Gå til innhold

ABS/ESP-lys lyste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Da vi skulle kjøre til jobb i dag morges, hørte vi en pipelyd og så at varsellysene for ABS og ESP lyste i displayet. De fortsatte å lyse til vi stanset bilen etter en kjøretur på ca. 10 min. Da vi startet bilen igjen etter ca. 15 min, var det ikke noe som lyste og alt var som normalt.

Er det noen som har erfaringer med dette? Bør vi levere den inn hvis det ikke lyser igjen? Er det noe vi kan sjekke selv? Det dreier seg om en Peugeot 307sw 2007-modell. Bremsene på alle fire hjul er skiftet for ca. 6 mndr siden (klossene og skivene), hvis det har noe å si.

Tusen takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke bety noe spesielt, om det fortsetter så ville jeg ha hørt med Peugeot, og fått sjekket det ut.

Det har ikke noe med om bremsene er slitte, men ABS(anti-lock beaking system) og ESP(electronic stability program) samarbeider på hver sin kant. Derfor lyser de samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg av og til at sånt skjer. Hadde litt samme symptomer i vinter da det var virkelig kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle skranglekassa vår fikk vondt i ABS-en sin når det var bikkjekaldt ute, men det er jo ikke tilfellet nå.

Vi har også hatt tilsvarende krøll som TS med en nyere bil (Ford Focus) og da var det en sensor som var litt i ulage. Bilen var da fire år gammel, så vi fikk fikset det på reklamasjonen. Noe TS kanskje også bør vurdere. På verkstedet kan de i hvert fall diagnosere sånne ting relativt enkelt, det skader ikke å ta en telefon og høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk for svar! Jeg har kjørt flere ganger i dag og det var kun i morges at lyset kom på. Synes det er litt merkelig at det kan skje sånn over natten etter at bilen har stått stille... Var ikke noe i går kveld da jeg parkerte bilen.

Har ikke lyst å bruke masse penger på verksted for å slå fast at det ikke er noe galt. Samtidig skal bilen snart inn på EU-kontroll og da er det jo litt risky å levere den inn uten å få sjekket hvorfor lyset lyste en gang. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for svar! Jeg har kjørt flere ganger i dag og det var kun i morges at lyset kom på. Synes det er litt merkelig at det kan skje sånn over natten etter at bilen har stått stille... Var ikke noe i går kveld da jeg parkerte bilen.

Har ikke lyst å bruke masse penger på verksted for å slå fast at det ikke er noe galt. Samtidig skal bilen snart inn på EU-kontroll og da er det jo litt risky å levere den inn uten å få sjekket hvorfor lyset lyste en gang. Hva hadde dere gjort?

EU-kontrollen er jo ikke en fullsjekk av bilen, det er bare for å finne ut om den er i såpass stand at den ikke er til fare for deg selv eller andre på veien.

Hvis det er noe galt med ABS-systemet vil det antagelig gå innunder reklamasjon og sånn sett ikke koste deg noe. Er det derimot noe med bremsesystemet er dette for slitedeler å regne, og må derfor betales selv. Uansett kan det være lurt å ta en telefon til verkstedet og høre hva de sier. Da får du også svar på hva det vil koste deg å få sjekket feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

EU-kontrollen er jo ikke en fullsjekk av bilen, det er bare for å finne ut om den er i såpass stand at den ikke er til fare for deg selv eller andre på veien.

Hvis det er noe galt med ABS-systemet vil det antagelig gå innunder reklamasjon og sånn sett ikke koste deg noe. Er det derimot noe med bremsesystemet er dette for slitedeler å regne, og må derfor betales selv. Uansett kan det være lurt å ta en telefon til verkstedet og høre hva de sier. Da får du også svar på hva det vil koste deg å få sjekket feilen.

Ts her...

Tenkte bare at ABS'en har betydning i forhold til virkningen på bremsene og derfor også noe de sjekker på EU-kontrollen, men jeg er ganske grønn på området...

Verkstedene har vel en tendens til å få folk til å komme inn for å kontrollere bilen uansett da de skal tjene penger. Tenkte derfor å høre om det har noe å si at det bare lyser én gang :) Men såklart, er viktig at bremsene fungere som de skal! Jeg får vel bestille en time for sikkerhets skyld. Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør noe mer med dette. En såpass ny Peugeot sier i fra når noe er galt. Dette var bare et lite host og et hark. Betyr ikke at noe er galt.

Som de sa på Peugeotverksted etter siste storservice (407); "Bremsene er ganske slitt, men bare kjør til det begynner å lyse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på kontrolllampene er 2-er feil på EU-kontroll, men det er ikke alltid de sjekker det like nøye. Det verste som skjer er at du får en frist til å utbedre, så dersom det ser ut som det fungerer igjen ville jeg bare krysset fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat dette har skjedd på min bil også. I starten var det en sjelden gang lyset ble tent, for så å lyse permanent, og til slutt ga ABS-en seg helt, som igjen førte til at bremsene ga seg.

Jeg fikk utført diagnosetest på bilen, og det de kom frem til var at sensorene ikke fungerte som de skulle, og dermed lagde krøll på hele systemet (husker ikke bilsjargongen).

Om du er bekymret for pengene, så trenger du jo ikke ta bilen på et merkeverksted. Du kan ta den til hvem som helst som kan utføre diagnosetest. Så om de finner noe som må utbedres, så tar du med deg diagnosepapirene til merkeverkstedet. Merkeverksted er dessverre ikke en garanti på godt arbeid, så det er egentlig likegyldig hvem du tar bilen til i utgangspunktet, det det kommer an på er om de har utstyret som skal til for å fikse akkurat din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...