toco94 Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 (endret) jeg er så dilla på jordbær fortiden. også sa mamma at jeg måtte kose meg med det så lenge jeg kunne, fordi når lillegull kommer så kan jeg ikke spise jordbær mens jeg ammer. og nå er det noen som sier jeg ikke kan spise jordbær under graviditeten heller?! høres rart ut i mine ører. men noen som vet hvorfor ? syns det er bare rart at jordmor og legen ikke har sagt noe på det Endret 2. mai 2011 av toco94
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Fant en diskusjon om det her; http://mammanett.no/forum/showthread.php?15447-Jordb%E6r-og-amming
Sushi Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Du kan spise jordbær. Før ble det anbefalt å la være pga allergier, men det har de nå gått bort fra (bortsett fra ved kraftig allergi hos foreldrene). Les f.eks her.
SummerJoy Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Du kan spise så mye jordbær du bare vil, men når du er gravid er det viktig at du passer på å vaske de ekstra godt for å få vekk jord med evt smitte. Tidligere ble ammende rådet til å holde seg unna både reker og jordbær bl.a i frykt for at matvarene skulle trigge allergi hos spedbarnet. Dette har de nå gått bort i fra, og det anses som trygt å spise både jordbær og reker.
Gjest pysepusen Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Spis det med god samvittighet! Jeg kunne ikke spise jordbær i fjor sommer (da jeg ammet), men det var fordi han fikk skikkelig vondt i magen av det.
Ciara Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Sier som de andre, det er helt greit å spise jordbær. Jeg spiste også mye jordbær da jeg ammet spedbarn uten at jeg merket noe på barnet. Det finnes selvsagt barn som reagerer på det, men det er absolutt ikke automatikk i det.
Gjest najki Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Når jeg så overskrifta på denne tråden løp jeg til kjøleskapet og ordnet meg ei stor skål med jordbær. Skulle dette være sant, så skulle jeg iallefall nyte den siste skåla! :-D Nå skal jeg definitivt nyte flere utover sommeren!
Neala Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Jeg tør ikke spise jordbær nå mens jeg ammer, for absolutt alle i min familie har vært gjennom så utrolig mye allergi. Vil ikke trigge det mer enn nødvendig. Hadde vi ikke hatt allergi i familien tror jeg at jeg hadde spist med god samvittighet.
toco94 Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2011 Når jeg så overskrifta på denne tråden løp jeg til kjøleskapet og ordnet meg ei stor skål med jordbær. Skulle dette være sant, så skulle jeg iallefall nyte den siste skåla! :-D Nå skal jeg definitivt nyte flere utover sommeren! hehe
toco94 Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2011 igjen, takk for alle svar! føler meg mye tryggere nå, hehe. skal til fastlegen i morgen så skal se hva han sier også, om jeg husker å spørre om det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå