AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Har de siste 6 årene hatt mye trøbbel med magen. Fått veldig dårlig hjelp hos fastlegen. Lever gluten og laktosefritt og det hjelper. Sliter med at jeg noen ganger har skikkelig hard mage, men oftest skikkelig diare på morgen og innimellom plutselig diare på kvelden/natten. Når "diare-anfallene" kommer merker jeg en skikkelig rumling i magen og det er så kraftig at man kjenner det hvis man legger en hånd på magen min. Det høres ut som en sånn vanntank når luften stiger. Føler at jeg spiser sunt og normalt. Trener lite men det er pga dårlig rygg og slikt så jeg kan ikke dessverre. Er veldig lei av at jeg har NULL kontroll over magen og ønsker å finne ut av hva jeg kan gjøre! Håper på noen svar
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Be om henvisning til en colonoskopi. Fastlegen er pliktet til å gi henvisning. Noen er dessverre bare overfølsomme, uten at det synes på prøver/tester. Jeg er sånn, tåler ikke laktose det er bevist. Men i tillegg så er det andre ting jeg ikke kan spise, noen ting vet jeg om. Men plutselig så har jeg vondt i magen, oppblåst eller har diare uten at jeg vet hvorfor. Plagsomt! Du kan prøve imodium i plagsomme perioder, men det er jo greit å få sjekket ut hva det er.
Tonus Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Vet hvordan det er å slite med magen ja:/ Dra til legen og få henvisning til colonoskopi, eller få testet deg for matintoleranser. (Jeg gjorde det gjennom eksaktmat.no, som sender blodprøver til england og så gir deg oppfølging etter du har fått svar på prøvene. Dette er veldig kjekt for leger flest tester deg bare for allergier eller bare for gluten og melk. Her kan du få testet deg for 200 matvarer i forskjellige matvaregrupper.)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Takk for svar! Men jeg har gjentatte ganger forsøkt å be legen om henvisning til enten gastroskopi eller kolonoskopi, men han mener jeg ikke trenger det fordi problemene mine "ikke er så alvorlige". Selv synes jeg problemene mine er alvorlige fordi det opptar mye av min tid, både i fritiden men også på jobb. men kan kull eller imodium være lurt å prøve? Eller kan det heller "ødelegge" mer?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har og mageproblemer, og bruker kull for å stabilisere både hard mage og diare. Det fungerer veldig godt for min mage, skader hvertfall ikke å prøve!
Gjest Tjoms Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 I tillegg til å kutte ut alt av gluten ville jeg også kuttet ut alt av melkeprodukter (også det som er laktosefritt) og gjær, samt tungtfordøyelig mat som f.eks rødt kjøtt (inkl svin). Spis fisk istedet. La friske grønnsaker være kilde til fiber fremfor knekkebrød o.l, det kan fort bli for tungt for magen.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Det du over meg nevner har jeg allerede gjort, men takk Spiser veldig mye kylling og sushi (av en eller annen merkelig grunn tåler ikke kroppen min fisk som er kokt, stekt e.l.). Tenker jeg prøver med kull en periode, hvertfall når det står på som værst på jobben og slikt. >Men er det andre med magetrøbbel som opplever de kraftige luft-rumlingene som jeg skrev om over? Har ikke hørt noe om det eller lest om det noe sted og synes det er så rart! Det føles nesten om om det er et luftehull i tarmen som slipper ut all luften! hehe
Gjest kudos Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Begynn å ta melkesyrebakterier(achidophillus ++) som du kjøper på helsekosten. Det er veldig viktig for en balansert mage å ha en sunn og god tarmflora. Grønnsaker og frukt er veldig bra mat for de gode bakteriene vi vil ha i magen. Havregryn har jeg også god erfaring med. Mange mennesker reagerer veldig på sukker og meieriprodukter, prøv å kutte ut dette en periode. Ofte kan det være flere kombinasjoner av matvarer som gjør magen vanskelig. Prøv deg frem.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 Bananer kan gi noen mennesker veldig mye luft i magen.
PepsiMax Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Dette sliter jeg endel med også. Har funnet flere matvarer som jeg prøver å holde meg unna/spise lite av, da går det litt lenger i mellom hver gang jeg blir dårlig av det! Kull er Ingen fare å ta da det er helt naturlig og kun vil dra med seg evt negative bakterier ut. Men pass på å få i deg nok drikke, ellers kan det bli litt ubehag. imodium ville jeg holdt meg unna så sant det ikke er helt krise. Da kan du ende opp med å bli forstoppet istede. Ang legen ville jeg ha prøvd å bytte! akkurat byttet selv fordi jeg hadde en lege som ikke tok noe seriøst el på alvor. Lykke til!
Gjest Tjoms Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 kaffe, halvfabrikat, sterk mat, brus, leskedrikker/energidrikker er også ting som har negativ effekt på fordøyelsen, noen reagerer også på egg.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 Takk for svar! Men jeg har gjentatte ganger forsøkt å be legen om henvisning til enten gastroskopi eller kolonoskopi, men han mener jeg ikke trenger det fordi problemene mine "ikke er så alvorlige". Selv synes jeg problemene mine er alvorlige fordi det opptar mye av min tid, både i fritiden men også på jobb. men kan kull eller imodium være lurt å prøve? Eller kan det heller "ødelegge" mer? Min fastlege mente også at mine plager ikke var alvorlige. Jeg burde bare slappe av mer og ikke være så pliktoppfyllende med skolearbeidet, var hans løsning på problemet. I dag har jeg utlagt tarm pga inflammatorisk tarmsykdom. Håper legen din har mer peiling enn min...
Gjest Extreme Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Hei, har slitt mye med magen selv, og for ikke lenge siden oppsøkte jeg en ernæringsterapaut. Hun ba meg legge om til lavkarbo, og vha avføringsprøver har jeg fått påvist parasitt og overvekst av diverse typer sopp i tarmen. ved å legge om til lavkarbo merket jeg stor forskjell ila to dager... ikke så mye rumling, mer stabil og rolig mage. Går nå på kur for å bli kvitt parasitt/sopp og bli helt bra =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå