidsmør 4 egg 250 gram melis 1 ts bakepulver 1 ss kanel 1 ss kakaopulver "Fyllet": 5 dl kremfløte 5 eggeplommer 100 gram sukker 50 gram vann (ja, merkelig å måle vann i gram) Litt revet sjokolade etter smak (jeg bruker helst mørk sjokolade) 0,5 dl Baileys Topping: 1 dl valnøtter Litt salt Bunnen: Smelt smør og sjokolade. Pisk egg og melis. Hell smørblandingen i eggeblandingen. Sikt inn det tørre og bland forsiktig. Hell i en smurt form (24 cm) med bakepapir i bunnen og bak i ovnen på 200 grader i ca. 20 minutter. La den kjøle seg litt ned. "Fyllet": Pisk fløte til krem. Pisk eggeplommene. Kok sukker og vann på høy varme til det blir sirup. Hell sirupen i eggeplommene og pisk til det blir kaldt og luftig. Vend kremen forsiktig inn i eggedosisen. Tilsett revet sjokolade og Baileys. Hell blandingen over sjokoladebunnen og sett i fryseren. Topping: Rist grovhakkede valnøtter i en tørr stekepanne med litt salt. Ta kaken ut av fryseren 10-15 minutter før den skal spises og dryss over saltristede valnøtter. Mmmmmm, nammenammenam! Tro om man kan lage denne i store muffinsformer? Da hadde det vært lettere å ta ut porsjonsstore stykker så hele greia slipper å smelte utover bordet.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 PS: Jeg har vurdert å ha valnøtter i bunnen også, tror det kan bli godt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 *Abbonere* Denne hørtes god ut! :-) Ja, den er fantastisk god! Og den er lett å lage, man trenger ikke være en dyktig kakebaker for å få til denne. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå