Gjest *smak* Skrevet 3. mai 2011 #61 Skrevet 3. mai 2011 Ærlig talt, blir helt sjokkert over hvor overfladiske og egoistiske folk kan være. Hun ødelegger shoppe-opplevelsen din? Tragisk å lese sånt. Skjerp deg. Tenk på hva hun gjennomgår nå, tenk på familien hennes og alle de som gleder seg over at hun klarer å jobbe - så klager du for hun ødelegger shoppegleden din? Vel, da bør du sette deg ned å tenke over livet og hva som virkelig betyr noe .... I og med at jeg ikke klarer å være likegyldig til hennes sykdom, så gjør hun det indirekte ja...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #62 Skrevet 3. mai 2011 Ojojojojo... Ufffufffuffuff... Ikke bra, *smak*!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #63 Skrevet 3. mai 2011 I og med at jeg ikke klarer å være likegyldig til hennes sykdom, så gjør hun det indirekte ja... Men det er vel der problemet ligger. I stedet for å hovedsaklig synes synd på jenta, så henger du deg opp i at shoppinga di blir ødelagt... Hun har fått hele livet sitt preget av dette, du har fått satt en demper på en handletur. Deal with it. 2
Gjest *smak* Skrevet 3. mai 2011 #64 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Kunne ønske at verden var sykdomsfri, jeg. Men du synes jeg skulle startet en tråd med tittelen: Stakkars ekspeditrisen i favorittbutikken min er syk... Hvordan kan jeg hjelpe?? Hvilken hensikt hadde det hatt?? Jeg sier bare ærlig at jeg sliter litt... og jeg vet det er mitt problem.. Men er det så ille å være ærlig?? Jeg kommer jo aldri til å si noe til henne... dette holder jeg for meg selv... Endret 3. mai 2011 av *smak* 1
Dark Star Skrevet 3. mai 2011 #65 Skrevet 3. mai 2011 Om jeg ikke misforsto TS helt, så spør hun jo om det er galt å reagere/tenke som hun gjør? Da kan jo ikke vi andre brukere som mener at "ja, det er galt" få kritikk for at vi er frekke mot TS iogmed at vi ikke er enig med henne? Men hva med å være litt mer analytisk enn "ja. det er galt" og alle de andre enkle karakteristikkene som er fremkommet av ts her. Nei, det er ikke greit, men har du tenkt over hvorfor du føler det slik? høres litt bedre og mer voksent ut å svare, og kunne gitt grunnlag for en god diskusjon, og ikke bare en massiv ubegrunnet negativitesstrøm mot ts sine tanker rundt dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #66 Skrevet 3. mai 2011 Men hva med å være litt mer analytisk enn "ja. det er galt" og alle de andre enkle karakteristikkene som er fremkommet av ts her. Nei, det er ikke greit, men har du tenkt over hvorfor du føler det slik? høres litt bedre og mer voksent ut å svare, og kunne gitt grunnlag for en god diskusjon, og ikke bare en massiv ubegrunnet negativitesstrøm mot ts sine tanker rundt dette. Jeg mener at hele "diskusjonen" ble farget av startsinnlegget. Slike typer startsinnlegg har det med å engasjere folk, og da reagerer man gjerne med litt mye iver - og en som starter en "diskusjon" (for det mener jeg ikke at dette er) på en slik måte, kan da ikke forvente å få mange lovord som sier at "ja, vi er helt enig med deg, du har ingen grunn til å skamme deg, shoppingen din ble jo ødelagt". Det at TS i senere innlegg sier at hun jo bryr seg, fordi hun ikke er likegyldig til at jenta ser syk ut, kommenteres jo. Slike innlegg kan gjøre at mennesker som virkelig er syke, men vil prøve seg i jobb lar være - fordi de ikke vil bli sett ned på. Kanskje er butikkjobb en jobb som faller lett for denne personen, så da vil hun heller prøve å yte noe fremfor å sitte hjemme alene? Hva vet vi? Men jeg skulle ikke tro arbeidsgiveren ville hatt henne der om hun ikke klarer å gjennomføre jobben sin? Når det kommer til karakteristikk av TS.. hmm, vi kommenterer det TS skriver. Ut ifra hva TS skriver virker det som på meg at hun dømmer/ser ned på den syke jenta, og hun spør om det er ok? Er ikke det hva det hele handler om? Skal vi da skrive "nei TS, det er ikke i orden, men du er sikkert et kjempefint menneske fordet!". Menneskesynet som TS fremviser her syns jeg virker forkastelig. Og flere her i tråden har da virkelig fått frem hvorfor de mener dette også, med mer reflekterte svar enn bare "ja, TS, du er teit". 2
Aricia Skrevet 4. mai 2011 #67 Skrevet 4. mai 2011 Jeg mener at hele "diskusjonen" ble farget av startsinnlegget. Slike typer startsinnlegg har det med å engasjere folk, og da reagerer man gjerne med litt mye iver - og en som starter en "diskusjon" (for det mener jeg ikke at dette er) på en slik måte, kan da ikke forvente å få mange lovord som sier at "ja, vi er helt enig med deg, du har ingen grunn til å skamme deg, shoppingen din ble jo ødelagt". Det at TS i senere innlegg sier at hun jo bryr seg, fordi hun ikke er likegyldig til at jenta ser syk ut, kommenteres jo. Slike innlegg kan gjøre at mennesker som virkelig er syke, men vil prøve seg i jobb lar være - fordi de ikke vil bli sett ned på. Kanskje er butikkjobb en jobb som faller lett for denne personen, så da vil hun heller prøve å yte noe fremfor å sitte hjemme alene? Hva vet vi? Men jeg skulle ikke tro arbeidsgiveren ville hatt henne der om hun ikke klarer å gjennomføre jobben sin? Når det kommer til karakteristikk av TS.. hmm, vi kommenterer det TS skriver. Ut ifra hva TS skriver virker det som på meg at hun dømmer/ser ned på den syke jenta, og hun spør om det er ok? Er ikke det hva det hele handler om? Skal vi da skrive "nei TS, det er ikke i orden, men du er sikkert et kjempefint menneske fordet!". Menneskesynet som TS fremviser her syns jeg virker forkastelig. Og flere her i tråden har da virkelig fått frem hvorfor de mener dette også, med mer reflekterte svar enn bare "ja, TS, du er teit". 1. Hvor i alle dager sier Dark Star noe om lovord eller at vi skal si oss enige med trådstarter?? Hva er det med denne dikotomi-tenkningen på dette forumet - skal vi ikke rakke ned på noen og overøse dem med alskens skjellsord og negative karakteristikker, så skal vi rose dem opp i skyene? 2. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan du kan lese ut fra startinnlegget at trådstarter ser ned på den syke ekspeditrisen. Kan du utdype? Hun beskriver (temmelig overflatisk, riktignok) derimot sin egen reaksjon på å bli konfrontert med sykdom og elendighet i en setting der man ikke venter det, og helst bare vil ha det fint og ubekymret. Hun fokuserer altså egoistisk på ubehaget situasjonen setter henne i, i stedet for på den mye verre situasjonen ekspeditrisen sannsynligvis er i. Sannsynligvis fordi synet av og tanken på alvorlig sykdom går sterkt inn på henne (av grunner vi ikke vet noe om, kanskje ikke hun selv heller), og fordi hun ikke orker å ta det innover seg. Ikke noen moralsk høyverdig reaksjon (og settingen med akkurat shopping gjorden den jo ikke bedre), men en ganske menneskelig en, antakelig, som handler om "forbudte" følelser og kvaler de fleste av oss garantert vil måtte takle i løpet av livet. Eksempel: Jeg så et Skavlan-program i vinter der Bjørn Eidsvåg fortalte om at han reagerte med sinneutbrudd overfor sin dødssyke far fordi han ikke taklet farens ynkelighet mot slutten av livet. Og i anger etterpå spurte seg hva det var med ham som ikke tålte å se sin fars svakhet. 3
Daria Skrevet 4. mai 2011 #68 Skrevet 4. mai 2011 Jeg tror det en del av oss reagerer på i denne tråden, ikke nødvendigvis er trådstarters følelser -de fleste har vel kjent på liknende reaksjoner fra tid til annet -men måten hun presenterer det på. Det er ikke uempatisk å synes det er ubehagelig å konfrontert med sykdom, men når ts er mest opptatt av at det ødelegger shoppingopplevelsen hennes, framstår det som ganske egoistisk og ureflektert. 4
Teriyaki Skrevet 4. mai 2011 #69 Skrevet 4. mai 2011 Jammen hvis jeg var ufølsom, hadde jeg ikke da vært likegyldig til andres sykdommer... Knapt lagt merke til det?? Måten du legger fram holdningene dine her inne får det til å virke som en utrolig grunn person. Dessuten så har du overhode ikke lagt det fram som at sykdommen hennes gjør at du får sympati for henne og at det setter i gang masse tanker hos deg, som da ville vært naturlig dersom man var følsom og hadde empati for folk. Du legger det fram som at den stakkarslige syke dama ødelegger for shoppingen din, fordi at når du er ute på shopping, så forventer du en positiv opplevelse. Det er jo helt på trynet og det vitner egentlig bare om at du er en person som er vant til/liker å være sentrum i universet. 3
Gjest Ludovie Skrevet 4. mai 2011 #70 Skrevet 4. mai 2011 Det å føle ubehag når man blir konfrontert med alvorlig sykdom er svært menneskelig, så jeg vil tro at veldig mange av de som har svart i denne tråden kan identifisere seg med TS sin opplevelse av situasjonen. Det er imidlertid svært ubehagelig å ha følelser som man føler det er litt avskyelig å ha, og det er kanskje også derfor reaksjonene i denne tråden blir så sterke? At de uttrykker avsky overfor en selv og egne følelser i like stor grad som overfor TS?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #71 Skrevet 4. mai 2011 Hjelpe meg for et moralpoliti som fins på KG, vær nå grei folkens. Moralpolitiet finner du overalt på KG. 1
Gjest Passing by Skrevet 4. mai 2011 #72 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Syke mennesker i jobb kontra shoppingglede? Jeg vet hvor lett det er å falle utenfor arbeidslivet når man har fått en alvorlig sykdom og det at denne ekspeditrisen har klart å holde seg i jobb og tydeligvis har en arbeidsgiver som vet å ta vare på sine ansatte, det hadde gjort shoppingen til en fin opplevelse for meg. Den butikken hadde jeg kommet tilbake til. Endret 4. mai 2011 av Passing by 3
Gjest *smak* Skrevet 4. mai 2011 #73 Skrevet 4. mai 2011 Jeg skjønner at det kan vekke avsky hos noens sykdom - kontra shopping.. Men er det noe jeg har lært av livets skole så er det viktig å ta hensyn til egne følelser også.. Man kan ikke gjøre alle fornøyd, men en selv kan en gjøre fornøyd!!
Gjest Passing by Skrevet 4. mai 2011 #74 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Jeg skjønner at det kan vekke avsky hos noens sykdom - kontra shopping.. Men er det noe jeg har lært av livets skole så er det viktig å ta hensyn til egne følelser også.. Man kan ikke gjøre alle fornøyd, men en selv kan en gjøre fornøyd!! Ja, det er mangt og meget man kan lære i livets skole, jeg har lært at det er flere enn meg i denne verden, og at det er forskjellig hva som gir shoppingglede. Der du ser sykdom og mister shoppinggleden pga. ubehag, der ser jeg en ansvarsbevisst arbeidsgiver og en ansatt som har lyst til å jobbe og som får lov til det og det er med på å øke shoppinggleden min. At hun er i stand til å jobbe kan også være et tegn på at hun er i ferd med å bli frisk, og det er alltid positivt. Endret 4. mai 2011 av Passing by 1
Gjest *smak* Skrevet 4. mai 2011 #75 Skrevet 4. mai 2011 Dessuten har sikkert ekspeditrisen familie og venner som støtter henne, jeg er da ingen mor Teresa heller.. Hennes sykdom er ikke mitt ansvar - jeg skal shoppe og hygge meg i butikken..
Gjest Passing by Skrevet 4. mai 2011 #76 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Dessuten har sikkert ekspeditrisen familie og venner som støtter henne, jeg er da ingen mor Teresa heller.. Hennes sykdom er ikke mitt ansvar - jeg skal shoppe og hygge meg i butikken.. Du trenger jo ikke ta vare på henne og støtte henne, ingen som sier at du skal det. Og hennes sykdom er helt klart ikke ditt ansvar, det er det heller ingen som sier. Du skal bare forholde deg til henne som man pleier å forholde seg til de som er ansatt i butikker. Hvis hun hadde kastet opp på gulvet eller klærne, eller nyst og hostet opp gørr på klærne så hadde også jeg følt ubehag for da burde hun vært hjemme i sengen sin for ikke å smitte kundene. Endret 4. mai 2011 av Passing by 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #77 Skrevet 4. mai 2011 Dessuten har sikkert ekspeditrisen familie og venner som støtter henne, jeg er da ingen mor Teresa heller.. Hennes sykdom er ikke mitt ansvar - jeg skal shoppe og hygge meg i butikken.. Gjør du noe annet i live enn å shoppe egentlig? 2
Ethereal Skrevet 4. mai 2011 #78 Skrevet 4. mai 2011 Jeg forstår at du syns dette er litt ubehagelig, da det hemmer opplevelsen din. Det er helt greit å føle det slik, men jeg mener likevel du burde jobbe med holdningene dine. Hva med å prøve å sette deg i hennes sko, og tenke på hva du ville følt hvis du var alvorlig syk, men likevel hadde ønsket å jobbe? Jeg mener ikke å gi deg dritt ved dette innlegget, for jeg syns du har fått en del pes av andre her, men jeg håper du tar det til deg som konstruktiv kritikk. 1
Gjest Silvermist Skrevet 4. mai 2011 #79 Skrevet 4. mai 2011 Det å føle ubehag når man blir konfrontert med alvorlig sykdom er svært menneskelig, så jeg vil tro at veldig mange av de som har svart i denne tråden kan identifisere seg med TS sin opplevelse av situasjonen. Det er imidlertid svært ubehagelig å ha følelser som man føler det er litt avskyelig å ha, og det er kanskje også derfor reaksjonene i denne tråden blir så sterke? At de uttrykker avsky overfor en selv og egne følelser i like stor grad som overfor TS? Alternativt så synes man bare at den holdningen TS viser i sitt startinnlegg er kald og lite empatisk. Hvilket er tilfelle for meg. Jeg kan selvsagt ikke svare for de resterende brukerne. 2
Genesis Skrevet 4. mai 2011 #80 Skrevet 4. mai 2011 I åpningsinnlegget spør du om du er kald, eller en positiv egoist! Umulig å svare på utifra så lite informasjon, men at du er en som setter shoppinggleden høyt her i livet er det liten tvil om! At selve gleden ved å shoppe er så viktig for deg, tyder jo kanskje på at du har et litt mer materialistisk fokus enn normalt. Hva med å fokusere på andre og viktigere verdier? Da tror jeg du selv innser at å starte en tråd som denne, egentlig er litt patetisk! 1
Fremhevede innlegg