Gå til innhold

Bivirkninger på legemidler.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen tanker? Kanskje noen med erfaring med bruk av medisiner? Jeg er litt usikker.

Jeg går på isotretinoin (tilsvarende roaccutan) mot dype kviser. Jeg gikk først på tetracycliner, men gikk over på isotretinoin når jeg fikk for mye bivirkninger av antiobiotikaen. Det gikk utover hverdagen og jeg ble rett og slett syk.

Men, nå syntes jeg at bivirkningene av isotretinoin begynner å gå over streken også. Tørr hud, neseblod og tørre lepper klarer jeg fint. Men nå har jeg hatt et slags rødt utslepp som svir og sprer seg over hele kroppen, store hovne lymfeknuter i halsen, betennelse i sår på lepper, øyelokksbetennelse og er dessuten kjempefølsom for sol; huden brenner hver kveld selv om jeg bruker 50 i solfaktor, hatt og holder meg mest inne.

Jeg vet jo at dette er bivirkninger på medisinen og føler derfor at jeg ikke kan klage, jeg velger jo selv om jeg vil bruke det. I dag ble jeg imidlertidig hjemme fra jobb, et digert rødt og sårt øyelokk over natten og alt det andre i tillegg til hodepine og vond hals ble litt for mye syntes jeg.

Når er det nok? Bør jeg prøve litt lenger? Eller kommer det bare til å bli verre og verre? Jeg skal etter planen gå på medisinene i tre mnd til.

Det som er litt surt er at både antibioktikaen og isotretinoinen funker! Jeg har slitt med dype kviser som blør og gir arr og er skikkelig vonde i 10 år, og både fastlegen og hudlegen anbefaler meg på det sterkeste å behandle kvisene. De siste måendene har kvisene ikke vært et problem i det hele tatt og jeg tenker at hvis jeg bare kommer meg gjennom kuren så vil problemet være borte for alltid. Bør jeg avslutte allikevel? Jeg vil jo ikke at disse bivirkningen påvirker meg varig...

Nå har jeg tatt ny bloprøve til isotretinoinen (må tas månedlig), og hvis den er i orden skal jeg forsette, men lurer på om jeg skal ringe å snakke med legen. Jeg snakket med ham i forrige uke ang utslettet; fikk beskjed om å bruke hydrokortison i en uke og ringe hvis det ikke ble bedre... Men hva er alternativet da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du mener bivirkningene er for ille er jo alternativet å slutte med medisinene? En gjennomført roaccutankur er heller ingen garanti mot at kvisene kommer tilbake, selv om mange er heldige i så måte. Ring legen igjen, og si at hydrokortisonen ikke virket - h*n kan ikke bestemme over deg om du skal fortsette med roaccutan. Har du fortalt h*n om alle bivirkningene, eller bare om utslettet?

Gjest Gjest
Skrevet

Ring legen og si fra. Når bivirkningene blir større en selve problemet er det beste å avslutte.

Jeg har medisin allergi.

Enkelte leger og spessialister mener det kommer av det er at jeg tidligere har fått medisiner både i store mengder og at jeg ikke avsluttet raskt de medisinene jeg ikke tålte. (Legene ba meg fortsette kuren på tross av alle bivirkningene jeg fikk av dem)

Var gjaldt medisin som

pencilinkurer pga. urinveisinfeksjon og halsbetennelser jeg hadde svært ofte i tidlig barneår (4-8 kurer pr år ca).

I tillegg fikk jeg mye paralgin forte for kronisk hodepine. legen ikke gadd undersøke hva kom av ( senere har det vist seg å komme av låsning i nakken og dårlig syn som ga migrene)

I dag tåler jeg omtrent ingen medisiner, får alvårlig og kan bli dødelige reaksjoner om jeg får feil medisin.

Til og med parecet vegrer legen å gi meg.

Mitt råd er.. vær forsiktig. Stopp kuren, hør med legen om det finnes andre kurer. Vurder uansett svært nøye om det er verd alle plagene (også fremtidige plager) å gå med så mye bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...