Gjest Baardsen Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Hei Her og der står det at det og det prevensjonsmiddelet er så og så sikkert (gjerne 99 prosent), men hva er disse 99 prosentene 99/100 av? Er det 1.0% sjans for barn per samleie ? (HJELP!) Er det 1.0% sjans for ubeskytta sex per samleie (HJELP!) Eller er det 1.0% sjans for å få eggløsning eller noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Det betyr at ved samleie nr. 100 blir du gravid! 2
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Hei Her og der står det at det og det prevensjonsmiddelet er så og så sikkert (gjerne 99 prosent), men hva er disse 99 prosentene 99/100 av? Er det 1.0% sjans for barn per samleie ? (HJELP!) Er det 1.0% sjans for ubeskytta sex per samleie (HJELP!) Eller er det 1.0% sjans for å få eggløsning eller noe sånt? Hallo! Eggløsning har du uansett,det er bare at pillen gjør at egget ikke fester seg
spinnwild Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Det betyr vel bare at ingenting kan være 100% preventivt. Jeg ville formulert det til at det er gjennomsnittlig 1,0% sjanse for at ditt prevensjonsvalg ikke fungerer optimalt, per samleie. Endret 4. mai 2011 av spinnwild 1
Gjest Baardsen Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Hallo! Eggløsning har du uansett,det er bare at pillen gjør at egget ikke fester seg Derfor jeg skrev, eller noe sånt Har ikke 100% full oversikt må jeg innrømme Er mann. Hmm, det er isåfall litt rart, siden noe som er 100% sikkert også har en usikkerhet (100% er ikke nødvendigvis 100% eksakt, det kan være 99.7% runda opp.. Mend et er kanskje bare realfagsnerden i meg som snakker )
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Det er kanskje dedusert ut fra at av 100 kvinner som går på p-pille, blir én gravid i løpet av... Tja. Det var det, da. Overhodet, kanskje. I løpet av p-pillekarrieren. Et ganske godt spørsmål, egentlig.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Når det gjelder prevensjonsmidler og sikkerhet, pleier man vel å si at av så og så mange som bruker det, blir så og så mange gravide i løpet av et år.
Knitcat Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Hallo! Eggløsning har du uansett,det er bare at pillen gjør at egget ikke fester seg Hvis man tar p-piller får man ikke eggløsning.
Pingting Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Tallene som angir hvor sikker en prevensjonsmetode er, er stort sett basert på/omskrivinger av den såkalte Pearl-indeksen. Det er målet som vanligvis brukes i de kliniske testene av et prevensjonsmiddel/metode. Har noe en Pearl index på 1 (eller sagt på en annen måte: er 99 % sikker), så vil 1 av 100 kvinner som bruker prevensjonen i ett år bli gravid. Men det er jo ikke et feilfritt mål, akkurat. For det første skilles det mellom "perfekt" og "faktisk" bruk. Førstnevnte inkluderer bare helt riktig og konsekvent bruk av metoden (f.eks. at p-piller tas til samme tidsounkt hver eneste dag, at man tar på kondomet korrekt, at man avbryter samleiet på riktig tid etc.), mens den andre er mer typisk bruk, hvor man kanskje er litt sent ute med en pille av og til, kløner litt med kondomet og så videre. Også er det endel andre kritiske momenter ved målemetoden. Så den er ikke perfekt, men en pekepinn. Edit: glemte å legge ved link Endret 4. mai 2011 av Pingting
Gjest Katten. Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Det sies at kondomen er 99% sikker prevensjon, og da er den siste prosenten skapt av feilbruk hos brukeren. Er ikke p-piller 95% sikker, eller noe? Ellers svarte Pingting fint på hvordan man regner den ut
Pingting Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Er ikke p-piller 95% sikker, eller noe? 92% ved typisk bruk og 99,7% ved perfekt bruk!
Gjest Katten. Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 92% ved typisk bruk og 99,7% ved perfekt bruk! Da har man lært noe nytt! Flink Pingting! :D
Gjest Baardsen Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 Takk for flott svar PingTing Hmm, men du vil jo vite det om kondom sprekker, så det er mulig å ta angrepille? Eller tar jeg feil der? 99% av en total på 100%. Meningsløst utsagn, bare en definisjon på prosent som ikke er spesiellt god. Det var eksakt det motsatte av hva jeg spurte om, en prosent blir bare meningsfull om man vet hva det er en andel av ! Og selv da er det ikke noe mer enn en måte å uttrykke en andel på
ladyluna Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Det sies at kondomen er 99% sikker prevensjon, og da er den siste prosenten skapt av feilbruk hos brukeren. Jeg har lest at kondomer er 98% sikre ved perfekt bruk, mens ved faktisk bruk er tallet så lavt som 85%! Det skyldes, som du skriver, mye feil bruk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå