Gå til innhold

Ekspeditrise som er syk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en favoritt butikk over alle butikker som jeg elsker å shoppe i, de har alt hva jeg ønsker meg der og mer til!! Så for meg som liker å shoppe, har det vært et høydepunkt å shoppe der... Men... nå er det kommet ei ekspiditrise som nok er syk fordi det ser ut som hun har parykk og så er hun gått fra overvektig til syltynn... Det jeg vil frem til er at det ikke er så morro å gå i den butikken lenger pga. jeg blir minnet om sykdom hver gang jeg går dit (hun er alltid der når jeg kommer). Er jeg kald og ufølsom?? Eller er jeg en positiv egoist??

Kald ufølsom og grusom ville vel jeg sagt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg har en favoritt butikk over alle butikker som jeg elsker å shoppe i, de har alt hva jeg ønsker meg der og mer til!! Så for meg som liker å shoppe, har det vært et høydepunkt å shoppe der... Men... nå er det kommet ei ekspiditrise som nok er syk fordi det ser ut som hun har parykk og så er hun gått fra overvektig til syltynn... Det jeg vil frem til er at det ikke er så morro å gå i den butikken lenger pga. jeg blir minnet om sykdom hver gang jeg går dit (hun er alltid der når jeg kommer). Er jeg kald og ufølsom?? Eller er jeg en positiv egoist??

Kald, ufølsomt egoist vil jeg si...

Gjest Katee
Skrevet

Noen ganger gir KG meg troen på menneskeheten igjen - dette er ikke en av de...

Makan altså! :hakeslepp:

Skrevet

Stakkars menneske..

AnonymBruker
Skrevet

Om ekspeditrisen er syk, står det respekt av at hun kommer på jobb.

Men når det er sagt burde hun selv innse at hun bør si fra til sjefen om at det er noen arbeidsoppgaver hun ikke kan gjøre, og heller ta arbeidsoppgaver som er mindre slitsomme. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at det finnes andre som kan ta over om ekspeditrisen ikke orker å gjøre jobben.

Når ekspeditrisen er for trøtt til å hente et plagg til TS utfører hun ikke jobben på akseptabel måte. Det er kynisk, men sant.

• Liker 1
Gjest Silvermist
Skrevet

:overrasket:

Om du er kald?? Ja, iskald og blottet for empati!

• Liker 1
Skrevet

Ts kan jo alltid gi pengene hun ikke får brukt til ett veldedig formål som hjelper slike som henne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg ikke skjønner helt hvorfor du oppretter en tråd om dette, eller hva som egentlig er problemstillingen. Jeg har kjent flere som har vært alvorlig syke og dødd av (eller overlevd) kreft, og mange av dem har hatt stort behov for å komme seg ut, jobbe og bidra når de har overskudd til det. Svigerinna mi ville tilbake i jobb helt til noen uker før hun døde, og en studiebekjent av meg var på fagarrangementer da hun bare hadde noen dager igjen... Det er jo på sett og vis trist og vanskelig å omgås syke kolleger eller andre, men det hadde vært mye verre å bidra til at de holdt seg hjemme og bare viste seg i sammenhenger hvor det "passet seg" å være syk. Mange syke opplever også at de blir stigmatisert på ulike måter og at folk plutselig bare ser Den Syke/Sykdommen, ikke det mennesket man fortsatt er. Jeg synes ikke en syk person skal holdes ute av jobben sin, selv om det er et serviceyrke, bare fordi noen kan synes det er ubehagelig å møte vedkommende.

At du lar være å handle der får være opp til deg, jeg kan faktisk forstå at man i noen perioder av livet synes det er vanskelig å møte alvorlig syke mennesker man ikke har noen forpliktelse ovenfor eller forhold til. Du bør kanskje jobbe litt med den frykten, og klare deg uten butikken din til vedkommende er frisk eller ikke er der lenger...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså.

For det første så misliker jeg typiske KG-trenden med å kaste seg over en bruker og rive vedkommende i filler fordi man endelig får en gullsjanse til å fordømme noen moralsk, og dermed føle seg bedre enn dem. Vi har tatt poenget - det holder nå.

Og det er nå engang et faktum at når folk blir alvorlig syke, feks får kreft, eller også om de tvinges til å leve med kroniske sykdommer som påvirker hverdagen i høy grad, så har bekjente en tendens til å trekke seg unna. Ikke pent, men temmelig vanlig. Fordi det er ubehagelig, fordi man ikke vet hva man skal si, fordi man blir redd. Fordi man blir minnet om at man skal dø og at livet er skjørt.

Når det er sagt: Du snakker om å være en "positiv egoist", trådstarter, da tenker du kanskje på det å tenke positivt? Dvs at du i hverdagen forsøker å unngå negative opplevelser og tanker, og samle på de gode?

Jeg er muligens en slags kyniker, men jeg tror bestemt at dette ikke nødvendigvis er å tenke positivt, men snarere å være livredd for lidelse i alle former, fordi man ikke klarer å forholde seg til det. Jeg har feks deprimerte i familien som reagerer på denne måten når de konfronteres med sorg og smerte - de bare rømmer eller stenger av eller fornekter. Kanskje er dette også ditt reaksjonsmønster, det kan jeg ikke vite. Men om så er: Å rømme og å lukke øynene for andres lidelse er ikke å tenke positivt, det er å være redd. Tror jeg.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er helt enig med TS! Sånne folk burde holde seg hjemme og ikke drive og vise seg frem for folk! Jeg blir så kvalm når jeg ser sånne, som feks Grete Waitz. Hvorfor skal de drive og være med på ting og arrangementer når de er syke? De har jo ingenting der å gjøre, for de kan jo ikke vinne lenger uansett, og folk som driver med idrett og shopping vil jo ikke tenke på sykdom og død!

Nei, alt det over her var bare vås. Jeg synes det er helt fantastisk at mennesker som kjemper for livet har mulighet til å delta i samfunnet og bidra på sin måte. Det er inspirerende å vite at livet ikke er parkert med det samme man har fått en diagnose, og for mange er det dessuten en del av behandlingen/terapien at de får mulighet til å treffe mennesker og leve noenlunde normalt. Det øker livskvaliteten.

Grete Waitz er bare ett eksempel på en person som gjorde utrolig mye positivt til tross for sykdommen hun kjempet mot, og kanskje er også jenta i denne tråden med på å inspirere andre syke til å ikke legge seg ned og visne bort.

For min del er det ikke evnen til å sprette av gårde for å hente et plagg som avgjør om en ansatt i en klesbutikk er flink. Kunnskap og ekspertise, og evne til å inspirere og komme med gode råd om farger og snitt er minst hundre ganger viktigere. Om ekspeditrisen ikke orker å jogge bort i den andre enden av lokalet for å hente en bluse til meg, så betyr ikke det en dritt. Jeg kan hente plaggene selv, jeg, bare jeg får forklart hvor de ligger.

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg for et moralpoliti som fins på KG, vær nå grei folkens.

Trådstarter redegjør jo kun for egne følelser knyttet til det å se et menneske som tydeligvis er preget av sykdom, hun har verken ønsket ekspeditrisen død, sykemeldt eller noe annet.

Å kjenne negative følelser til sykdom er vel ikke akkurat ukjent eller bestemt fordømt. Det er en menneskelig reaksjon som mest sannsynlig handler om ens egen frykt og svakhet.

Oftest er måten man håndterer dette på knyttet til egne opplevelser, eller mangel på sådanne.

Dette kunne egentlig vært en utrolig fin, reflektert og utviklende diskusjon, men desverre er så mange av dere opptattte av å gjøre egne barnslige og idiotiske tolkninger som ikke er i nærheten av å være et team i innlegget.

:tristbla:

• Liker 5
Gjest Fikira
Skrevet

Måten hun startet diskusjonen innledet ikke inn til en "fin, reflektert og utviklende diskusjon".

• Liker 5
Skrevet

Måten hun startet diskusjonen innledet ikke inn til en "fin, reflektert og utviklende diskusjon".

Fint å ha noe å unnskylde seg med - du bidro jo ikke du heller akkurat, som en av de første som fikk opp aggresjonsnivået i tråden.

• Liker 2
Gjest Harriet
Skrevet

Jammen vil man bli minnet på alvorlig sykdom når man skal shoppe... Jeg vil gjerne ha en positiv opplevelse når jeg shopper... Kunne jo la være å handle der... men det finnes ikke mange av den typen butikk der jeg bor...

Ærlig talt, blir helt sjokkert over hvor overfladiske og egoistiske folk kan være. Hun ødelegger shoppe-opplevelsen din? :nei: Tragisk å lese sånt. Skjerp deg. Tenk på hva hun gjennomgår nå, tenk på familien hennes og alle de som gleder seg over at hun klarer å jobbe - så klager du for hun ødelegger shoppegleden din?

Vel, da bør du sette deg ned å tenke over livet og hva som virkelig betyr noe ....

• Liker 1
Skrevet

Orker ikke lese gjennom tråden for å se om noen har sagt dette, men:

Ja, også må ingen med en BMI over 21 få jobbe i matbutikk eller på restaurant. Jeg vil ikke bli påminnet på at man kan bli tykk av å spise.

• Liker 3
Gjest Fikira
Skrevet

Fint å ha noe å unnskylde seg med - du bidro jo ikke du heller akkurat, som en av de første som fikk opp aggresjonsnivået i tråden.

Bidrar nei, jeg bidrar ikke til at det er OK å se slik på en som er syk, attpåtil en som er syk OG villig til å jobbe, det er jo ikke noe annet enn positivt. At hun syns det "ødelegger" shoppe opplevelsen hennes....vel, null forståelse for det fra min side.

• Liker 3
Skrevet

Bidrar nei, jeg bidrar ikke til at det er OK å se slik på en som er syk, attpåtil en som er syk OG villig til å jobbe, det er jo ikke noe annet enn positivt. At hun syns det "ødelegger" shoppe opplevelsen hennes....vel, null forståelse for det fra min side.

Beklager, da misforsto jeg deg. Jeg trodde du kritiserte trådstarter for å være for ensidig og unyansert i startinnlegget sitt, og at det dermed slo an tonen for resten av debatten i tråden.

Men jeg ser jo nå at du ikke er interessert i annet enn å være unyansert selv - og fordømmende.

• Liker 3
Gjest Fikira
Skrevet

Beklager, da misforsto jeg deg. Jeg trodde du kritiserte trådstarter for å være for ensidig og unyansert i startinnlegget sitt, og at det dermed slo an tonen for resten av debatten i tråden.

Men jeg ser jo nå at du ikke er interessert i annet enn å være unyansert selv - og fordømmende.

Så bra, siden du har så lett for å dømme meg, så er vi vel enige om at vi alle tre, ts, du og jeg, dømmer alle nord og ned, for du er jo ikke noe flinkere selv =D

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ikke misforsto TS helt, så spør hun jo om det er galt å reagere/tenke som hun gjør? Da kan jo ikke vi andre brukere som mener at "ja, det er galt" få kritikk for at vi er frekke mot TS iogmed at vi ikke er enig med henne?

• Liker 2
Skrevet

Så bra, siden du har så lett for å dømme meg, så er vi vel enige om at vi alle tre, ts, du og jeg, dømmer alle nord og ned, for du er jo ikke noe flinkere selv =D

Jeg dømmer deg ikke, jeg forholder meg til presiseringen av standpunktet ditt som du selv formulerte.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...