Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har fått tannverk nede på høyre side. Det er veldig sårt, ømt og det gjør vondt i kjeven. Kjenner jeg har en slags kul helt bakerst i munnen som er fryktelig øm. Kan også kjenne en liten sprekk mellom tannkjøttet og den ene tannen. Jeg hadde problem på samme side rett før jul med betennelse. Det var på nesten samme måte. Tok da røngten og da så tannlegen tydelig at det var en visdomstann på vei opp. Den lå å pressa på under den andre tannen. Nå er jeg redd for at det samme skjer igjen. Når bør jeg komme meg til tannlegen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fort som mulig?

Det er det jeg føler selv også, men jeg er usikker. Tannlegen får vel ikke gjort noe spesielt? Visdomstannen har jo ikke kommet opp.

Skrevet

Jeg og slet litt med ene visdomstanna mi da den var på vei opp..Tannkjøttet rundt ble ømt og hovent, og det var ubehagelig hvis f.eks brødrester satte seg der. Var ikke så mye tannlegen kunne gjøre, siden det var en prosess da tanna skulle opp og frem.

Det jeg gjorde var å suge på isbiter, kjølte ned og ga smertelindring. Er det veldig vondt kan du ta Ibux. Og viktig med god munnhygiene, selv om det er vondt. Kjøp gjerne en myk barnetannbørste og puss varsomt over der det er vondt. Skyll morgen og kveld med hexdril. Corsydyl fungerer på samme måte som Hexdril, men Corsydyl misfarger fort tennene. Disse to produktene er bakteriedrepende. Skyll etter at du har pusset, og ikke spis og drikk på ei stund. Dette er råd tannlegen ga meg.

Og selvfølgelig, kontakt tannlege. Men jeg ville begynt med dette ganske fort.

Lykke til, og god bedring :klemmer:

Skrevet

Det at kjeven er øm kommer mest sannsynlig fra press av visdomstanna...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk selv se på røngtenbildene som ble tatt, og der ligger visdomstanna og presser på den andre gjekselen. Det så ca sånn ut, bortsett fra at min visdomstann lå mer på midten under den andre. Da dette skjedde, oppholdt jeg meg i utlandet og måtte til en tannlege der. Den tannlegen jeg var hos da, sa at jeg mest sannsynlig måtte igjennom en operasjon for å fjerne tannen. Jeg har snakket med flere i familien, og de skjønner ikke hvorfor jeg vil fjerne tannen når den ikke gir noe plager. Den har ikke gitt meg noe plager tidligere, bortsett fra denne gangen før jul og nå.

Jeg skal lage isbiter med en gang, for dette her er ikke godt! Jeg liker ikke smertestillende, så det vil jeg vente med så lenge som overhodet mulig. Hvor kan jeg få kjøpt hexdril? Corsydyl brukte jeg sist gang, men som du sa gjorde den tennene misfarget. Jeg har gått sånn siden lørdag, så hvis det ikke er bedre innen i morgen kveld, skal jeg ringe tannlegen på torsdag.

Skrevet

Hexdril får du kjøpt på apotek. Den er like vanlig som corsydyl. Jeg personlig ville ikke betenkt meg på å ta Ibux mot tannverken. Da tenker jeg i hovedsak på kjeven din. Jo vondere du har, jo mere spenner du kjeven (det skjer automatisk), og jo mere vondt i kjeven får du... Du kan ta 400mg Ibux, det er en helt kurrant dose.

Uff, du har min dypeste medfølelse, husker med gru hvor vondt det var da jeg slet med visdomstenner.... Ikke rart babyer gråter og styrer når de får tenner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...