twang Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Spiser dere økologisk mat eller drikke? Brød, kjøtt, egg, grønnsaker? Kom med produkter som du anbefaler andre å bruke, og forklar hvorfor du spiser økologisk, og hvorfor du ikke gjør det! Endret 2. mai 2011 av twang
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Jeg kjøper økologisk hvis produktet er a) billigere enn de andre alternativene og/eller b) bedre enn de andre alternativene. Spiser blant annet økologisk egg og peanøttsmør.
Gjest Tjoms Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Før jeg ble veganer spiste jeg økologiske egg fordi dyrene har bedre vilkår. Nå velger jeg økologiske grønnsaker hvis de er av god kvalitet, fordi de ikke er sprøytet med kjemikaler.
Gjest Mauna Lee Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har planer om å kjøpe mer økologisk når jeg er ferdig som student. Jeg gjør det ikke fordi det er sunnere, for det har de vel ingen store beviser på enda, men jeg gjør det av hensyn til dyrene og av hensyn til menneskene. Når man tenker på grønnsaker så tror jeg kanskje jeg heller vil velge kortreiste grønnsaker fra en lokal gård enn økologiske grønnsaker i butikken...
Capricorn Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Jeg prøver å få det til, men syns det er veldig dyrt og ikke alltid jeg har råd desverre. Hadde det blitt litt billigere hadde jeg levd kun på økologisk.
Gjest Mynona83 Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Nope, spiser bare økologisk hvis jeg tar feil. Grunnen er at jeg ikke tror på det helt. Jeg tror de gjør alt som de må for å få økologisk-merket, også etter det gjør de det på vanlig vis, fordi det ikke er lønnsomt å drive økologisk landbruk, og heller hover inn de ekstra pengene fordi de selger som "økologisk". Ikke alle selvfølgelig, men kanskje 50/50. Desuten holder varene så mye kortere når de er økologiske, og i et enmannshushold har jeg en pakke gulrøtter f.eks i 2-3 uker, så for meg er det viktig at varene holder seg lenge.
chikako Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Velger noen økologiske varer, men har ikke økonomi til å kjøpe alt økologisk. Vi er veldig bevisste på å kjøpe økologisk kjøtt, så spiser vi det heller skjeldnere. Grønnsaker jeg ikke kjøper økologisk, fordi de kan produseres uten å bruke mye kjemikalier er avokado, asparges, bananer, blomkål og brokkoli, kiwi, løk, og aubergine. Ellers prøver jeg å kjøpe det meste økologisk, og særlig sitrusfrukter, da jeg liker å bruke skallet i matlaging.
twang Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2011 Ja ikke sant, det er alltid det med prisen på økologisk mat. Men god kvalitet krever mer arbeid, og mer arbeid krever mer cachinga. ;P
Gjest Mahareth Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Jeg velger økologisk mel, havregryn, frø, rømme, melk, hermetiske tomater, grønnsaker og frukt når det er tilgjengelig. Er ikke flink til å velge økologisk egg, men det er mest fordi det sjeldent er tilgjengelig der jeg handler. Jeg kjøper mye i love eco-serien til ica, men mange av produktene deres er ikke debio-godkjent og da uten ø-en.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Ja ikke sant, det er alltid det med prisen på økologisk mat. Men god kvalitet krever mer arbeid, og mer arbeid krever mer cachinga. ;P Greit nok det, men har man ikke penger til det så har man ikke...
Zzyzx Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Kjøper ikke økologisk hvis jeg kan unngå det. Har jeg aldri gjort, og kommer heller ikke til å begynne med det hvis ikke noe endrer seg drastisk. http://www.tu.no/miljo/article285018.ece Dyrevelferden er vel heller ikke alltid noe å skryte av, dessverre. http://anneviken.blogspot.com/2011/03/ideologi-og-kologiske-kyr.html
twang Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 2. mai 2011 Kjøper ikke økologisk hvis jeg kan unngå det. Har jeg aldri gjort, og kommer heller ikke til å begynne med det hvis ikke noe endrer seg drastisk. http://www.tu.no/miljo/article285018.ece Dyrevelferden er vel heller ikke alltid noe å skryte av, dessverre. http://anneviken.blogspot.com/2011/03/ideologi-og-kologiske-kyr.html Tror du virkelig på det der? Vet du hvilken effekt de hormon middelene de bruker mot kyllinger som får dem til å vokse til fullvoksen høne i løpet av 6 måneder i steden for år med normal voksing? Tror du de middelene inni høna som fortsatt er i systemet har en god effekt på deg?
Zzyzx Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Tror du virkelig på det der? Vet du hvilken effekt de hormon middelene de bruker mot kyllinger som får dem til å vokse til fullvoksen høne i løpet av 6 måneder i steden for år med normal voksing? Tror du de middelene inni høna som fortsatt er i systemet har en god effekt på deg? Tror du virkelig at masseprodusert økologisk er bærekraftig i lengden? Fint at du velger kyllingen som eksempel, siden det er ett av de produktene det går an å få kjøpt der man er sikker på at velferden er bra, og der man er sikker på at de får nødvendig stell fordi de ikke er underlagt kravene til økologisk dyrehold. Verken Stange gård eller gårdene som produserer Livèche-kylling for Prior driver økologisk.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Tror du virkelig at masseprodusert økologisk er bærekraftig i lengden? Ja, jeg tror et jordbruk som ikke utarmer jordsmonnet er bærekraftig i lengden. Det er ikke akkurat sånn at vi produserer for lite mat - vi produserer mer enn nok for å mette hele jordas befolkning, det er bare feil fordelt og mye går til spille.
blomsterhav Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har mye mer tro på kortreist mat, og skulle ønske jeg var flinkere til å kjøpe det. 1
Gjest Elastica Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Før jeg ble veganer spiste jeg økologiske egg fordi dyrene har bedre vilkår. Nå velger jeg økologiske grønnsaker hvis de er av god kvalitet, fordi de ikke er sprøytet med kjemikaler. Det oppsummerer mitt forhold til økologisk mat også. Dessuten spiser jeg masse selvskutt vilt, og det er naturligvis økologisk. Når man tenker på grønnsaker så tror jeg kanskje jeg heller vil velge kortreiste grønnsaker fra en lokal gård enn økologiske grønnsaker i butikken... Helt enig! Kortreist fremfor økologiske epler fra New Zealand, som jeg så i butikken for en stund siden.
Gjest Elastica Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Verken Stange gård eller gårdene som produserer Livèche-kylling for Prior driver økologisk. Det stemmer. Jeg trodde imidlertid tidligere Stange var økologisk gård, men det er det altså ikke. Men jeg har stor tro på at en kylling fra Stange har det bedre enn de ordinære industridyrene. Dette gjenspeiler seg ikke minst i den økte kvaliteten på Stangekylling, Livèchekylling, samt Håkylling - som heller ikke er økologisk produksjon.
cupcake90 Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Jeg gir datteren min økologisk mat hvis jeg kan, teller det? Har ikke råd enda, desverre. Men hadde jeg hatt det hadde jeg nok valgt det i steden for, ja.
Steget Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Vi velger stort sett økologisk hvis vi har et valg, altså at butikken har det. Problemet er at utvalget er så dårlig alle andre steder enn på Ultra og til dels Meny. Det at økologisk mat er dyrere er ikke alltid sant, noen varer er billigere (noen typer pasta feks). Jeg syns nå uansett det er verdt å betale litt ekstra for bedre mat!
pulverheksa Skrevet 3. mai 2011 #20 Skrevet 3. mai 2011 Vi kjøper økologiske egg, utover det er vi opptatt av at maten skal være kortreist. Jeg vil heller ha konvensjonelle epler fra hardanger enn økologiske epler fra new zeeland, som en over her brukte som eksempel. I mitt hode kan det ikke forsvares økologisk/miljømessig å frakte frukt jorda rundt selv om eplene er økologiske i utganspunktet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå