Gjest Glad i reiser Skrevet 4. mai 2011 #101 Skrevet 4. mai 2011 Jeg er hyggelig mot henne når jeg besøker butikken.. Men sykdommen legger en demper for meg når jeg skal kose meg og shoppe, rett og slett fordi jeg ikke klarer være likegyldig til det... Det er en ærlig sak... Du legger frem dette som om det er totalt krise å handle der fordi hun ødelegger din opplevelse av shopping på grunn av hennes sykdom. Du ønsker henne egentlig ikke der, for da hadde du følt det så mye bedre selv! Det er to måter dette kan "løses" på og det er at du ikke handler der mer, eller at du takler dette. Som jeg skrev i et tidliggere innlegg, jeg tror hun får glede og pågangsmot av å se at faste kunder kommer igjen for å shoppe til tross for hennes sykdom. Hun føler seg antakelig verdsatt som et menneske. 1
Gjest Nadezhda Skrevet 4. mai 2011 #102 Skrevet 4. mai 2011 Hvor ofte handler du der egentlig? :gjeiper:
Gjest *smak* Skrevet 4. mai 2011 #103 Skrevet 4. mai 2011 Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden.. Det er ikke bra å utsette seg for så mye negativitet. Jeg er ei glad jente som liker å være positiv.. Det klarer jeg ikke lenger i denne tråden... Takk for diskusjonen alle sammen
Gjest Ludovie Skrevet 4. mai 2011 #104 Skrevet 4. mai 2011 Men sykdommen legger en demper for meg når jeg skal kose meg og shoppe, rett og slett fordi jeg ikke klarer være likegyldig til det... Det er en ærlig sak... Ja, det er en ærlig sak. Og det er dessuten helt lov til å ha de følelsene man har i ulike situasjoner. Men jeg undrer meg litt over at du ikke ser ut til å reflektere over de følelsene du har, og spesielt over at du ikke ser det opplagte i at det er ganske så urimelig å klage over at en persons alvorlige sykdom forringer din shoppeglede. Det er vel dette folk reagerer veldig sterkt på. 2
Gjest Glad i reiser Skrevet 4. mai 2011 #105 Skrevet 4. mai 2011 Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden.. Det er ikke bra å utsette seg for så mye negativitet. Jeg er ei glad jente som liker å være positiv.. Det klarer jeg ikke lenger i denne tråden... Takk for diskusjonen alle sammen Uansett, neste gang du går inn i butikken så håper jeg du har tatt noen av svarene her til etteretning.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #106 Skrevet 4. mai 2011 Vi kan vel alle føle på et ubehag når vi får alvorlig sykdom og andres lidelse uforberedt rett i fleisen, og jeg kan skjønne hva det er Smak mener. Jeg tror ikke hun er en kald person, men jeg tror at hun kan føle at et lystig humør blir dempet når hun blir konfrontert med andres lidelse og sykdom. Noen ganger kan man føle trang til å slå av dagsrevyen og ikke forholde seg til at folk lider og har det ille, fordi man har lyst til å være sorgløs og i godt humør. Det betyr ikke at man er en jævlig person. Jeg kan også få et godt humør dempet av å bli konfrontert med andres sykdom og død, og det hender at jeg bevisst unngår visse ting som jeg vet kommer til å gjøre meg trist, fordi det er ikke alltid jeg har lyst til å ta andres smerte innover meg. Sånn gjetter jeg at det er for Smak og, og at det var dette hun ønsket å formidle. 1
Gjest Glad i reiser Skrevet 4. mai 2011 #107 Skrevet 4. mai 2011 Vi kan vel alle føle på et ubehag når vi får alvorlig sykdom og andres lidelse uforberedt rett i fleisen, og jeg kan skjønne hva det er Smak mener. Jeg tror ikke hun er en kald person, men jeg tror at hun kan føle at et lystig humør blir dempet når hun blir konfrontert med andres lidelse og sykdom. Noen ganger kan man føle trang til å slå av dagsrevyen og ikke forholde seg til at folk lider og har det ille, fordi man har lyst til å være sorgløs og i godt humør. Det betyr ikke at man er en jævlig person. Jeg kan også få et godt humør dempet av å bli konfrontert med andres sykdom og død, og det hender at jeg bevisst unngår visse ting som jeg vet kommer til å gjøre meg trist, fordi det er ikke alltid jeg har lyst til å ta andres smerte innover meg. Sånn gjetter jeg at det er for Smak og, og at det var dette hun ønsket å formidle. Det å føle det slik du forklarer her er en helt fair ting å føle. Men fra å føle det og til faktisk indirekte legge skylden for en dårlig handleopplevelse på ei ekspeditrise som er syk så er veien faktisk ganske lang. 1
Aricia Skrevet 4. mai 2011 #108 Skrevet 4. mai 2011 Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden.. Det er ikke bra å utsette seg for så mye negativitet. Jeg er ei glad jente som liker å være positiv.. Det klarer jeg ikke lenger i denne tråden... Takk for diskusjonen alle sammen Antallet drøye angrep som har blitt rettet mot deg i denne tråden må være ubehagelig, så det skjønner jeg godt. Men innlegget ditt her belyser jo også problematikken tråden tar opp, og din måte å takle den på. Så jeg vil bare legge til at det heller ikke er noe bra å unnvike alt som er negativt og vanskelig, som feks mennesker med alvorlig sykdom. For før eller siden må vi alle se lidelse og elendighet i øynene og lære oss å takle det, enten det rammer oss selv eller våre nærmeste. Og det kan faktisk bli erfaringer man kan komme beriket ut fra. Å rømme unna alt som gjør vondt er ikke noen løsning som fungerer i lengden, og heller ikke en løsning som i lengden gagner en selv. 5
Fluffe Skrevet 4. mai 2011 #109 Skrevet 4. mai 2011 Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden.. Det er ikke bra å utsette seg for så mye negativitet. Jeg er ei glad jente som liker å være positiv.. Det klarer jeg ikke lenger i denne tråden... Takk for diskusjonen alle sammen Da vet du hvordan kassa dama føler seg.. 3
loffen Skrevet 4. mai 2011 #110 Skrevet 4. mai 2011 Jeg er hyggelig mot henne når jeg besøker butikken.. Men sykdommen legger en demper for meg når jeg skal kose meg og shoppe, rett og slett fordi jeg ikke klarer være likegyldig til det... Det er en ærlig sak... Lurer på om hun er glad for å se deg jeg...? Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden.. Det er ikke bra å utsette seg for så mye negativitet. Jeg er ei glad jente som liker å være positiv.. Det klarer jeg ikke lenger i denne tråden... Takk for diskusjonen alle sammen Da vet du hvordan kassa dama føler seg.. Det hadde vært flott med en samfunn med bare sunne friske glade mennesker eller? Og ikke minst, bare pene barn..? Dette er like trist som de som ikke likte at William og Kate hadde en 'stygg' barnepike i bryllupet deres. 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 4. mai 2011 #111 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har en favoritt butikk over alle butikker som jeg elsker å shoppe i, de har alt hva jeg ønsker meg der og mer til!! Så for meg som liker å shoppe, har det vært et høydepunkt å shoppe der... Men... nå er det kommet ei ekspiditrise som nok er syk fordi det ser ut som hun har parykk og så er hun gått fra overvektig til syltynn... Det jeg vil frem til er at det ikke er så morro å gå i den butikken lenger pga. jeg blir minnet om sykdom hver gang jeg går dit (hun er alltid der når jeg kommer). Er jeg kald og ufølsom?? Eller er jeg en positiv egoist?? Jeg syns heller du er overfølsom. Du bør tenke at det er flott at hun er så sterk at hun går på jobb og forhåpentligvis har en jobb som hun trives med og som gir henne noe tross sin sykdom. Syns det er en merkelig grunn til å slutte å shoppe der.
Teriyaki Skrevet 5. mai 2011 #112 Skrevet 5. mai 2011 Dessuten har sikkert ekspeditrisen familie og venner som støtter henne, jeg er da ingen mor Teresa heller.. Hennes sykdom er ikke mitt ansvar - jeg skal shoppe og hygge meg i butikken.. At du ikke evner empati og ikke tåler å se i øynene at ikke alle kan være like friske og heldige som deg, er da ikke hennes problem? Hun skal da bare jobbe til livets opphold og fylle livet med noe mer enn sykdom og hjemmegåing.
Carrot Skrevet 5. mai 2011 #113 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor skal man ta andres moralske høyhest innover seg og til etteretning??? Jeg syns de som jobber hos frisøren skal være velstelt på håret, en frisør med skittent og livløst hår gir ikke meg et godt inntrykk av salongen, en slakter med blodete forkle og dårlig allmenntilstand innbyr meg ikke til at han skal kutte opp mitt kjøtt og pakke det til meg like lite som en baker med skittent forkle uten hansker innbyr til å servere meg maten i disken... Enklelte fremtredende yrker skaper en forventning fra kunden om en gitt oppfatning av dem som skal gi deg service - en usminket grå mus bak disken på et parfymeri selger ikke produktene i butikken!! Slik ER det bare enten man liker det eller ikke - moralsk eller umoralsk, spiller ingen rolle... Man forventer noe når man går inn i en butikk, den forventningen legger en demper på eller motiverer til handel - så enkelt er det faktisk..
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #114 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor skal man ta andres moralske høyhest innover seg og til etteretning??? Jeg syns de som jobber hos frisøren skal være velstelt på håret, en frisør med skittent og livløst hår gir ikke meg et godt inntrykk av salongen, en slakter med blodete forkle og dårlig allmenntilstand innbyr meg ikke til at han skal kutte opp mitt kjøtt og pakke det til meg like lite som en baker med skittent forkle uten hansker innbyr til å servere meg maten i disken... Enklelte fremtredende yrker skaper en forventning fra kunden om en gitt oppfatning av dem som skal gi deg service - en usminket grå mus bak disken på et parfymeri selger ikke produktene i butikken!! Slik ER det bare enten man liker det eller ikke - moralsk eller umoralsk, spiller ingen rolle... Man forventer noe når man går inn i en butikk, den forventningen legger en demper på eller motiverer til handel - så enkelt er det faktisk.. Forskjell på å være syk og de tingene du nevner. 3
Teriyaki Skrevet 5. mai 2011 #115 Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hvorfor skal man ta andres moralske høyhest innover seg og til etteretning??? Jeg syns de som jobber hos frisøren skal være velstelt på håret, en frisør med skittent og livløst hår gir ikke meg et godt inntrykk av salongen, en slakter med blodete forkle og dårlig allmenntilstand innbyr meg ikke til at han skal kutte opp mitt kjøtt og pakke det til meg like lite som en baker med skittent forkle uten hansker innbyr til å servere meg maten i disken... Enklelte fremtredende yrker skaper en forventning fra kunden om en gitt oppfatning av dem som skal gi deg service - en usminket grå mus bak disken på et parfymeri selger ikke produktene i butikken!! Slik ER det bare enten man liker det eller ikke - moralsk eller umoralsk, spiller ingen rolle... Man forventer noe når man går inn i en butikk, den forventningen legger en demper på eller motiverer til handel - så enkelt er det faktisk.. Du sammenligner alvorlig sykdom hvor man gjør det beste ut av det, med å være ustelt og likegyldig til hygiene? Jaja, sånn går nu dagene. Endret 5. mai 2011 av Teriyaki 4
Gjest Ludovie Skrevet 5. mai 2011 #116 Skrevet 5. mai 2011 Jeg syns de som jobber hos frisøren skal være velstelt på håret, en frisør med skittent og livløst hår gir ikke meg et godt inntrykk av salongen, en slakter med blodete forkle og dårlig allmenntilstand innbyr meg ikke til at han skal kutte opp mitt kjøtt og pakke det til meg like lite som en baker med skittent forkle uten hansker innbyr til å servere meg maten i disken... Enklelte fremtredende yrker skaper en forventning fra kunden om en gitt oppfatning av dem som skal gi deg service - en usminket grå mus bak disken på et parfymeri selger ikke produktene i butikken!! Slik ER det bare enten man liker det eller ikke - moralsk eller umoralsk, spiller ingen rolle... Man forventer noe når man går inn i en butikk, den forventningen legger en demper på eller motiverer til handel - så enkelt er det faktisk.. Forsåvidt enig. Hvis det bare var så enkelt. (Man kan jo skape seg en sjablongverden med veldig enkle, fornuftige, og logiske regler. (Tror forresten, ved nærmere ettertanke, at jeg vil bo der.)) Det er greit at man føler sånn og slik, og det er også greit at man forventer sånn og slik, men noen ganger er det jo sånn at man kanskje burde gå litt i seg selv, og tenke over hvorvidt det er rimelig å ha de følelsene man har, og, ikke minst, handle ut fra disse tankene. (OI! Tror forresten jeg plutselig har skjønt hvorfor enkelte kjendiser og jetset-damer pleier å påstå at de er "dype". Det handler jo bare om at de utviser sunn fornuft, og ikke bare handler ut fra opplagt urimelige holdninger slik de TS fremviser. )
Gjest Fikira Skrevet 5. mai 2011 #117 Skrevet 5. mai 2011 Forskjell på å være syk og de tingene du nevner. Ekstremt stor forskjell faktisk. Jeg er enig i at utseende selger, men når det gjelder sykdom, så evner man å ha en viss sympati og forståelse.
Carrot Skrevet 5. mai 2011 #118 Skrevet 5. mai 2011 (endret) Du sammenligner alvorlig sykdom hvor man gjør det beste ut av det, med å være ustelt og likegyldig til hygiene? Jaja, sånn går nu dagene. Nei det gjorde jeg IKKE - jeg påpekte derimot at en kudes forventning av en opplevelse er like mye en salgsvare som selve produktet.. Kan ikke skjønne at DET var så vanskelig å se...? Når jeg går inn i en butikk som profilerer seg på helse og sport f.eks en helsekost- eller sportsbutikk forventer jeg ikke å møte en person som er alvorlig syk, dersom jeg selv for eksempel har vært alvorlig syk selv og assisierer det med egne opplevelser KAN det føre til et ubehag for meg som kunde, i enkelte tilfeller i så stor grad at jeg velger forlate butikken og ikke komme tilbake... Når min søsters mann hadde kjempet en lang og hard kamp mot hjernesvulst og måtte gi tapt opplevde jeg å gå meg selv inn i en situasjon der jeg sto ansikt til ansikt med en pasient som kjempet med det samme - det var ekstremt ubehagelig og gav reaksjoner jeg ikke var forberedt på - i så stor grad at jeg den dag i dag har problemer med å forholde meg til vedkommende i situasjoner som tilsvarer denne - hva vet vi om bakgrunnen for at TS opplever det slik hun gjør og hvilken rett har man egentlig til å være en moralsk vokter for andre og forvente at de skal ta ens egen moral innover seg?? Jeg påpeker IKKE at TS har rett i sin forventning, jeg sier IKKE at syke ikke skal jobbe, derimot påpeker jeg at det også bør ligge en vurdering bak hvilke kunder man skal forholde seg til med sin sykdom og hvorvidt det faktisk kan virke uheldig å gå på jobb selv om man ønsker det... En barnehagetante som er litt snufs kan gå på jobb, men en forelder kan ikke sende sitt snufsende barn i barnehagen for eksempel - fullstendig motstridende men like fullt noe som skjer hver dag - og DA reagerer foreldrene med at "hun burde holdt seg hjemme"... Likeså en apotektekniker, baker etc - det er mange parameter som spiller inn for når man bør jobbe og når man bør være hjemme, det som er greit for meg er kanskje ikke like greit for andre... Tror nok de fleste ville reagert om de følte det slik som TS, samtidig som jeg tror at i situasjonen ville nok de fleste som sitter og er så moralsk riktige reagert mer moralsk uriktig enn de fremstiller seg her inne.. Sant å si er jeg ikke sikker på om jeg selv ville syns det var ok dersom ekspeditøren i min favorittbutikk for eksempel gikk på jobb med en sykdom som tydelig preget innsatsen og servicen jeg fikk som kunde... edit skrivesleiver.. Endret 5. mai 2011 av Carrot
Phaedra Skrevet 5. mai 2011 #119 Skrevet 5. mai 2011 Tråden er igjen ryddet for krenkelser og stenges. Phaedra,mod
Fremhevede innlegg